arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۴۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / تماس ترامپ با روحانی / پیام عربستان به ایران / تکذیب توافق حاشیه ساز ایران با چین / سکوت نماینده اصولگرا درباره ماجرای ۲۵۰ هزار یورو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

سکوت نماینده اصولگرا درباره ماجرای 250 هزار یورو - تقی کبیری درباره ماجرای سرقت 400 میلیون تومان و 250 هزار یورو از خانه اش در مقابل خبرنگاران سکوت کرد.

نخست‌ وزیر عراق: ایران و عربستان آماده مذاکره هستند  عادل عبدالمهدی گفت که کشورهای مهتم به بحران خلیج فارس، از مذاکرات سخن می‌گویند و «عربستان و ایران، آماده مذاکره هستند». وی با اشاره به اینکه «کشورهای بسیاری در منطقه می‌توانند مکانی برای راه حل و مذاکرات باشد»، گفت که بغداد نیز می‌تواند یکی از این مکان‌های برگزاری مذاکرات باشد.

پیام عربستان برای روحانی - علی ربیعی سخنگوی دولت در خصوص صحت خبر ارسال پیام از سوی ریاض گفت: خبر، خبر درستی است. پیغام‌هایی از سوی برخی سران کشورها از طرف سعودی‌ها به حسن روحانی ارائه شد ولی ایران باید نشانه‌هایی از این موضوع را ببیند. عربستان اگر واقعا به دنبال تغییر رفتار باشد، ایران از آن استقبال می‌کند. ربیعی بیان کرد: پیام‌هایی از سوی عربستان به ما رسیده است اما ما باید پیام علنی آن را بدانیم و یکی از پیام‌های آن می‌تواند پایان حمله به یمن باشد. بخشی از طرح «صلح هرمز» نیز کار با همسایگانی نظیر عربستان است بنابراین ایران از این روند استقبال می‌کند.

تماس تلفنی ترامپ با روحانی - نشریه آمریکایی نیویورکر به نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال جاری و تحرکات ناکام مکرون برای برقراری گفت‌و‌گوی تلفنی سه جانبه رؤسای‌جمهور ایران، آمریکا و فرانسه در نیویورک اشاره کرده است. به نوشته رابین رایت، نویسنده این نشریه، «در پایان روز سه شنبه (دوم مهرماه) روحانی در حالتی نبود که باور کند، ترامپ اولین گام را برخواهد داشت و درباره برداشتن تحریم‌ها قولی بدهد. وقتی مکرون وارد (هتل) شد، روحانی پیشتر به اتاق خوابش رفته بود. ظریف (وزیر خارجه ایران) بعدا به من گفت که "این فقط یک بازی بود که ما را بدون ارائه تضمین‌هایی درباره اقدامات ترامپ، به یک دیدار بکشانند"». روزنامه‌نگار آمریکایی ادامه داد: «به گفته منابع مطلع، تماس از طرف خط ترامپ ساعت ۹:۳۰ دقیقه انجام شد. مکرون گوشی را برداشت اما روحانی هرگز از اتاقش ظاهر نشد».

امکان استفاده از مکانیسم ماشه وجود ندارد - سخنگوی وزارت امور خارجه درباره احتمال ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت درخصوص برجام گفت: همانطور که گفتم، چنین طرحی مرده است و از نظر حقوقی و قانونی امکان استفاده اروپا از مکانیزم ماشه و اسنپ بک وجود ندارد. عباس موسوی درباره گفت‌وگوهای ظریف با نمایندگان کنگره در سفر اخیرش به نیویورک اظهار داشت: ارتباط با نمایندگان کنگره که دولتی نیستند، همیشه وجود داشته است. تا قبل از تحریم، آنها به محل اقامت ظریف یا مکان‌های دیگر می‌آمدند و دیدار انجام می‌شد. پس از تحریم ملاحظه کردند و سعی کردند رایزنی‌ها، تلفنی و غیرحضوری باشد. وی یادآورشد: گفت‌وگوها درباره تحولات منطقه‌ای و دوجانبه بوده و آنها تلاش کرده‌اند از نقطه نظرات ایران مطلع شوند.

فشار ونزوئلا برای به رسمیت شناختن بیت‌کوین در فروش نفت - تازه‌ترین اخبار و گزارش‌های منتشر شده در وب سایت zdnet حاکیست که ونزوئلا با تحت فشار قرار دادن بانک مرکزی در این کشور قصد دارد استفاده و خرید فروش رمزارزهای جهانی و معروفی همچون بیت کوین و اتریوم را نیز به رسمیت بشناسد تا صنعت نفت این کشور بیشتر از این دچار رکود نشود و تورم بی‌سابقه در ونزوئلا نیز با احیای فروش نفت و سایر محصولات مربوطه کنترل شود.

توافق ۲۵ ساله‌ای با چین بسته نشده - ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: توافق راهبردی 25 ساله میان کشورمان و چین در حد یک ایده پیشنهادی از سوی ایران بوده و هیچ توافقی وجود ندارد که بخواهد مفادی داشته باشد.

آمریکا پایگاه العدید قطر را ترک کرد - ستاد فرماندهی آمریکا در تصمیمی غیرمنتظرانه بعد از ۱۳ سال، فرماندهی نیروی هوایی خود را از پایگاه العدید قطر خارج و به ایالت کارولینا نقل مکان کرد. هم اکنون بیش از ۳۰۰ جنگنده این ستاد در مناطقی مانند سوریه، افغانستان، خلیج فارس حضور دارند. فردریک کلمن، فرمانده ۶۰۹ مرکز عملیات هوایی و فضایی ارتش آمریکا در این باره گفت: ایران چندین بار از طریق منابع مختلف قصد حمله به نیروهای آمریکایی را داشته است.

بن سلمان: ترامپ باید با روحانی دیدار کند - محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در گفتگویی با شبکه CBS آمریکا از دونالد ترامپ خواسته است که با حسن روحانی دیدار کند. بن سلمان اظهار داشت: رئیس جمهور آمریکا باید با رئیس جمهور ایران دیدار کند و با او به توافقی تازه در مورد بحث هسته ای و اقدامات ایران در منطقه دست پیدا کند.

نظرات بینندگان