arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۱۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۴ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۸

پیش‌بینی دیابت با اسکن عدسی چشم

مطالعات اخیر محققان نشان می‌دهد با اسکن عدسی چشم می‌توان دیابت و حالت پیش‌دیابت را با دقت بالا پیش‌بینی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مطالعات اخیر محققان نشان می‌دهد با اسکن عدسی چشم می‌توان دیابت و حالت پیش‌دیابت را با دقت بالا پیش‌بینی کرد.

 پایگاه خبری ساینس دیلی، پیش دیابت یا عدم تحمل گلوکز (IGF) به حالتی گفته می‌شود که قند خون در حداکثر محدوده مجاز است. در این حالت دیابت تشخیص داده نمی‌شود؛ بلکه بیمار در معرض دیابت قرار دارد و اکثرا تبدیل به دیابت می‌شود.


این مطالعه که به رهبری دکتر میترا توکلی در دانشگاه اکستر انگلیس صورت گرفته است، نشان می‌دهد با بررسی دقیق عدسی می‌توان احتمال بروز دیابت و پیش دیابت را پیش‌بینی‌ کرد. این روش بر مبنای اسکن اتوفلورسنس (autofluorescence) است. در حال حاضر از این روش غیر تهاجمی برای تشخیص بیماری‌های شبکیه و سایر بخش‌های چشم استفاده می‌شود؛ ولی این اولین باری است که برای پیش‌بینی دیابت به کار گرفته شده است.


بر اساس مطالعات بین شروع دیابت نوع دو و تشخیص حدود ۱۰ سال زمان وجود دارد و پیش‌بینی این بیماری در مراحل اولیه می‌تواند از بسیاری عوارض جلوگیری کند.


در این روش از یک میکروسکوپ زیستی استفاده می‌شود و می‌توان میزان پروتئین‌هایی به نام AGEs را شناسایی کرد. افزایش میزان این پروتئین می‌تواند نشانه بسیاری از بیماری‌ها از جمله رتینوپاتی دیابتی و نورپاتی باشد.


این میکروسکوپ باریکه‌ای متمرکز از نور آبی را روی عدسی متمرکز می‌کند و میزان اتوفلورسنسن یعنی نور ساطع شده از بافت را که نوری سبزرنگ است اندازه گیری می‌کند و به این صورت میزان پروتئین های AGEs اندازه‌گیری می‌شود.


این مطالعه نشان می‌دهد عدسی چشم یک نشانگر قوی در پیش‌بینی دیابت است.
نتایج این مطالعه در نشست سالانه انجمن مطالعه دیابت اروپا در بارسلونا ارائه شد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان