arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۷ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۰

عبدالله صالح به آمريکا مي رود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
واحد مرکزی خبر نوشت: رئیس جمهور یمن احتمالا تا دو روز دیگر این کشور را به مقصد اتیوپی یا سلطان نشین عمان ترک می کند و از آنجا به امریکا می رود.

شبکه تلویزیونی الجزیره با اعلام این خبر به نقل از منابع خود افزود: این خبرها پس از آن منتشر می شود که مجلس یمن با لایحه اعطای مصونیت کامل به علی عبد الله صالح و همچنین مصونیت سیاسی به معاونانش را تصویب کرد. احمد شلفی، خبرنگار شبکه الجزیره در صنعا، در گزارشی با اشاره به اظهارات دیروز محمد سالم باسندوه، نخست وزیر یمن، در مجلس این کشور گفت: « سخنان باسندوه سالن مجلس یمن را به لرزه در آورد.

وی از اعضای مجلس خواست به لایحه مصونیت صالح و معاونانش رای دهند تا کشور بیش از پیش به مشکلات و بلایای جنگ دچار نشود.» اعضای دولت و مجلس دو هفته پیش به علت اعتراضات مردمی به محتوای لایحه اعطای مصونیت، با طرح آن مخالفت کردند، اما در این لایحه اصلاحاتی صورت پذیرفت و سپس به رئیس جمهور مصونیت کامل داده شد. اعضای مجلس متشکل از احزاب « تشکل مشترک» و « حزب کنگره» به اتفاق آرا با معرفی عبد ربه منصور هادی به عنوان نامزد مورد توافق انتخابات ریاست جمهوری یمن موافقت کردند، اما جوانان انقلابی اعلام کردند این قانون را مجلس غیر قانونی تصویب کرده است. تصویب این قانون با ادامه تظاهرات در برخی شهرهای یمن همزمان بود. مانع المطری، عضو کمیته هماهنگی انقلاب جوانان یمن، در این زمینه گفت:« این قانون در واقع توافق بین مخالفان و دولت است و فقط طرف های امضا کننده طرح شورای همکاری خلیج فارس را ملزم می کند، اما طرف هایی مانند جوانان را که در این طرح شرکت نکرده اند، ملزم نمی کند.

ما از علی عبد الله صالح و همه کسانی که بیش از سی سال علیه این ملت مرتکب جنایت شده اند، شکایت خواهیم کرد». ناظران می گویند تصویب این قانون به معنای پایان انقلاب نیست، زیرا جوانان انقلابی همچنان تهدید می کنند انقلاب خود را کامل خواهند کرد تا به همه اهداف شان، به ویژه محاکمه رئیس جمهور، دست یابند. شلفی در پایان گفت: « یمن تا بیست و یکم فوریه آینده، یعنی زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، فقط یک ماه فاصله دارد.

در این مدت وقوع هر اتفاقی محتمل است و بسیاری از یمنی ها امیدوارند این برهه زمانی به سلامت سپری شود.»
نظرات بینندگان