arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۳۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / پیشنهاد آمریکا برای مذاکره و برداشتن تحریم‌ها / پیغام خصوصی اروپا به ایران / نماینده مشهور فیفا برای نظارت بر ورود بانوان به ورزشگاه ها، در راه تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

توضیح روحانی درباره پیشنهاد آمریکا برای مذاکره و برداشتن تحریم ها - حسن روحانی رییس جمهوری ایران پس از بازگشت به تهران از سفر نیویورک گفت: آمریکایی ها تقریباً به همه سران اروپایی و غیراروپایی پیغام داده بودند که ما آماده مذاکره‌ایم. درخواست آمریکا ‌قبلاً این بود که مذاکره دوجانبه باشد یعنی دو رئیس جمهور با هم مذاکره کنند و بارها این موضوع را رد کرده بودیم. گفته بودیم اگر مذاکره هم باشد در قالب 1+5 خواهد بود و آنها هم گفتند که می خواهند در قالب 1+5 مذاکره کنند. روحانی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که محل بحث بود اینکه چه تحریمی برداشته شود و آنها به صراحت گفته بودند که کل تحریم را برمی‌داریم. منتها شکل این کار شکلی نبود که قابل قبول باشد، یعنی اینکه در فضای تحریم و در بقاء تحریم و فضای مسموم فشار حداکثری، حتی اگر در قالب 1+5 بخواهیم با آمریکایی‌ها مذاکره کنیم، هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که پایان و نتیجه این مذاکره چه خواهد بود. روحانی اظهارداشت: به صراحت گفتیم که کاملاً آماده مذاکره‌ایم اما نه در فضای تحریم و فشار. شما یک فضای آزاد و عادلانه ایجاد کنید ما کاملا آماده ایم. حتی به سران اروپا که می‌گفتند چه وقت آماده جلسه 1+5 هستید، می‌گفتم حتی اگر یک ساعت دیگر شما این فضا مناسب را درست کنید و فضای مسموم و سم را بردارید، حاضرم در جلسه 1+5 شرکت کنم.

پیغام خصوصی اروپا به ایران - "گاردین" نوشت: اتحادیه اروپا به صورت "خصوصی" به ایران هشدار داده است که "در صورتی که ایران به تهدیدهای خود مبنی بر برداشتن گام‌های بعدی در کاهش تعهداتش عمل کند، اتحادیه اروپا مجبور خواهد بود خروج از برجام را در ماه نوامبر (تا یک ماه دیگر) آغاز کند".

اردوغان: توقف خرید نفت و گاز از ایران محال است - «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در مسیر بازگشت از مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به خبرنگاران گفت: «ترکیه از تحریم‌های احتمالی آمریکا به دلیل تجارت با ایران نمی‌ترسد و آنکارا نمی‌خواهد به همکاری‌هایش با تهران پایان دهد.» اردوغان افزود: «توقف خرید نفت و گاز از ایران محال است و ما به مبادلات تجاری با این کشور ادامه خواهیم داد.»

ذخیره کالاهای اساسی و دارو مطلوب است - رئیس کل بانک مرکزی در کیش گفت: در شرایط جنگ اقتصادی چاره ای جز اولویت بندی مسائل اقتصادی نداریم. همتی با تاکید بر اینکه اولویت اصلی بانک مرکزی تامین ارز کالاهای اساسی و دارو است تصریح کرد: خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده ذخیره کالاهای اساسی و دارو در کشور مطلوب است.

نفتکش انگلیسی بندرعباس را ترک کرد - اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با صدور اطلاعیه ای رسمی از رفع توقیف نفتکش انگلیسی "استنا ایمپرو" خبر داد و در عین حال اعلام کرد: پرونده قضایی این شناور همچنان باز است و در حال طی کردن بررسی های حقوقی است. به گفته این اداره کل، فرمانده و خدمه به صورت رسمی، تعهد کتبی داده‌اند که هیچ ادعایی ندارند.

سفر یوری ژورکائف به تهران برای اطمینان از ورود بانوان به ورزشگاه - تارنمای فدراسیون بین‌المللی فوتبال بامداد جمعه گزارش داد که گروهی برای اطمینان از ورود هواداران زن به ورزشگاه آزادی در مرحله مقدماتی جام جهانی بین تیم های ملی ایران و کامبوج در تاریخ 10 اکتبر (18 مهر) به تهران اعزام خواهد کرد. تارنمای فدراسیون بین‌المللی فوتبال بامداد جمعه گزارش داد که یوری ژورکائف بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال فرانسه و قهرمان مسابقات جام جهانی فرانسه 1998 (1377) یکی از اعضای این گروه خواهد بود. یورکائف درباره این سفر گفت: "ایران موضوع داغی است و من خودم را آماده می کنم تا به تهران سفر کنم.

نظرات بینندگان