arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۵۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۰۹ - ۱۰ آذر ۱۳۹۸

هوای ارومیه سالم است

معاون پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: هوای ارومیه با شاخص ۸۴ در شرایط قابل قبول و سالم قرار دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: هوای ارومیه با شاخص ۸۴ در شرایط قابل قبول و سالم قرار دارد.

سعید موسوی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پس از سپری شدن ۲ روز از هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در ارومیه، شاخص آلودگی هوا کاهش یافت اما همچنان لازم است تا شهروندان موارد لازم برای جلوگیری از افزایش آلاینده‌های جوی را رعایت کنند.

وی اظهار داشت: در این فصل سال سرما و وارونگی هوا شرایط جوی و محیطی را برای افزایش آلاینده‌ها فراهم می‌کند و باید نسبت به کاهش عوامل آلاینده توجه شود.

موسوی از شهروندان خواست تا در راستای حفاظت از محیط زیست و داشتن هوایی سالم و پاک از وسایل نقلیه عمومی به جای وسایل نقلیه شخصی جهت تردد در سطح شهر استفاده کنند و اقدام به معاینه فنی خودروی خود کنند.
وی بیان کرد: از فعالیت‌هایی که باعث آلودگی هوا می‌شود خودداری کنند و از آتش‌زدن هرگونه پسماند شامل برگ درختان، لاستیک، پسماندهای کشاورزی و غیره خودداری شود.
وی افزود: مدیریت حامل‌های انرژی و استفاده بهینه از سوخت‌های فسیلی جهت کاهش آلاینده‌های منتشره از منابع ساکن و منازل نیز ضروری است.
آذربایجان‌غربی استانی کوهستانی با آب و هوای سرد است که اغلب در فصل‌های سرد سال مرکز آن «ارومیه» با پدیده وارونگی و انباشت آلاینده‌ها در برخی مناطق مرکزی و پرتردد شهری مواجه می‌شود.

شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده‌است.

نظرات بینندگان