arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۴۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۱ مهر ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / توضیح روحانی درباره عدم ملاقات با ترامپ / ماجرای ایدز در یک روستا به خاطر سرنگ آلوده / خبر مهم پوتین درباره تنش ایران و آمریکا / اتهام افساد فی الارض به یک خواننده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

ابتلای برخی اهالی یک روستا به ایدز؟ - پس از انتشار خبری مبنی بر ابتلای اهالی روستای چنا رمحمود در چهارمحال و بختیاری به ایدز به دلیل تست دیابت با سرنگ آلوده، معترضان مقابل فرمانداری لردگان تجمع کردند و یک بهیار مرکز بهداشت بازداشت شد. نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس، ابتلای برخی اهالی روستا به «ایدز» را تایید کرد اما نماینده لردگان گفت: آزمایش‌های مختلف نتایج متفاوتی داشته؛ نمی دانیم افراد به چه ویروسی مبتلا شده اند. وزارت بهداشت هم اعلام کرد: ابتلا به ایدز به دلیل «سرنگ آلوده» صحت ندارد اما معدودی از اهالی روستا دچار عفونت شده اند که البته اطلاعات شخصی بیماران را به رسانه ها نمی دهیم.

خبر مهم پوتین درباره تنش ایران و آمریکا - پوتین ضمن اشاره به شکست خوردن تلاش‌های رئیس‌جمهور فرانسه برای برقراری دیدار بین روحانی و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، ارزیابی کرد که ایران تمایل دارد روابط با آمریکا را به حالت قبل از تنش‌ها بازگردانده و به نوعی عادی‌سازی کند.

لایحه تابعیت فرزندان زنان ایرانی تایید شد -عباسعلی کدخدایی روز چهارشنبه در توئیتر خود نوشت: لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، امروز در شورای نگهبان مورد تایید واقع شد.

رهبر معظم انقلاب: آمریکایی‌ها برای ملاقات با رئیس‌جمهور کشورمان به التماس افتادند - رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از فرماندهان شرکت کننده در مجمع فرماندهان سپاه پاسداران گفتند: آمریکایی‌ها در سیاست فشار حداکثری شکست خوردند. خیال میکردند اگر سیاست فشار حداکثری روی ایران متمرکز شود، جمهوری اسلامی مجبور به نرمش میشود؛ تا این ساعت به حول و قوه‌ی الهی فهمیدند فشار حداکثری، خودشان را دچار مشکل کرده و تا این اواخر برای اینکه یک حالت نمادینی برای تسلیم ایران درست کنند و رئیس‌جمهور کشورمان را وادار به ملاقات کنند به التماس هم افتادند و رفقای اروپایی‌شان را واسطه قرار دادند؛ تا آخر هم موفق نشدند و این سیاست تا آخر هم شکست خواهد خورد.

محسن لرستانی به «افساد فی‌الارض» متهم شد - سید کاظم حسینی وکیل مدافع محسن لرستانی اظهار کرد: موکلم ۱۲ اسفندماه سال ۹۷ در منزل مادرش در سعادت آباد بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان است. وی افزود: پرونده موکلم با شکایت مدعی العموم و با صدور کیفرخواست به اتهام «افساد فی الارض» به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده است. حسینی تصریح کرد: موضوع اتهامی موکلم در رابطه با مسائل اخلاقی و خصوصی بود که در فضای مجازی منتشر کرده بود و او شاکی خصوصی ندارد. طبق ماده 286 قانون مجازات اسلامی مجازات افساد فی الارض اعدام ست.

توضیح روحانی درباره عدم ملاقات با ترامپ - رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت در مورد دلیل عدم ملاقات با ترامپ در حاشیه اجلاس سازمان ملل در نیویورک توضیحاتی ارائه کرد. روحانی گفت: آنچه در نیویورک انجام گرفت، با حل مسأله فاصله داشت. ترامپ در آن ۲۴ ساعت که اوج اقدامات دیپلماتیک بود، ۲ بار گفت: میخواهیم تحریم‌ها را تشدید کنم؛ به دوستان اروپایی گفتیم کدام را باور کنیم؟ آن‌ها گفتند سیاست این چیز‌ها را دارد، اما به هرحال آمریکایی‌ها آماده اند! اگر حداقل و نه حداکثر اطمینان را حاصل می‌کردم که این مذاکرات نتیجه‌ای به نفع ملت ایران دارد، حتما این کار را می‌کردم. او همچنین گفت: برای هرگونه فداکاری آمده ام؛ اما فداکاری‌ای که به احقاق حق مردم و رفاه آنان منجر شود. راه تمام نشده و مسیر بسته نشده؛ اروپایی‌ها باز هم در حال تلاش هستند.

واکنش الجبیر به اظهارات ربیعی - عادل الجبیر، وزیر مشاور عربستان در امور خارجه در صفحه توییتر خود نوشت: چیزی که سخنگوی دولت ایران اعلام کرد مبنی بر اینکه عربستان برای آن ها پیام هایی ارسال کرده است دقیق نیست؛ مساله ای که اتفاق افتاد این است که برخی کشورهای برادر برای کاهش تنش تلاش کردند و ما نیز به آن ها گفتیم که عربستان دائما برای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه تلاش می کند. الجبیر ادامه داد: در رابطه با چیزی که سخنگوی دولت ایران در مورد کاهش تنش در یمن به آن اشاره کرد نیز اعلام می کنم که عربستان در رابطه با مساله یمن با ایران صحبت نکرده و نخواهد کرد زیرا یمن مساله خود مردم یمن با تمام تشکلات آن است، دلیل بحران یمن را نقش بی ثبات کننده ایران خواند.

پمپئو: ایران نفت «آدریان دریا ۱» را به سوریه منتقل کرده - «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در توئیتی نوشت: با وجود وعده «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به بریتانیا مبنی بر اینکه نفتکش آدریان دریا ۱ محموله نفت خود را به سوریه تحویل نخواهد داد، این نفتکش اکنون نفت خود را به ساحل سوریه منتقل کرده است. پمپئو در ادامه توئیت خود که همراه تصویری ماهواره ای از پهلوگرفتن این نفتکش در ساحل سوریه منتشر شده، این سئوال را مطرح کرده که «اگر این نفت به سوریه تحویل داده شود آیا جهان ایران را پاسخگو نخواهد دانست؟»

ریال ۴۰ درصد تقویت شد - عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به شکست سیاست تحریمی دشمن نوشت: امروز درست نسبت به یک سال پیش، پول ملی ۴۰درصد تقویت شده، رشد تورم مهار گشته و طلیعه رشد اقتصادی آشکار شده است.

کره شمالی چند موشک بالستیک شلیک کرد - ستاد مشترک ارتش کره جنوبی با اعلام آزمایش جدید موشکی کره شمالی گزارش داد موشک هایی که کره شمالی پرتاب کرده است گمان می رود موشک بالستیک پرتاب شده توسط زیر دریایی (SLBM) از نوع پوکوک سونگ (Pukkuksong ) است.

نظرات بینندگان