arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۷۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۱ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۸

رسانه های اسپانیا: پیروزی مکرون با دعوت از ظریف در اجلاس گروه ۷

رسانه های اسپانیا در بازتاب دعوت رئیس جمهوری فرانسه از «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران به اجلاس گروه ۷، این اقدام را پیروزی مکرون در مقابل «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا قلمداد کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رسانه های اسپانیا: پیروزی مکرون با دعوت از ظریف در اجلاس گروه ۷روزنامه ال پاییس در گزارشی تحت عنوان " ترامپ بدون متحدان در گروه ۷ بهترین اخلاق خود را در اجلاس بیاریتز نشان داد " نوشت: ترامپ در اجلاس گروه ۷، تنها ، منزوی در تقریبا همه بحث ها و با ذهنی‌ خارج از این نشست بود اما وی در بیاریتز بهترین اخلاق خود را نشان داد .

ال پاییس افزود: ترامپ تقریبا از چارچوب خارج نشد، به هیچکدام از همتایان خود اهانت نکرد و حتی به خود به خاطر دیدارهای عالی‌ که با متحدانش داشت تبریک گفت. چه اتفاقی برای ترامپ افتاد ؟ به نظر می‌ رسد که استراتژی «امانوئل مکرون» برای آرامش بخشیدن فعلا کار کرده است .

این نشریه ادامه داد: دلایلی که می‌ توانستند این اجلاس را بر هم بزنند بیشمار بودند. مورد اصلی‌، ورود غافلگیرانه ظریف، نماینده یک کشور دشمن آمریکا و فرد تحت تحریم از سوی دولت ترامپ به بیاریتز بود. ظریف فقط با مکرون دیدار کرد. سوال این بود که آیا ترامپ از قبل خبر داشت  و اینکه واکنش وی چه بود. مشاوران وی وانمود کردند که ترامپ غافلگیر شده اما رئیس جمهوری روز دوشنبه گفت که وی غافلگیر نشده و حرکت اشتباهی از سوی فرانسه نبوده است.

روزنامه لا وانگواردیا نیز در گزارش خود با تیتر" ترامپ دست خود را به سوی ایران می‌ گشاید"  نوشت: ترامپ به طور غیرعادی نسبت به ایران با ملایمت رفتار کرد. تنها چند ساعت پس از حضور غیر منتظره ظریف در اجلاس گروه ۷، ترامپ اطمینان داد که قصد او ایجاد یک تغییر رژیم در تهران نیست و برای عادی سازی روابط تنها لازم است که ایرانی ها از برنامه هسته ای خود صرف نظر کنند و از حمایت از تروریسم دست بکشند.

لا وانگواردیا افزود: سخنان ترامپ در مورد ایران علاوه بر کاهش تنش ها در جنگ تجاری در چین و چشم انداز یک توافق بین آمریکا و فرانسه بر روی مساله پیچیده مالیات برای شرکت های بزرگ اقتصاد دیجیتالی، پیش بینی‌ یک پایان موفقیت آمیزاجلاس بیاریتز است که با ابرهای سیاه به دلیل اختلافات قبلی واشنگتن و سایر اعضای گروه ۷ آغاز شده  بود.

به عقیده لا وانگواردیا اگر این نتیجه تایید شود، یک پیروزی دیپلماتیک برای مکرون محسوب خواهد شد و ترامپ نیز می‌ تواند از آن بهره ببرد زیرا نشان می‌ دهد که در انزوا نیست و می‌ تواند یک نقش سازنده داشته باشد.

نظرات بینندگان