arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۹۳۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۰۵ آبان ۱۳۹۸

صبح کاری بغداد با ترافیک و شلیک پراکنده گلوله آغاز شد

صبح یکشنبه بعنوان روز کاری اول هفته در حالی از ساعاتی پیش در بغداد پایتخت عراق آغاز شد که برخی خیابان‌های هسته مرکزی شهر پر ترافیک است و صدای پراکنده شلیک گلوله و بویژه گلوله های صوتی در برخی مناطق از جمله قلب بغداد شنیده می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گزارش ایرنا از سطح شهر حاکی است، امروز یکشنبه بعنوان نخست روز کاری هفته در عراق، ادارات، مدارس و دانشگاه ها باز است و بسیاری از مردم بر سر کار یا در محل تحصیل حاضر شدند با این حال فضای نیمه امنیتی بر برخی مناطق شهر همچنان حاکم است و تجمع تظاهرکنندگان و درگیری های پراکنده نیز در هسته مرکزی بغداد بویژه میدان تحریر دیده می شود.

افزایش تعداد ایست های بازرسی در قلب بغداد مشهود است، پل های جمهوری و سنک بر روی رودخانه دجله که منطقه باب الشرقی را به منطقه سبز و مناطق اطراف متصل می کنند، همچنان بسته است و تردد در منطقه سبز و خیابان های منتهی به آن نیز با کارت مخصوص ورود به این منطقه صورت می گیرد و برای عموم ممنوع است.

بیشتر مغازه ها و امکان تجاری باز و فعالیت عادی دارند و هر چند شهر خلوت تر از حالت عادی است اما مردم در دسته های چند نفری در محله های سکونت خود، درباره اوضاع و احوال کشور و آینده آن گفت و گو می کنند.

در پی خشونت های و ناآرامی های گسترده در هفت استان جنوبی عراق طی عصر و شب جمعه و هشدار مرجعیت عراق نسبت به گسترش هرج و مرج در کشور و درخواست رهبران عراق مبنی بر برخورد قاطع با خشونت طلبان، دولت از شب گذشته تصمیم گرفت جلوی ادامه اعتراضات خیابانی در قلب بغداد را بگیرد.

بر اساس دستور نخست وزیر عراق که به نقل از یک منبع مطلع عراقی منتشر کرد، نیروهای مبارزه با تروریسم در نقاط حساس بغداد مستقر شدند و به معترضان اعلام شد که بدلایل امنیتی باید مرکز شهر را ترک کنند. با مقاومت گروههایی از تظاهرکنندگان، ساعتی درگیری میان دو طرف رخ داد اما سرانجام ماموران توانستند با شلیک گاز اشک آور و گلوله های صوتی و دود زا آنان را پراکنده کنند با این حال تعقیب و گریز و صدای شلیک ها بصورت پراکنده تا صبح ادامه داشت و هم اکنون نیز به صورت جسته و گریخته شنیده می شود.

شب گذشته و همزمان با صدور این فرمان، دفاتر چندین شبکه تلویزیونی سعودی و آمریکایی از جمله العربیه ، الحدث و الحره نیز به اتهام تحریک خشونت و تلاش برای انحراف اعتراضات قانونی مردم عراق، با دستور دولت عراق تعطیل و فعالیت آنها تا اطلاع ثانوی در این کشور ممنوع شد.

نظرات بینندگان