arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۷۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۲۴ مهر ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۶۹ /

وقتی پای برونئی هم به سیاست ایران در خصوص NPT باز شد

شاهزاده محمد می‌گوید که وزیر امورخارجه ایران مسئله تمدید NPT را در زمان دیدارشان مطرح کرده است. ولایتی به او گفته بود که مطمئن است NPT تمدید خواهد شد. من پرسیدم که آیا ایران نشانه‌ای از تمدید دایمی آن نشان داده است. او گفت: ولایتی گفته است که ایران با دقت به مباحث گوش خواهد کرد و بعد از آن تصمیم گیری خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وقتی پای برونئی هم به سیاست ایران در خصوص NPT باز شد / ولایتی به وزیر خارجه برونئی چه گفت؟

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در برونئی گزارشی محرمانه به تاریخ سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۷۴ به سفر وزیر امور خارجه این کشور به ایران پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: سفر وزیرامورخارجه به ایران
طبقه بندی: محرمانه
سه شنبه ۷:۲۰ هجدهم آوریل ۱۹۹۵
از: سفارت آمریکا در برونئی
به: وزیر امورخارجه، فرمانده نیرو‌های آمریکایی در اقیانوس آرام

۱. وزیر امورخارجه برونئی، شاهزاده محمد بولکیاح در روز‌های ۱۰ تا ۱۲ آوریل به ایران سفر کرد. روزنامه دولتی برونئو در روز ۱۸ آوریل با انتشار بیانیه مشترک دو طرف در پایان این نشست، گزارش داد که دو کشور «روابط دوجانبه عالی خود را گسترش داده اند».
۲. در این گزارش رسانه‌ای به سه دستاورد اشاره شده است الف) توافقنامه‌ای برای مستثنی کردن دارندگان گذرنامه‌های دیپلماتیک و رسمی از ویزا برای سفر‌ها و/یا ترانزیت کوتاه مدت، ب) توافق اصولی برای تبادل زمین بصورت دوطرفه و با هدف ساخت سفارتخانه در پایتخت‌های دو طرف، و ج) پیشنهاد ایران برای آموزش دیپلماتیک کوتاه مدت برای دیپلمات‌های برونئی. یک کمیسیون مشترک در سطح وزرای خارجه و برای بررسی دوره‌ای پیشرفت در حوزه‌های موردنظر دو طرف ایجاد خواهد شد که اولین نشست آن در اوایل سال آینده در برونئی برگزار خواهد شد.
۳. شاهزاده محمد روز ۱۸ آوریل درباره سفر خود به ایران با من صحبت کرد. او گفت که دیدار خوبی داشته و اغلب موضوعات دوجانبه بحث شده است. او آن کشور را زیبا دیده و نبود گردشگران خارجی برای عجیب بوده، زیرا معتقد است می‌توانند درآمدزا باشند. او متوجه شده بود که پتانسیل بسیار زیادی برای همکاری اقتصادی میان ایران و برونئی وجود دارد، اما توضیح نداد.
۴. او در جواب به سوال من یک گزارش رسانه‌ای قبلی را تصحیح کرد که گفته بود دانشجویان برونئی وارد دانشگاه‌های ایران خواهند شد. وزیر امورخارجه گفت که ایران تنها پیشنهاد دوره‌های کوتاه مدت را برای دیپلمات‌های برونئی مطرح کرده است. او می‌گوید که کشور‌های دیگری هم پیشنهادهای مشابهی مطرح کرده اند و برونئی از این آموزش‌ها استقبال می‌کند. هیچ تصمیمی درباره پذیرش پیشنهاد ایران گرفته نشده است، اما وزیر می‌گوید مشکلی هم در این پیشنهاد نمی‌بیند.
شاهزاده محمد می‌گوید که وزیر امورخارجه ایران مسئله تمدید NPT را در زمان دیدارشان مطرح کرده است. ولایتی به او گفته بود که مطمئن است NPT تمدید خواهد شد. من پرسیدم که آیا ایران نشانه‌ای از تمدید دایمی آن نشان داده است. او گفت: ولایتی گفته است که ایران با دقت به مباحث گوش خواهد کرد و بعد از آن تصمیم گیری خواهد کرد.
۵. نکته: از نظر این سفارتخانه برونئی و ایران جفت عجیبی هستند، زیرا ایران یک دولت بنیادگرای انقلابی دارد، اما روابط آن‌ها رو به گسترش است. سلطان و رییس جمهور رفسنجانی از کشور‌های همدیگر دیدار کرده اند و ولایتی وزیر امورخارجه نیز سال بعد به عنوان مسئول گروه ایران در اولین نشست کمیسیون مشترک از برونئی دیدار خواهد کرد. می‌دانیم که بروئنی به دقت فعالیت‌های سفارت ایران را تحت نظر دارد که نشان می‌دهد با وجود این دیدار‌های رسمی، برونئی همچنان نگران نیات اصلی ایران است. البته ما معتقدیم بر اساس سیاست «دوستی با همه، دشمنی با هیچکس» در برونئی، روابط ادامه یافته و به تدریج و با احتیاط گسترش خواهد یافت. پایان نکته.
تول

نظرات بینندگان