arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۲۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۸ - ۲۷ آبان ۱۳۹۸

هشدار چین به هند: ارتباط با دالایی لاما بر روابط دو جانبه تاثیر منفی می‌گذارد

پس از مخالفت چین با تقسیم بندی جدید جامو و کشمیر توسط دولت هند، اکنون پکن به دهلی نو اخطار داده است که هرگونه ارتباط مقام های هندی با دالایی لاما رهبر تبتی که در هند زندگی می کند ،می تواند بر روابط دو جانبه دو کشور تاثیر منفی بگذارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نشریه " تایمز او ایندیا" روز دوشنبه نوشت: ماه گذشته بود که ایالت جامو و کشمیر به صورت رسمی به دو منطقه لاداخ و جامو و کشمیر تقسیم بندی شد. این دو منطقه به صورت مستقیم تحت نظارت دولت مرکزی هند اداره خواهند شد.

پس از اجرا شدن این تصمیم دولت هند، گنگ شیانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای گفت: دولت هند از تشکیل دو منطقه جامو و کشمیر و لاداخ که بخشی از خاک هند را تحت کنترل دولت این کشور قرار می دهد خبر داده است. چین این اقدام را محکوم می کند و با آن مخالف است. این اقدام هند غیر قانونی و مردود است و حقیقت تعلق این مناطق به خاک چین را تغییر نمی دهد.

پس از آن چین بار دیگر به هند اخطار داده است که مقام های این کشور نباید هیچ رابطه ای با تبتی های در تبعید در هند داشته باشد.

بر اساس گزارش رسانه های هند، این اخطار چین به هند پیش از آغاز نشست سرمایه گذار های جهانی هیماچال در شهر دارامشالا منتقل شده است. این نشست هفته گذشته در شهر دارامشالا برگزار شد.

شهر دارامشالا در ایالت هیماچال پرادش مرکز فعالیت رهبران تبتی محسوب می شود.

هند در پاسخ به این اخطار چین اعلام کرده است که دالایی لاما اجازه انجام هیچگونه فعالیت سیاسی را ندارد و نشست برگزار شده در دارامشالا نیز هویت سیاسی ندارد.این درحالی است که نارندرا مودی نخست وزیر هند و شی جین پینگ رییس جمهوری چین هفته گذشته در حاشیه اجلاس بریکس در برزیل با یکدیگر دیداری مثبت با یکدیگر داشتند.

چین به شدت مخالف هرگونه ارتباط مقام های هندی با دالایی لاما رهبر تبعید شده تبتی است.

در سال ۲۰۱۷، سفر رهبر تبتی به ایالت اروناچال پرادش واقع در شمال شرق هند، سبب افزایش تنش میان دهلی نو و پکن شد.

چین دالایی لاما را یک رهبر جدایی طلب می داند. این کشور اعلام کرده است که این رهبر تبتی پس از شکست شورش مسلحانه وی در سال ۱۹۵۹ به هند متواری شده است.

اعتراض چین به سفر این رهبر تبتی به ایالت اروناچال پرادش همچنین از اختلافات مرزی هند و چین نشات می گیرد.

چین ایالت ارناچال پرادش را به عنوان تبت جنوبی می داند و آن را بخشی از خاک خود اعلام کرده است. پکن همچنین از صدور روادید برای مردم ایالت ارناچال پرادش خودداری می کند.

این درحالی است که هند منطقه توانگ در ایالت ارناچال پرادش را بخش جدایی ناپذیر این ایالت و در نتیجه در محدوده مرزهای جغرافیایی خود می داند و اعلام کرده این منطقه از سال ۱۹۵۰ تاکنون هر ساله در پارلمان های ایالتی و مرکزی نماینده داشته است.

هند همچنین مدعی است که چین هم ۳۸ هزار کیلومتر مربع از فلات "اکسای" چین را به تصرف خود درآورده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان