arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۱۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۲ - ۲۵ دی ۱۳۹۰

گرز بهرام هم اسیر مرمتهای غیر اصولی شد+تصاویر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 دوستداران میراث فرهنگی اعتقاد دارند که مرمتهای غیر اصولی، دامن گرز بهرام در نقش برجسته تنگ چوگان کازرون فارس را نیز گرفت و ترمیم این اثر که چندی پیش دچار آسیب و تخریب شده بود به صورت شتابزده ای صورت گرفته است.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، چندی قبل بخشی از نفیس ترین نقش برجسته های موجود در مجموعه ساسانی تنگ چوگان در شهرستان کازرون بر اثر اصابت پتک یا وسیله مشابه دیگری شکسته شد.

بر اثر این آسیب دیدگی گرز آویزان از اسب بهرام در دوم نقش برجسته در ضلع غربی تنگ چوگان به کلی شکسته و از بدنه کوه جدا شده و به دنبال این موضوع اقدامات لازم برای مرمت این نقش برجسته آغاز شد.

   

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متأسفانه مجموعه شواهد موجود در خصوص مسائل و حاشیه های پیرامون تخریب نقش بهرام در تنگ چوگان کازرون حاکی از آن است که بی توجهی ها در نگهداری این نقش برجسته و سایر نقوش مشابه، تنها مربوط به زمان پیش از تخریب نقش بهرام نبوده و پس از آن نیز ادامه داشته است.

محسن عباس پور ادامه داد:‌ برخی شتابزدگیها و اعمال برخی رفتارهای اشتباه در مدیریت بحران پیش آمده برای نقش برجسته بهرام حتی پس از تخریب نیز رخ داده و نمونه بارز آن هم مرمت ابتدایی شتاب زده ای است که در ساعتهای نخست تخریب نقش و بدون مراجعه به متخصصان ماهر و زبده صورت گرفته است.

وی گفت: پس از تخریب نقش بهرام توسط شخص یا اشخاصی و مواجهه پایگاه پژوهشی بیشاپور با چنین مشکلی، به جای آنکه از یک گروه مرمت ماهر و حرفه ای برای ترمیم قسمت آسیب دیده استفاده کنند طی یک اقدام شتابزده از یک هنرمند سنگ تراش برای ترمیم این نقش برجسته کمک می گیرند.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان افزود: با اینکه در توانمندیهای این هنرمند سنگ تراش شکی نیست و آشنایی بسیار مناسبی با تمامی آثار تاریخی سنگی کازرون دارند اما به دلیل حساسیت بالای این نقش، پایگاه پژوهشی بیشاپور و سایر دستگاه های ذی ربط باید در همان مرحله نخست هم از گروه مرمت حرفه ای و ماهر استفاده می کردند که هم دسترسی به مواد مناسب برای ترمیم داشتند و هم با دید علمی به روز و مناسبی نقش را ترمیم می کردند.

وی ادامه داد: این دست از اقدامات شتابزده البته در پایگاه پژوهشی بیشاپور که در بسیاری از ماه های سال بسیار منفعل عمل کرده و در طول سال به جز برخی اقدامات معمول، فعالیت قابل توجهی را انجام نمی دهد قابل پیش بینی بود و بارها در خصوص آن هشدار داده شده بود.

عباس پور اظهار داشت: نمونه بارز آن هم صدور مجوز احداث جاده در حریم درجه یک تنگ چوگان بدون حفر کوچکترین گمانه یا بررسی و مطالعه باستان شناسی جامع در طول مسیری که برای آن مجوز صادر شده که در سال گذشته رخ داد و نمونه بارزی از برخورد غیرکارشناسانه با آثار شاخص تاریخی در محوطه بیشاپور است.

وی بیان کرد: از سوی دیگر اظهارات اخیر مدیر کل سازمان میراث فرهنگی در خصوص افزایش توجه ها نسبت به محوطه تاریخی بیشاپور که پس از تخریب نقش بهرام مطرح شد بسیار امیدوار کننده به نظر می رسد زیرا مدیریت این سایت 200هکتاری که به لحاظ باستان شناسی بسیار پرارزش است و انجام فعالیت های ملموس و سرزنده پژوهشی، مرمتی و حفاظتی به جز با اقدامات ریشه ای و بازنگری در شیوه مدیریت و تزریق بودجه های مناسب برای این شهر تاریخی میسر نیست.

به نظر می رسید که تخریب این نقش برجسته فرصتی مناسب را برای مسئولان امر به وجود آورد که توجهات بیشتری را روانه اینگونه آثار کنند اما با مرمتهای شتبازده ای که در این رابطه صورت گرفت هنوز هم کارشناسان امر در دغدغه مراقبت از این آثار را به شکل مطلوب دارند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کسرا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
7
3
بابا عیب نداره تا دلت بخواد از اینجور چیز میزا داریم مگه دریای نور و اسب زرینو و ... بردن چیزی کم شد اینم روش....
نظرات بینندگان