arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۴۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۰۳ آذر ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۸۶ /

پوتین به برلوسکنی: انقدر احمق نیستیم که توانمندی و فناور‌های حساس را به ایران بفروشیم / پیام بوش به برلوسکنی درمورد تهران

روسیه تنها تسلیحات مرسوم به ایران فروخته و گفته است که این موارد کاملا درباره همه فناوری‌های با کاربرد دوگانه یا غیرمرسوم، کنترل شده بوده اند. پوتین می‌گوید دولت او آنقدر احمق نیست که چنین توانمندی‌هایی را به ایران بفروشد در حالی که خود روسیه ممکن است هدف اول باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: گزارشی محرمانه از ایتالیا به تاریخ جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۸۱ به توضیحاتی درباره نشست پوتین-برلوسکونی  پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: مروری بر نشست پوتین-برلوسکونی
طبقه بندی: محرمانه
جمعه ۱۶:۰۰ پنجم آوریل ۲۰۰۲
از: ایتالیا
به: نامشخص

۱. روز ۵ آوریل، جیووانی کاستلانتا، مشاور عالی دیپلماتیک نخست وزیر برلوسکونی، به تام کانتریمن، معاون سیاسی وزیر امورخارجه گفت که دیدار پوتین و برلوسکونی در روز‌های ۲ و ۳ آوریل موفق‌ترین دیدار دوجانبه روسیه و ایتالیا بوده است. پوتین مشخص کرده است که تمایل دارد «رابطه خاص» ایجاد شده میان دو کشور را توسعه دهد. ایتالیا بعد از آلمان بزرگترین شریک تجاری ایتالیا است و پوتین به دنبال استفاده از آلمان و ایتالیا به عنوان اصلی‌ترین ارتباط برای کسب حمایت در اتحادیه اروپا است. یکی از نشانه‌های نقش خاص ایتالیا در روابط خارجی روسیه است این واقعیت است که برلوسکونی اولین رهبر خارجی است که به نشست داچای پوتین در سوچی دعوت شده است. جایی که اولین روز نشست‌ها برگزار خواهد شد. روز ۳ آوریل نشست به مسکو منتقل شدد و وزرای اقتصاد، کشور و فعالیت‌های سازنده و میراث فرهنگی برلوسکونی نیز به او پیوستند. روز دوم هم به دلیل نشست وزرای امورخارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ، کوتاه‌تر برگزار شد.
۲. کاستلانتا به دیدگاه بسیار مثبت عضویت تدریجی روسیه در اتحادیه اروپا اشاره کرده و حتی تاکید کرد که نخست وزیر تمایل دارد در مدت بسیار طولانی آن‌ها حتی عضو ناتو شوند. برلوسکونی فضای حرکت‌های فوری‌تر در کوتاه مدت را از طریق ایجاد یک فضای اقتصادی مشترک اروپا ممکن می‌داند. این کار می‌تواند به دلیل توسعه اتحادیه اروپا و شامل شدن لهستان در این اتحادیه اهمیت بیشتری پیدا کند.
ناتو-روسیه
۳. به گفته کاستلانتا، پوتین در طی دیدار با برلوسکونی بصورت تلفنی با بوش صحبت و درباره تمایل به تسریع مذاکرات روسیه-ناتو ابراز تمایل کرده است که نهایتا به امضای پیمانی در روز ۲۹ می‌در ایتالیا منجر می‌شود. انتخاب این تاریخ مبتنی بر زمان سفر بوش به ایتالیا در روز‌های ۲۳ تا ۲۶ می‌و لزوم حضور پوتین در مسکو در روز ۲۸ می‌برای نشست اتحادیه اروپا- روسیه بوده است. برای موفق بودن این زمان بندی، کاستلانتا معتقد است که اسناد باید بصورت نهایی در روز ۱۵ می‌آماده شوند تا وزرای امورخارجه آن‌ها را تایید کنند.
۴. کاستنلاتا می‌گوید پوتین به برلوسکونی گفته است که شاید برای او غیرممکن باشد که در نشست ناتو در ماه نوامبر در پراگ «با توجه به شرایط کنونی مسایل» شرکت کند. کاستلانتا می‌گوید توافقنامه ناتو-روسیه در رم می‌تواند به توجیه حضور پوتین در پراگ کمک کند. (تلگراف مرتبط با گفتگوی برلوسکونی با سفیر سمبلر در زمان بازگشت او از مسکو)
MEPP
۵. برلوسکونی و پوتین با موضع بوش درباره نیاز به میانجی گری صلح خاورمیانه موافق هستند. پوتین از نیاز به برخورد محتاطانه و عدم قرار دادن اسراییل در تنگنا مطلع است و می‌خواهد توازن مناسب میان دو طرف را پیدا کند، دقیقا همانند برلوسکونی
ایران عراق
۶. کاستلانتا می‌گوید برلوسکونی بر اساس درخواست بوش پیام آمریکا را درباره تسلیحات کشتار جمعی به آن‌ها منتقل کرده و تاکید کرده است که دولت ایتالیا نگران انتقال فناوری‌های حساس از روسیه به ایران است که می‌تواند به تلاش آن‌ها برای ساخت بمب اتم کمک کند. برلوسکونی تاکید کرده است که دولت ایتالیا اطلاعاتی دارد که (بدون اشاره به منبع) ایران برنامه‌ای فعال برای تولید هردوی تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک دارد. پوتین این نگرانی‌ها را بی مورد دانسته و به برلوسکونی اطمینان داده است که روسیه تنها تسلیحات مرسوم به ایران فروخته و گفته است که این موارد کاملا درباره همه فناوری‌های با کاربرد دوگانه یا غیرمرسوم، کنترل شده بوده اند. پوتین می‌گوید دولت او آنقدر احمق نیست که چنین توانمندی‌هایی را به ایران بفروشد در حالی که خود روسیه ممکن است هدف اول باشد.
۷. پوتین درباره احتمال اقدام نظامی آمریکا در عراق ابراز نگرانی کرده و گرفته است که روسیه می‌خواهد بتواند طلب بزرگ خود از عراق را بگیرد. پوتین بر نیاز به استفاده از سازمان ملل برای برخورد با عراق تاکید کرده است.
۸. پوتین به برلوسکونی گفته است که توانایی روسیه در همکاری با روند ESDP محدود است، زیرا جامعه بین المللی کوزوو را به سمتی می‌برد که روسیه نمی‌تواند آن را بپذیرد. به گفته پوتین این اصلی‌ترین دلیل روسیه برای کاهش تدریجی تعداد نیرو‌های خود در کوزوو است.
افغانستان
۹. پوتین در حضور برلوسکونی بر حمایت خود از اهداف اتحادیه OEF در افغانستان تاکید کرده است، اما نیرو‌های روسی را برای این برنامه نمی‌فرستد. او ابراز نگرانی کرد که این احتمال وجود دارد که با توجه به پیچیده بودن تسلیحات آمریکایی مورد استفاده در افغانستان، قدم بعدی استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی باشد.
کاهش کلاهک‌های جنگی
۱۰. پوتین به برلوسکونی گفته است که مذاکرات کاهش کلاهک‌های هسته‌ای با آمریکا به نتیجه موفق نزدیک شده است. یکی از حوزه‌های نگرانی برای روسیه، تمایل آمریکا به انبار، به جای انهدام، کلاهک‌های مازاد خود است. پوتین اشاره کرد به هزینه بالای ذخیره این کلاهک‌های جنگی اشاره کرد و گفت: البته اگر آمریکا اصرار داشته باشد، روسیه هم کنار خواهد آمد.
بدهی
۱۱. پوتین به برلوسکونی گفت که او از ایده «ده به علاوه ده روی ده» استقبال می‌کند. البته او ترجیح می‌دهد که مخرج این تساوی به پنج سال کاهش داده شود. کاستلانتا به کانتریمن گفته است که ایتالیا از این ایده بصورت اصولی حمایت می‌کند، اما یک برنامه بازسازی را به استفاده از پول جدید مورد پیشنهاد آلمان ترجیح می‌دهد. گروه G-۸ به این مسئله پرداخته است. پوتین از برلوسکونی خواست تا گزینه‌های متفاوت برای رسیدگی به بدهی روسیه به ایتالیا بررسی کند.
نکته: بدهی روسیه به ایتالیا، تقریبا ۹.۲ میلیارد دلار، بعد از بدهی آن‌ها به آلمان دومین بدهی بزرگ است. از این مبلغ، تقریبا ۷.۶ میلیارد دلار بدهی مربوط به دوران شوروی است.

سمبلر

نظرات بینندگان