arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۷ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۰

افسردگي باعث بروز تغييراتي در مغز مي شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مغز بیماران مبتلا به افسردگی دستخوش تغییراتی ساختاری می شود.

به گزارش انتخاب، پژوهشگران مرکز تحقیقات بیومدیکال بخش سلامت روانی در لندن اعلام کردند افسردگی شدید باعث تغییرات ساختاری در مناطقی از مغز که مسئول خلق و خو ، حافظه و تصمیم گیری است می شود. بر اساس این تحقیق حجم نواحی مختلف مغز افراد مبتلا به افسردگی شدید از جمله لب پیشانی که مسئول برنامه ریزی ، قضاوت ، احساسات ، حافظه و حرکت است کوچک می شود. به گفته محققان ، یکی از دلایل کوچک شدن این نواحی و تحلیل رفتن حافظه ممکن است ترشح نوعی هورمون کورتیزون باشد که از غدد فوق کلیوی و در پاسخ به استرس طولانی مدت ترشح می شود.

غدد فوق کلیوی در افراد مبتلا به افسردگی شدید بزرگتر از حد معمول می شود و پس از درمان این علائم از بین می رود. ماتیو کمپتون یکی از پژوهشگران مرکز تحقیقات بیومدیکال بخش سلامت روانی لندن می گوید: این تغییرات در مبتلایان به افسردگی رخ می دهد و بعد از درمان هیپوکامپ بخشی از مغز که حافظه را کنترل می کند به حالت طبیعی باز می گردد.

در نتیجه شواهدی وجود دارد که دست کم بعضی از این تغییرات دوباره به وضع طبیعی برمی گردند. کوچک شدن مغز یکی از علایمی است که می تواند به پزشکان در تشخیص افسردگی کمک کند.

با کمک تصاویر ام آر آی پزشکان می توانند افسردگی را از سایر بیماری های مغز و اعصاب تشخیص دهند.

تصاویر ام آر آی می تواند اندازه و ساختار مغز مبتلایان به افسردگی و تغییرات آن را نشان دهد. ماتیو کمپتون می گوید : پس از تشخیص اینکه تغییر در کدام منطقه مغز روی داده است ممکن است بتوانیم با ساختن داروهای جدید درمان آن را پیدا کنیم. تشخیص درست بیماری می تواند به درمان بهتر افسردگی کمک کند.
نظرات بینندگان