arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۱ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۰

مغز بيماران رواني شبيه‌سازي شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دانشمندان دانشگاه ادينبورگ كه در حوزه شبيه‌سازي پيشتاز محسوب مي‌شوند، طي يك دستاورد علمي پيشرفته و مهم در مسير درمانهاي بهتر بيماري‌هاي رواني و عصبي، موفق به شبيه‌سازي بافت مغزي مبتلايان بيماري‌هاي رواني شدند.

به گزارش ايسنا دانشمندان مركز طب احياي دانشگاه ادينبورگ كه 16 سال پيش موفق به توليد گوسفند «دالي»، اولين گوسفند شبيه‌سازي شده جهان ‌شده بودند، اكنون در مجموعه‌اي از آزمايشات قابل توجه، موفق به ساخت بافت مغزي بيماران مبتلا به اسكيزوفرني، افسردگي دو قطبي و ديگر بيماري‌هاي رواني شده‌اند.

اين كار به ارائه امكانات جالبي به پزشكان خواهد پرداخت. آنها خواهند توانست از يك تكه پوست بيمار به ساخت سلولهاي عصبي مشابه سلوهاي موجود در مغز انسان پرداخته و از آنها براي بررسي اسرار عصبي شرايط بيمار استفاده كنند.

اين محققان با استفاده از نمونه‌ پوست به ساخت سلولهاي بنيادي پرداخته و سپس آنها را به شكل سلولهاي مغز پرورش مي‌دهند.

دانشمندان در حال حاضر بر روي طيفي از شرايط عصبي مانند ام‌اس، پاركينسون و بيماري نورون حركتي تمركز دارند. علاوه بر آن، كارهايي بر روي بيماري‌هاي اسكيزوفرني و افسردگي دو قطبي در حال انجام است كه پروژه آخر توسط پروفسور «اندرو مكينتاش» از بيمارستان سلطنتي ادرينبورگ رهبري مي‌شود.

به گفته مكينتاش، دانشمندان به ساخت گونه‌هاي مختلف سلولهاي مغزي از نمونه‌هاي پوست بيماران اسكيزوفرني و افسردگي دوقطبي پرداخته و سپس تاثير داروهاي استاندارد رواني مانند ليتيون را بر روي آنها بررسي خواهند كرد. در اين حالت آنها خواهند توانست داروهاي جديد را به آساني بر روي اين نمونه‌ها در آزمايشگاه به آزمايش گذاشته و تاثيرات آنها را بر روي سلولهاي مغزي مشاهده كنند.

پيشتر، دانشمندان تنها پس از كالبدشكافي، قادر به بررسي بافت مغزي مبتلايان به بيماري‌هاي رواني بودند كه با مشكلاتي همچون فوت بيمار بر اثر مرگ مغزي مواجه بود.

فناوري مورد استفاده در اين كار، يك شعبه جديد و مستقيم از علم مورد استفاده در توليد گوسفند دالي «استو دالي» است كه نشان داد سلولهاي بزرگسال در حيوانات بسيار منعطف‌تر از آنچه تا آن زمان تصور مي‌شد، هستند.

اين دانش، راه را براي اين تحقيقات هموار كرده و به دانشمندان اجازه داد تا سلول‌هاي بزرگسال را به سلول‌هاي بنيادي تبديل كرده و سپس به انواع ديگر سلولها تغيير دهند.
نظرات بینندگان