arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۹۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۰۶ آبان ۱۳۹۸

نخست وزیر هند به عربستان سفر می کند

نارندرا مودی نخست وزیر هند امشب برای شرکت در اجلاس "سرمایه گذاری و تجارت آینده" که قرار است فردا( ۲۹ اکتبر) برگزار شود به عربستان سعودی سفر می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نارندرا مودی نخست وزیر هند امشب برای شرکت در اجلاس "سرمایه گذاری و تجارت آینده" که قرار است فردا( ۲۹ اکتبر) برگزار شود به عربستان سعودی سفر می کند.

خبرگزاری "ای ان آی" روز دوشنبه نوشت: به گفته مقام های هندی این سفر دو روزه مودی با با دعوت محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و با هدف جذب سرمایه گذاری عربستان سعودی انجام خواهد شد.

این درحالی است که به دلیل مخالفت پاکستان با عبور پرواز نخست وزیر هند از آسمان این کشور، پرواز نارندرا مودی مجبور خواهد شد مسیر طولانی تری را برای رسیدن به ریاض طی کند.

سفر نخست وزیر هند به عربستان پس از دیدار ماه فوریه محمد بن سلمان ولیعهد سعودیاز دهلی نو انجام می شود.

عربستان ماه گذشته اعلام کرد که این کشور به دنبال سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری در بخش های پتروشیمی، معادن، زیرساخت ها و غیره در هند است.

همچنین شرکت عربستانی آرماکو در دومین سرمایه گذاری بزرگ خود در هند، قصد دارد ۲۰ درصد از سهام شرکت صنایع رلاینس به ارزش ۱۵ میلیارد دلار را خریداری کند.

بن سلمان به دنبال نفوذ بیشتر شرکت دولتی آرماکو در بازار های نفتی به خصوص در آسیا بوده است.

شرکت عربستانی آرماکو در ماه اسفند ۱۳۹۶ از توافق خود با هند برای ساخت یک پالایشگاه بزرگ نفت به ارزش ۴۴ میلیارد دلار در منطقه رتناگیری خبر داد.

این پالایشگاه قرار است با همکاری امارات و شرکت های هندی از جمله نفت هند، باهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم ساخته شود.

هند به شدت برای تامین نفت خود به عربستان سعودی احتیاج دارد. عربستان پس از عراق بزرگ ترین صادر کننده نفت به هند است.

در سال مالی ۲۰۱۸-۱۹ عربستان سعودی ۴.۳۳ میلیون تن نفت خام به هند صادر کرد. واردات کل نفت هند در این مدت ۲۰۷.۳ میلیون تن بوده است.

هند همچنین ماهانه حدود ۲۰۰ هزار تن گاز ال پی جی از عربستان سعودی خریداری می کند.

مجموع تقاضای نفت خام هند حدود ۴.۶ میلیون بشکه در روز است که این کشور را در رتبه سومین مصرف کننده بزرگ جهان پس از آمریکا و چین قرار می‌دهد.

این کشور به دلیل پیشرفت سریع اقتصادی، افزایش طبقه متوسط جامعه و افزایش خرید وسایل نقلیه موتوری بسیار به انرژی احتیاج دارد.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند که تا سال ۲۰۴۰ هند یک چهارم از انرژی تولیدی در جهان را مصرف کند.

هند نیاز دارد ظرفیت پالایش نفت خود را تا سال ۲۰۴۰ به ۶۶۷ میلیون تن بشکه نفت خام افزایش دهد و پالایشگاه رتانگیری قدم مهمی در این جهت است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان