arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۸ - ۲۳ دی ۱۳۹۰

نخست وزیر ژاپن تحریم نفت ایران را تکذیب کرد/معاون وزیر خارجه روسیه:هدف از تحریم، تغییر رژیم ایران است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رادیو فردا نوشت:
نخست وزیر ژاپن،برخلاف اظهارات پیشین وزیر دارائیش، از تحریم نفت ایران فاصله گرفت. به گفته وي، دولت ژاپن هنوز در باره تحریم نفت ایران تصمیم نگرفته است ولازم است كه همۀ جوانب و پیامدهای بازرگانی و اقتصادی چنین اقدامی باید به دقت بررسی شود.
اين در حالي است كه روز گذشته وزیر دارائی ژاپن، پس از دیدار با همتای آمریکایی خود اعلام کرده بود: ژاپن خرید نفت از ایران را کاهش می دهد.
اما نخست وزیر ژاپن امروز جمعه گفت: وزیر دارایی، نظرات شخصی خود را بیان کرده و دولت هنوز در این باره تصمیم نگرفته است.
بي‌بي‌سي  هم نوشت:
خبرگزاری روسی اینترفاکس گزارش کرد که گنادی گاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه، گفته است که جامعه جهانی وضع تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران را صرفا به منزله اقدامی علیه برنامه های هسته‌ای این کشور نخواهد دانست بلکه آن را به منزله تلاش برای ایجاد تغییرات سیاسی در داخل ایران تلقی می کند.
گاتیلوف گفته است: "گسترش تحریم ها علیه ایران و همچنین حملات نظامی احتمالی علیه این کشور بی تردید از نظر جامعه جهانی اقدامی محسوب می شود که هدف از آن تلاش برای تغییر رژیم در ایران است."
این مقام روسی هشدار داده است که "وضع تحریم های جدید علیه ایران تنها می تواند مانعی را بر سر راه تلاش جامعه جهانی برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای بحران ناشی از برنامه های اتمی این کشور ایجاد کند."
معاون وزیر خارجه روسیه گفته است: "موضع ما این است که با توجه به اینکه قطعنامه‌های قبلی مصوب شورای امنیت سازمان ملل همکاری نظامی با این کشور [ایران] را محدود کرده است، تحریم های شورای امنیت علیه ایران با ظرفیت کامل به اجرا گذاشته شده است."
این مقام روسی اقدامات اخیر کشورهای غربی علیه ایران را مورد انتقاد قرار داد و گفت: "وضع تحریم های یکجانبه کشورهای غربی علیه ایران که ورای قطعنامه‌های شورای امنیت صورت گرفته بر وضعیت مردم ایران و اقتصاد این کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت. این سیاست به معنی تضعیف اقدامات بین المللی برای حل و فصل مساله اتمی ایران است."
نظرات بینندگان