arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۴۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۲ - ۱۰ مهر ۱۳۹۸

واکنش نخست وزیر استرالیا به جنجال گفت‌وگوی تلفنی‌اش با ترامپ

نخست وزیر استرالیا امروز به گزارشی در خصوص گفت‌وگوی تلفنی چند وقت پیش وی با دونالد ترامپ و افشای درخواست ترامپ از او برای کمک به دادستان کل آمریکا در مسیر بررسی منابع و اطلاعات تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ واکنش نشان داده و این گفت‌وگوی تلفنی را کم‌اهمیت و "یک گفت‌وگوی مختصر و بی‌حادثه" خواند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

نخست وزیر استرالیا امروز (چهارشنبه) به گزارشی در خصوص گفت‌وگوی تلفنی چند وقت پیش وی با دونالد ترامپ و افشای درخواست ترامپ از او برای کمک به دادستان کل آمریکا در مسیر بررسی منابع و اطلاعات تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات 2016 واکنش نشان داده و این گفت‌وگوی تلفنی را کم‌اهمیت و "یک گفت‌وگوی مختصر و بی‌حادثه" خواند.

به گزارش ایسنا، اخیرا روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد، دونالد ترامپ در تماسی تلفنی، نخست وزیر استرالیا را تحت فشار قرار داده تا به دادستان کل آمریکا در جمع آوری اطلاعاتی درباره منبع و منشاء تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات آمریکا کمک کند.

منابع آگاه به روزنامه نیویورک تایمز گفته‌اند، کاخ سفید میزان دسترسی به متن گفتگوی این تماس تلفنی را به گروه کوچکی از دستیاران ریاست جمهوری محدود کرده است.

در حالی که جنجال‌ها بر سر تماس تلفنی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی او و درخواست ترامپ از وی برای انجام تحقیقات علیه جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ و پسرش هنوز کاهش نیافته و موضوع تحقیقات استیضاح ترامپ قرار گرفته است، گزارش شده که ترامپ در این مکالمه با اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، او را برای بررسی مسائل سیاسی داخلی تحت فشار قرار داده است.

طبق گزارش نیویورک تایمز، ترامپ بنا به درخواست ویلیام بار، دادستان کل آمریکا از موریسون درخواست کمک کرده و این مکالمه چند هفته پس از گفتگوی ترامپ و زلنسکی انجام شده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا بعد از انتشار این گزارش گفت، دونالد ترامپ در این گفت‌وگوی تلفنی از او خواسته "یک عامل ارتباط" در داخل دولت این کشور درباره یک تحقیقات از سوی دولتش تعیین کند؛ تحقیقاتی که رئیس جمهور آمریکا امیدوار است از طریق آن یافته‌های مربوط به تحقیقات سابق در آمریکا درباره مداخله روسیه به نفع وی در انتخابات ریاست جمهوری 2016 را بی‌اعتبار سازد.

اسکات موریسون تأکید کرد، با توجه به اینکه جو هاکی سفیر استرالیا در آمریکا پیش از این در ماه مه پیشنهاد داده بود که این کشور به تحقیقات مذکور کمک کند، از عمل به درخواست ترامپ "خرسند" می‌شود.

اسکات موریسون به اسکای نیوز گفت: این یک گفت‌وگوی بی‌حادثه بود. ما گفتیم آماده کمک و همکاری با این تحقیقات هستیم و این امری غیرمعمول نیست. آمریکا در حقیقت مهمترین همپیمان ما است و ما عادت داریم حجم زیادی از اطلاعات را به اشتراک بگذاریم.

وی در ادامه عنوان کرد: استرالیا هرگز کاری مغایر با منافع ملی خود انجام نخواهد داد. در حقیقت عجیب‌تر این بود که ما به آمریکا بگوییم نمی‌خواهیم با آن همکاری کنیم.

معمولا در استرالیا سیاست‌مداران از داشتن رابطه نزدیک با آمریکا حمایت می‌کنند اما این اتفاق‌نظر از زمان رسیدن ترامپ به ریاست جمهوری متزلزل شده است. موضوع این گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با نخست وزیر استرالیا در داخل این کشور نیز جنجال‌آفرین شده چرا که یک سری از سیاستمداران استرالیایی اظهار نگرانی کرده‌اند که ترامپ به دنبال کشاندن پای استرالیا به برنامه‌هایش برای خدشه‌دار کردن وجهه رقبای سیاسی داخلی خود است.

امروز چهارشنبه همچنین، آنتونی آیبانز، رهبر مخالفان دولت استرالیا خواستار آن شد که بداند چه اطلاعاتی در اختیار واشنگتن گذاشته است.

آیبانز عنوان کرد:‌نخست وزیر استرالیا باید توضیح دهد که دقیقا چه اتفاقاتی افتاده است و هر گونه متن صحبت‌ها و اطلاعاتی که وجود دارد را منتشر کند.

وی افزود: این یک وضعیت فوق‌العاده بوده و نخست وزیر استرالیا باید یک بیانیه کامل منتشر کند.

موریسون مشخص نکرد که آیا استرالیا اصلا اقدامی در قبال این درخواست ترامپ صورت داده یا خیر و اگر هم کاری انجام داده ماهیت آن چه بوده است.او صرفا گفت این فرآیند اکنون از سوی مدیران دفاتر در دولت استرالیا مدیریت می‌شود.

ترامپ و همپیمانانش پیش از این یکسری تئوری‌های توطئه را مطرح کرده بودند مبنی بر اینکه یک "دولت عمیق" حامی دموکرات‌ها در پشت موضوع تحقیقات اف.بی.آی و یکسری تحقیقات دیگر درباره ادعای حمایت روسیه از ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ قرار دارد. پیش از این اف.بی.آی برای انجام تحقیقات در این مورد به این موضوع استناد کرده بود که یک مقام کمپین ترامپ به سفیر سابق استرالیا در لندن گفته که روس‌ها اطلاعات کثیف درباره هیلاری کلینتون رقیب انتخاباتی سابق ترامپ دارند.

ماریس پین، وزیر خارجه فعلی استرالیا هم امروز از گفتن اینکه این کشور چه محتواها و اطلاعاتی را با ترامپ رد و بدل کرده، خودداری کرد.

او به رادیو ABC گفت:‌ این کار من نیست که درباره استفاده از اطلاعات برای دستیابی به یکسری محتواها اظهارنظر کنم.

اما او گفت که جای نگرانی نیست و دولتش کاملا مناسب عمل کرده است و همکاری با ترامپ را "تا آنجایی که می‌تواند و مناسب می‌داند" انجام خواهد داد.

نظرات بینندگان