arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۸ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۰

عزت الله انتظامی: وقتی پسرم در برلین تصادف کرد نذر کردم اگر خوب شد شبهای عید به زیارت امام رضا (ع)بروم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عزت الله انتظامی بازیگر سینما گفت: بازی در فیلم شب که به موضوع حرم امام رضا (ع) می پردازد بدون کمک امام هشتم شیعیان جهان ممکن نبوده است

به گزارش پارس توریسم، فیلم شب ساخته رسول صدر عاملی کارگردان مطرح سینماست  که در آن سه بازیگر مطرح سینما یعنی مرحوم خسرو شکیبایی، استاد عزت الله انتظامی وامین حیایی در آن حضور دارند . فیلمی که قرار است پس از چهار سال به زودی درسینماها اکران شود.

بد نیست بدانید عزت الله انتظامی  چند سال قبل در گفت وگویی با یکی از روزنامه های آن زمان  درباره همکاری با صدرعاملی در فیلم شب گفت: من برای ایشان احترام زیادی قائل بودم و از چند فیلم آخر ایشان مثل «من ترانه 15 سال دارم» و «دختری با کفش های کتانی» خیلی خوشم آمده بود. آقای صدرعاملی مسیر حرکت به جلو در سینما را خیلی منظم طی کرده است. ما قبلاً در یک سفر خارج هم با هم بودیم و خیلی در آن سفر با هم حرف زدیم. همان دفعه اولی که آقای صدرعاملی را دیدم، متوجه شدم که با ایشان می شود رابطه برقرار کرد، درحالی که با بعضی ها نمی شود ارتباط داشت.  آقای صدرعاملی یک روز لطف کردند و آمدند منزل ما و گفتند که فیلمنامه خوبی دارند و می خواهند من بازی کنم. فیلمنامه را دادند و رفتند. من فیلمنامه را خواندم و بعد تلفنی گفتم این نقش را بازی نمی کنم. ایشان گفتند که این نقش شما نیست.

وی ادامه داد: من بدون ذهنیت فیلمنامه را خواندم. وقتی گفتند برای فلان نقش شما را می خواهم، یک بار دیگر فیلمنامه را خواندم. اولاً خیلی به نظرم کار نویی آمد و دوماً اینکه صدرعاملی است و سوال ندارد. وقتی کارگردان میل من باشد و فیلمنامه هم خوب باشد، دیگر مشکلی ندارم.

انتظامی تاکید کرد: وقتی فیلمنامه را می خوانم، خودم تشخیص می دهم که چه کاری می توانم بکنم. وقتی دیدم خودم می توانم کاری بکنم، می گویم. خب او هم تا حدی کمک می کند و نقش خوب می شود. وقتی فیلمنامه را خواندم دیدم نقش خاص و پیچیده یی است.

انتظامی درباره نقش خوددر فیلم شب که نقش یک دزد را بازی می کند گفت: دراین فیلم کاراکتری رابازی می کنم که دستش دستبند خورده و با یک گروهبان همراه است. گروهبان تمام مدت مراقب است این مرد فرار نکند. وقتی خواندم گفتم خوشم آمد و بازی می کنم. بعد گفتند این سریال تلویزیونی است و من هم گفتم سریال بازی نمی کنم. بعد از مدتی گفتند سریال نیست و یک فیلم سینمایی متعلق به کانال یک است. کار سه پرسوناژ داشت. من بودم، حیایی بود و خسرو (شکیبایی). اولش یک کم از اینکه نقش چه چیزی درمی آید، وحشت داشتم. فیلمنامه جوری بود که می بایست حدود 30 شب تا صبح کار می شد. ما زمانی که با آقای حاتمی برای «هزاردستان» شب تا صبح کار می کردیم، شب بعدش استراحت داشتیم و فیلمبرداری تعطیل بود. من هم عادت دارم ساعت 30/9 شب می خوابم و از آن طرف ساعت 4 صبح بلند می شوم. پیش خودم فکر می کردم که می توانم این نقش را بازی کنم یا نه. همه نقش در شب می گذشت و شوخی نبود. من اعتقادی به امام رضا (ع)دارم و امام رضا (َََع)هم به من کمک کرد. وقتی پسرم در برلین تصادف کرد، من نذر کردم که اگر خوب شد، شب های عید به دیدن امام رضا بروم. تا حالا هم این اتفاق خدا را شکر افتاده است. خلاصه اواخر بهمن به مشهد رفتیم تا کار را از اوایل اسفند شروع کنیم. پارسال سرمای سختی در مشهد بود و این مساله کار را سخت می کرد.

او در پاسخ به سوالی که گویا نقش تان در این فیلم خیلی خاص شده است گفت: بله، بسیار کاراکتر پیچیده یی بود و خیلی جای کار داشت. البته گریم زیاد سنگینی نداشتم. روی گوشم باید تغییراتی می دادند که به نظرم اگر نمی شد هم زیاد فرقی نمی کرد. گوش این کاراکتر را پدرش بریده بود و البته آقای صدرعاملی زیاد روی این مساله تاکید نکرد تا این شخصیت کریه و زشت جلوه نکند. در هنر حرف اول را زیبایی و استاتیک می زند. حتی اگر کسی نقش گوژپشت نوتردام را هم می خواهد بازی کند باید جذاب و شیرین باشد تا تماشاگر آن را باور کند.

وی در ادامه گفت: آن سال خیلی آدم به مشهد آمده بود و کار تولید را برای ما سخت کرده بود. آقای صدرعاملی می خواست لوکیشن در مسافرخانه یی در بافت سنتی شهر باشد. البته قبلش در راه آهن فیلمبرداری داشتیم که خیلی سختی کشیدیم. کار با دو سه دوربین فیلمبرداری می شد و از آن طرف مردم هم جمع شده بودند و همزمان با دو سه هزار موبایل مشغول فیلمبرداری بودند، هر چی ما می گفتیم نکنید، اصلاً و ابداً کسی گوش نمی داد، آنها آن ور برای خودشان فیلم می گرفتند و ما هم این ور برای خودمان، یا مثلاً در یک صحنه قبل از فیلمبرداری من دستم به حیایی دستبند خورده و صدرعاملی روی صندلی کنار ما نشسته بود تا پلان را برای ما توضیح دهد. بعد آقایی آمد و به صدرعاملی گفت بلندشو، بلندشو من می خواهم با این آقا عکس بگیرم. خودتان تا انتهای ماجرا را بخوانید... ما با این وضع فیلمبرداری کردیم. لوکیشن اصلی ما هم در طبقه هفتم مسافرخانه یی در بافت سنتی و قدیمی مشهد بود. این مسافرخانه آسانسور هم نداشت و برای من خیلی دشوار بود که هفت طبقه را بالا و پایین بروم. آقای صدرعاملی گفت دو نفر بیایند و انتظامی را کول کنند و بالا ببرند. من هم گفتم از کول کردن بدم می آید چرا که آدم کوچک می شود و شخصیتش را از دست می دهد. حتی در فیلم آقای جیرانی (ستاره می شود) هم راضی نشدم جلوی دوربین آن شخصیت را که معلول بود، کول کنم. گفتم شما یک کاری بکنید. دست هایتان را به هم بدهید و مشت کنید. بعد من می نشینم و من را بالا ببرید. به هر حال یک مدت من این طوری بالا و پایین می رفتم.

انتظامی در پایان گفت: جدای از این من می ترسیدم این شرایط روی بازی ام تاثیر بگذارد و نتوانم نقش را دربیاورم. البته آقای صدرعاملی در صحنه خیلی مدیریت دارند و کار را خوب رهبری می کنند. ایشان خیلی خوب عوامل را راهنمایی می کنند و به خصوص از همه موقعیت های حسی بازیگران بهره می برند.

فیلم سینمایی "شب" به کارگردانی رسول صدرعاملی با بازی عزت الله انتظامی، زنده‌یاد خسرو شکیبایی و امین حیایی پس از چهار سال در گروه سینمایی آفریقا اکران عمومی می‌شود.

این فیلم بعنوان نخستین قسمت از سه گانه "زائر" رسول صدرعاملی برای اولین بار در سال تولید در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و توجه منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کرد. حضور درخشان سه بازیگر از سه نسل بازیگری در کنار هم از نقاط برجسته این فیلم بود که از آن میان امین حیایی توانست برای نخستین بار سیمرغ بهترین بازیگری جشنواره فیلم فجر را نصیب خود کند.

در خلاصه داستان "شب" که در آن عزت الله انتظامی، زنده‌یاد خسرو شکیبایی و امین حیائی بازی می‌کنند، آمده است: گروهبانی برای تحویل دادن مجرمی سابقه‌دار به زندان یکی از شهرستان‌ها، مجبور می‌شود که به همراه مجرم و دستبند، شبی را در مشهد بگذراند. فیلمنامه این فیلم با طرحی از اصغر فرهادی توسط کامبوزیا پرتوی به نگارش در آمده است.

"شب" طی این سال‌ها چندین‌بار برای اکران عمومی آماده شد و حتی زمان و قرارداد آن نیز به ثبت رسید، اما هربار به دلایل نا معلومی امکان نمایش پیدا نکرد. دلایل مشخصی هم از سوی مسئولان سینمایی و عوامل فیلم برای به نمایش در نیامدن آن مطرح نشد. تازه‌ترین قرارداد اکران این فیلم اخیراً در گروه سینمایی آفریقا منعقد شده‌است.

گروه سینمایی آفریقا هم اکنون میزبان فیلم "اخلاقتو خوب کن" ساخته مسعود اطیابی است. پس از آن نیز فیلم "قبرستان غیر انتفاعی" ساخته محسن دامادی در همین گروه روی پرده می‌رود. طبق قرارداد منعقد شده پس از این دو فیلم "شب" اکران خواهد شد و نکته این ترتیب اکران این است که احتمالا نمایش این فیلم همزمان با جشنواره فجر امسال خواهد بود.

صدرعاملی پس از "شب" فیلم "هرشب تنهایی" را از سه گانه زائر مقابل دوربین برد که فرصت اکران نیز پیدا کرد و راهی شبکه نمایش خانگی هم شد. سومین قسمت از این سه گانه با نام "شب و قسم به دلتنگی" در حال حاضر آماده پخش است و در صورت تمایل عوامل احتمال دارد در جشنواره سی‌ام فیلم فجر رونمایی شود.

عوامل تولید فیلم "شب" عبارتند از: کارگردان: رسول صدرعاملی، نویسنده: کامبوزیا پرتوی، طرح اولیه داستان: اصغر فرهادی، مدیر فیلمبرداری: ابراهیم غفوری، طراح صحنه و لباس: آیدین ظریف، صدابردار: محمد مختاری، طراح گریم: محمدرضا قومی و تهیه کننده: کمال طباطبایی.
نظرات بینندگان