arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۰

آمار تکان دهنده از جستجوگران گنج خیالی/ کلاهبرداریها میلیاردی شد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آرزوی یک شبه پولدار شدن و رسیدن به گنجی که در کتابها از آن یاد می شود طمع را بر می انگیزد تا روایت آدمهایی را رقم بزند که پولهای میلیاردی را پای سکه های تقلبی به باد دادند.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، شاید باور اینکه کسی صدها میلیون پول را بابت هزاران سکه تقلبی بپردازد کمی غیرقابل تصور باشد ولی وجود دارند، آدمهایی که در طمع رسیدن به پولی هنگفت بیش از چند صد میلیون تومان پول را به کلاهبردارانی می دهند تا برایشان ارمغان آور "گنج" باشد.

برای یافتن گنج تنها نیاز است واسطه ها را پیدا کرد؛ آنها که در مسیر رسیدن به گنج خیالی تو را با چشم بسته همراهی می کنند. و یا اینکه منتظر رسیدن پیامکی از یابندگان خیالی گنج باشی. بسیاری از کسانی که زندگی خود را در مسیر جستجوی گنج در سراب سکه های تقلبی باخته اند از پیامک هایی می گویند که بوی گنج را به مشامشان آورده و دلشان را هوایی کرده است.

پیامک هایی که برای مالباختگان ارسال می شود همه لحنی عامیانه دارند که در آنها فردی که خود را عشایری کم سواد جلوه می دهد از یافتن گنجی می گوید که دنبال "آب کردن" آن است و حال گویا دست به دامن شهروندی از جای جای ایران شده تا در این مسیر همراهی اش کند.

در این گزارش شما به کسانی برخورد می کنید که شاید رقم 700 میلیون ریال پول از دست رفته برای سکه های تقلبی به دست نیامده کابوس هر شبشان شده است.

مسافرانی از سراسر کشور به دنبال گنج خیالی

مشکل سکه های تقلبی در استان لرستان به ویژه شهرستان ازنا و الیگودرز شاید محدود به این نقطه جغرافیایی نباشد. در میان مالباختگان می توان نام هایی را دید که به دنبال گنج از قم، تبریز، ارومیه، اصفهان، کرمانشاه و تهران و ...هر نقطه ایران که تصور کنی به مرز لرستان و اصفهان در شهرستان الیگودرز آمده اند تا معامله ای انجام دهند که زندگیشان را از این رو به آن رو کند و حال باید با عنوان "مالباخته" به دنبال پول از دست رفته که زندگیشان را به جای تحول مثبت در سراشیبی قرار داده است بدوند.

هر روز اخبار زیادی از کشف سکه های تقلبی را در روزنامه و خبرگزاری و هزار جای دیگر می بینیم بدون اینکه لحظه ای تامل کنیم که ممکن است روزی در این مسیر جستجوی گنج چشم هایمان را ببیندیم و مالباخته نام بگیریم!

گفته می شود که سکه های تقلبی در یکی از استانهای همجوار لرستان تولید می شود و کار پخش و توزیع آنها به عهده برخی از واسطه ها و خلافکاران در شهرستانهای الیگودرز و گاهی اوقات ازنا است که البته به اعتقاد مردم این شهرستانها آنها حتی لرستانی هم نیستند.

برای دیدن سکه های تقلبی که نام کلاهبرداریهای 700 میلیونی، 500 میلیونی، 150 میلیونی و ...را با خود یدک می کشند نیاز به رفتن تا جای دوری نیست. برای دیدن این سکه های کذایی می توان به پلیس آگاهی استان یا ادارات پلیس دو شهرستان یاد شده سر زد.

سکه های تاریخی ساخته شده از سیمهای برق سرقتی!

گفته می شود این سکه های تقلبی که برخی از افراد برای آنها از صدها میلیون تومان پول خود می گذارند از سیم های برق سرقت شده ساخته می شوند و شاید وقتی مالباختگان به این موضوع فکر می کنند دلشان بیشتر بسوزد که بابت چه چیزی پولشان را دور ریخته اند!

برخی از مالباختگان در تشریح جزئیات این کلاهبرداری می گویند: در ابتدا برای اطمینان از اینکه کارشان کاملا درست است و سکه ها هم واقعی است چند سکه قدیمی را ما نشان می دادند و ما نیز پس از حصول اطمینان برای گرفتن مابقی سکه ها قرار می گذاشتیم.

محل قرار جایی پرت و خارج از شهر بود و کلاهبرداران از ترفندهایی برای گرفتن پولها استفاده می کردند.

به زور گرفتن پولها و تهدید به حضور پلیس در محل و ضرورت فرار کردن مالباحتگان به نحوی که وقتی مالباخته به خود می آید پولها از دست رفته و سکه های تقلبی سیمی روی دستش مانده است!

فروشندگان سکه های تقلبی سکه های خود را که با سیم برق و برنج ساخته اند به شاهان از هخامنشی گرفته تا شاه عباس صفوی و صدر اسلام و ... نسبت می دهند و اینگونه کلاهی گشاد بر سر افراد ساده لوح می گذارند.

رقم کلاهبرداریها در شش ماه به 10 میلیارد ریال می رسد!

و اما اوج این معضل آنجاست که به سراغ آمار می رویم و می بینیم که رقم کلاهبرداریهای صورت گرفته تنها در شش ماه نخست سالجاری به 10 میلیارد ریال می رسد!

سرهنگ خدامراد کبکی رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه معضل سکه های تقلبی به طور عمده در دو شهرستان ازنا و الیگودرز وجود دارد، اظهار داشت: فروش سکه های تقلبی تنها به دو شهر شرقی استان محدود شده است و در دیگر شهرستانها با این مسئله مواجه نیستیم.

وی با بیان اینکه در شش ماهه اول سالجاری 34 فقره کلاهبرداری درخصوص سکه های تقلبی در شهرستان ازنا داشته ایم، یادآور شد: در این رابطه 19 نفر دستگیر شدند که تعداد 60 هزار سکه تقلبی از این افراد کشف و ضبط شده است.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی لرستان تصریح کرد: از طریق فروش این سکه های تقلبی مبلغی بالغ بر 7 میلیارد ریال کلاهبرداری شده است.

سرهنگ کبکی با اشاره به کلاهبرداریهای صورت گرفته در خصوص سکه های تقلبی در شهرستان الیگودرز اظهار داشت: 15مورد کلاهبرداری در شش ماهه اول امسال در این شهرستان گزارش شده است.

کشف و ضبط 73 هزار سکه تقلبی در 6 ماه نخست سالجاری

وی با بیان اینکه در این خصوص 25 نفر دستگیر شده اند، ادامه داد: 12 هزار عدد سکه تقلبی از این افراد کشف و ضبط شده است.

سرهنگ کبکی یادآور شد: از این طریق مبلغ دو میلیارد و 550 میلیون ریال کلاهبرداری در شهرستان الیگودرز صورت گرفته است.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی لرستان در ادامه با اشاره به اینکه در شهرستان دورود نیز یک فقره کلاهبرداری در این خصوص گزارش شده است، افزود: در این رابطه دو نفر دستگیر شده اند که تعداد 1500 سکه تقلبی از آنها کشف شده است.

وی یادآور شد: در این خصوص 20 میلیون تومان کلاهبرداری صورت گرفته است.

سرهنگ کبکی با بیان اینکه در شش ماهه اول سالجاری تعداد 73 هزار و 500 سکه تقلبی در این شهرستانها کشف شده است، ادامه داد: از این طریق 9 میلیارد و 750 میلیون ریال کلاهبرداری صورت گرفته است.

بی توجهی به هشدارها؛ مالباختگان تمامی ندارند!

همین هفته گذشته بود که از سکه های تقلبی گزارشی را منتشر کردیم ولی گویا مالباختگان در این سراب خیالی تمامی ندارند. از ابتدای هفته تاکنون بازهم یکی دیگر از جستجوگران گنج به دام کلاهبرداران افتاد تا 30 میلیون تومان در این مسیر ببازد!

فرمانده انتظامی شهرستان الیگودرز با اشاره به دستگیری یک نفر کلاهبردار سکه های تقلبی در شهرستان الیگودرز اظهار داشت: این فرد مبلغ 30 میلیون تومان از این طریق کلاهبرداری کرده است.

سرهنگ لیریایی ادامه داد: در پی مراجعه شخصی مبنی بر اینکه شخصی تعداد 1600 سکه تقلبی به مبلغ 30 میلیون تومان را به او فروخته و متواری شده است، ماموران آگاهی الیگودرز با هماهنگی مقام قضایی وارد عمل شدند و متهم را در جاده قدیم ازنا - الیگودرز دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان الیگودرز افزود: در بازرسیهای صورت گرفته از وی تعداد 3 هزار و 210 قطعه سکه تقلبی کشف و ضبط شد.

به هر حال روایت سکه های تقلبی و پولهای واقعی روایت تلخی است از کسانی که میلیونها تومان پول را بابت سکه هایی می پردازند که یک ریال هم ارزش ندارند و اینگونه داستان ساده لوحی افرادی رقم می خورد که به دنبال یافتن گنج سر از ناکجا آباد درآورده اند.

نظرات بینندگان