arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۰۰۰۶
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۰۸ - ۱۰ آبان ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / تایید مرگ البغدادی / مرگ یک شاعر و یک بازیگر / ادعای کاهش بسیار زیاد فروش نفت ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

درخواست دفتر آیت الله سیستانی - یک مقام مسئول در دفتر آیت الله سیستانی در نجف اشرف ضمن تاکید بر حق مشارکت همه مردم عراق در اعتراضات مسالمات آمیز، درخواست کردند تا از نام و تصویر ایشان در تجمع های اعتراضی – از سوی پیروان گروه های سیاسی یا دیگران- استفاده نشود.

روند استیضاح ترامپ علنی شد  - قطعنامه علنی شدن روند استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با 232 رای به تصویب مجلس نمایندگان این کشور رسید. به موجب این قطعنامه تمام جلسات تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ بنا به تشخیص رئیسان کمیته ای که مشخص شده اند، به صورت علنی برگزار می شود.

داعش مرگ بغدادی را تأیید کرد - داعش در پیامی صوتی مرگ سرکرده خود را تایید کرد. داعش زمان دقیق مرگ البغدادی را اعلام نکرده. داعش می‌گوید در کنار سرکرده خود، «ابو الحسن المهاجر» سخنگوی سابق این گروه نیز کشته شده. داعش همچنین «ابو ابراهیم الهاشمی القُرشی» را به عنوان جانشین ابوبکر البغدادی اعلام کرده است.

موافقت نخست وزیر عراق با استعفا - «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق گفت که با برگزاری انتخابات زودهنگام موافق است و «عادل عبدالمهدی» با تقدیم استعفای خود موافقت کرده و از گروههای سیاسی خواسته تا جایگزینی برای او مشخص شود.

کرباسچی: باید از مردم عذرخواهی کنیم - دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: ما یا در انتخابات شرکت می‌کنیم یا نمی‌کنیم. اینکه بگوییم اگر ما را رد صلاحیت کنید مشارکت نمی‌کنیم بارها تجربه شده و راه به جایی نبرده. غلامحسین کرباسچی گفت: خیلی از پیروزی‌های ما نتیجه عملکرد بد رقبای ما بوده است نه اینکه ما خیلی خوب عمل کرده باشیم. ما خیلی جاها نقش داشتیم و اصلاح طلبان باید این موضوع را صریحا اعلام و با مردم در میان بگذارند. و حتی همانطور که آقای خاتمی مطرح کردند باید از مردم عذرخواهی هم کنیم و درست ارزیابی کنیم تا مشکلاتمان برطرف شود.

ادعای هوک: فروش نفت ایران به ۱۲۰ هزار بشکه کاهش یافته - برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد که طی یک سال گذشته که ایران تحت تحریم‌ نفتی قرار داشته، فروش نفت ایران از ۲.۵ میلیون بشکه به ۱۲۰ هزار کاهش یافت.

واکنش علی مطهری به احتمال ردصلاحیتش - علی مطهری نماینده تهران در مجلس در پاسخ به این پرسش که برخی‌ها گفته‌اند که صحبت شما علیه نظارت رهبری بر حسن اجرای سیاست های کلی موجب رد صلاحیت شما می شود افزود: آقای جبرائیلی اشتباه می‌کند. او همچنین گفت: هنوز به جمع بندی نرسیدم که اصلاً در انتخابات شرکت کنم یا خیر.

ابراهیم آبادی درگذشت - ابراهیم آبادی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت.

بازسازی نیروگاه سوریه توسط ایران = رضا اردکانیان وزیر نیرو گفت: در حال ساخت یک نیروگاه ۵۲۶ مگاباتی در سوریه هستیم. همچنین در زمینه بازسازی تجهیزات تجهیزات صنعت برق این کشور کار می‌کنیم و در فکر کردن وصل کردن برق از سوریه به عراق هستیم که راهی است که باعث یکی شدن کشورهای منطقه می‌شود.

مظاهر مصفا درگذشت - مظاهر مصفا در سن ۸۷ سالگی درگذشت. مصفا زاده ۱۳۱۱ در تفرش استاد دانشگاه، شاعر و مصحح برجسته معاصر بود.  او یکی از قصیده‌سرایان شاخص ایرانی بود. تاکنون چند مجموعه شعر از او به‌چاپ رسیده که از آن جمله است: «ده فریاد»، «سی سخن»، «پاسداران سخن»، «توفان خشم»، «سپیدنامه»، «سی‌پاره» و… همچنین تصحیحات او بر دیوان ابوتراب فرقتی کاشانی، «مجمع الفصحا» رضا قلی‌خان هدایت، مزاری قهستانی، سنایی، سعدی، جوامع الحکایات عوفی.

به احتمال قوی گام چهارم را برمی داریم - عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت درباره برداشتن گام چهارم در کاهش تعهدات برجام گفت: مسیر دیپلماسی باز است و باز هم بوده است و یکسری اقدامات و تحرکاتی در این زمینه جریان دارد. اروپایی ها و به ویژه فرانسوی ها هنوز دارند تلاش می کنند اقداماتی را در راستای انجام تعهدات خود انجام دهند اما تاکنون این تلاش ها به نتیجه ملموسی نرسیده است. اگر شرایط به همین منوال پیش برود به احتمال قوی گام چهارم را خواهیم برداشت.

معافیت تحریمی هسته‌ای ایران تمدید می‌شود - رویترز بامداد پنجشنبه به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که آمریکا قصد دارد به شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی اجازه دهد تا به همکاری با تأسیسات هسته‌ای ایران ادامه دهند.

کردها پیوستن به ارتش سوریه را رد کردند - نیروهای دموکراتیک سوریه دعوت دمشق برای پیوستن به صفوف ارتش این کشور در برابر "تجاوز ترکیه" را رد و در درجه نخست بر لزوم دست‌یابی به راه حل سیاسی با حفظ جایگاه و ساختار نیروهای کرد تاکید کردند.

انتشار اولین تصاویر از عملیات کشتن البغدادی - ارتش آمریکا اولین تصاویر ویدئویی از عملیاتی در شمال سوریه که رهبر گروه تروریستی داعش، در آن کشته شد را منتشر کرد. این تصاویر برفکی نیروهای آمریکایی را درحال نزدیک شدن به مجتمعی که ابوبکر البغدادی در آن مخفی شده بود نشان می‌دهد.

نظرات بینندگان