arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۷۸۸
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۲۳ - ۳۰ آبان ۱۳۹۸

یادداشت‌های علم، یکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۵۵ / شاه: «نمی‌دانم هویدا چرا از اشخاص قوی خوشش نمی‌آید؟»

فرمودند: «نمی‌دانم هویدا چرا از اشخاص قوی خوشش نمی‌آید؟ چند نفر وزیر قوی هم که در کابینه مانده‌اند، امر من است که باید بمانند، مثل [منصور]روحانی یا [هوشنگ]انصاری، وزیر اقتصاد، وگرنه آن‌ها را دک کرده بود.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یادداشت‌های علم، یکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۵۵ / شاه: «نمی‌دانم هویدا چرا از اشخاص قوی خوشش نمی‌آید؟»

پس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند

به گزارش انتخاب، در خاطرات علم آمده است:

 

کار‌های جاری را عرض کردم، من‌جمله تلگرافی به لبنان برای تبریک به [الیاس سرکیس] رئیس‌جمهور تازه و همچنین تبریک برای موفقیت او در امر آتش‌بس لبنان. [ایندیرا] گاندی عریضه تقدیم کرده بود. جواب او را مرحمت فرموده بودند. [...] بعد قدری راجع به اشخاص مختلف صحبت فرمودند، من‌جمله دبیرکل و معاون حزب [رستاخیز]. فرمودند: «مثل این‌که این‌ها قدری رنگ آمریکایی داشته باشند.» ۱ عرض کردم: «غلام نمی‌دانم و سابقه [ای]ندارم.» بعد فرمودند: «نمی‌دانم هویدا چرا از اشخاص قوی خوشش نمی‌آید؟ چند نفر وزیر قوی هم که در کابینه مانده‌اند، امر من است که باید بمانند، مثل [منصور] روحانی یا [هوشنگ] انصاری، وزیر اقتصاد، وگرنه آن‌ها را دک کرده بود.» عرض کردم: «فکر می‌کنم اصولا آدم ضعیف سمبل‌کاری است. تخم هم که می‌دانیم ندارد! فقط به قول تهرانی‌ها ارقه و حقه است.» فرمودند: «باید همین‌طور باشد.»، اما من نفهمیدم این مسائل را چطور عنوان فرمودند: و چه منظوری داشتند. هرچه فکر کردم، چیزی دستگیرم نشد، جز آن‌که شاید تلویحا می‌خواستند به من تفهیم فرمایند اگر [محمد] باهری، معاون دربار، دبیرکل حزب نشد، برای این بود که هویدا از او می‌ترسید. من که هیچ وقت اسم باهری را هم حضورشان نبرده بودم، ولی کاندید مردم بود. باری، این مرد به قدری بزرگ و تودار و خوددار و در سطح بالاست، که هیچ نمی‌شود دانست که با چه نظری مطلبی را عنوان می‌کند. آیا نظری نسبت به دولت دارد؟ نفهمیدم که نفهمیدم. به هر حال خدا عمرش بدهد که اگر نباشد، این کشور هم نخواهد بود.
بعد مرخص شدم و قدری گردش کردم. به منزل رفته استراحت کردم، ولی بعدازظهر تمام کار کردم.

پی‌نوشت:
۱- دو روز پیش از این یادداشت، جمشید آموزگار و داریوش همایون به ترتیب دبیرکل و قائم‌مقام دبیرکل حزب رستاخیز شدند.

نظرات بینندگان