arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۷ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۰

آقامحمديان: نمي‌توان براي يك كارگردان فيلم اولي 500 ميليون بودجه داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشست پرسش و پاسخ فيلم سينمايي «گيرنده» به كارگرداني مهرداد غفارزاده در حالي عصر روز گذشته ـ 14 بهمن ماه ـ برگزار شد كه مهرداد غفارزاده و سعيد راد ـ كارگردان و بازيگر اين فيلم ـ انتقاداتي را به نحوه تامين مالي فيلم اولي‌ها وارد كردند و مدير مركز گسترش سينماي مستند و تجربي نيز به اين انتقادات پاسخ داد.

در اين نشست سعيد راد ـ بازيگر

«گيرنده» ـ در ابتداي سخنانش با بيان اينكه دومين فيلم سينمايي است كه پس از بازگشت دوباره‌اش به ايران بازي مي‌كند، گفت: ‌در اين سال‌ها فيلمنامه‌هاي زيادي به من ارائه مي‌شد اما فقط در دو فيلم سينمايي بازي كردم.

وي يادآور شد: وقتي فيلمنامه‌ي «گيرنده» به من ارائه شد احساس كردم نقش «صمد» مي‌تواند پس از نقشي كه در فيلم سينمايي «دوئل» ايفا كردم جذاب باشد.

سعيد راد در ادامه ضمن انتقاد از تامين مالي كارگردانان فيلم اول بيان كرد: من به آقاي غفارزاده كه در راه ساخت اين فيلم سينمايي سختي‌هاي زياد كشيده‌اند خسته نباشيد، مي‌گويم. تعجب مي‌كنم در مركز گسترش سينماي مستند و تجربي كه آقاي شفيع آقامحمديان مديريت آن را بر عهده دارند چه اجبار و اصراري وجود دارد كه كارگردانان فيلم اول اثرشان را با كمترين بودجه ممكن بسازند و در عين حال بودجه‌هاي بسيار زياد در اختيار افرادي قرار مي‌گيرد كه حتي فيلمشان را هم از خارج از كشور مي‌آورند.

اين بازيگر قديمي سينما ادامه داد: بدانيد با پيكان نمي‌شود با بنز مسابقه داد. مگر مي‌شود با يك دوربين عكاسي فيلمي بسيار بزرگ بسازيد.

وي در عين حال گفت: باز هم به عقيده من «گيرنده» جزو يكي از فيلم‌هاي خوب سينماي ايران است كه حداقل باعث سرافكندگي نمي‌شود، اما يادمان باشد كه صنعت سينما يعني بودجه.

مهرداد غفارزاده كارگردان فيلم سينمايي «گيرنده» نيز در تكميل سخنان سعيد راد گفت: وقتي به يك فيلمسازي عنوان فيلم اولي مي‌دهند، او بايد احساس كند كه مي‌تواند با جسارت و تفكري كه دارد فيلمش را بسازد، نه اينكه تا موردي اعلام مي‌شود بگويند فيلم اولي هستي و آنچه ما مي‌گوييم را انجام بده.

وي ادامه داد: فكر مي‌كنم اگر نمي‌توانيم به كسي اعتماد كنيم نبايد به او هزينه و دوربين بدهيم تا فيلم بسازد.

غفارزاده تصريح كرد: در كشور ما براي ساخت فيلم اول افراد تشويق مي‌شوند اما وقتي به مرحله توليد مي‌رسيم مي‌گويند چون فيلم اولي هستي خيلي از كارها را نمي‌تواني انجام بدهي.

در ادامه، شفيع آقا محمديان ـ مدير مركز گسترش سينماي مستند و تجربي ـ در پاسخ به انتقادات سعيد راد و مهرداد غفارزاده اظهار كرد: قرار بر اين نيست كه يك سري از قواعد را فراموش كنيم. اين كه گفته مي‌شود بودجه اين فيلم قابل قبول نبوده و ما اعتماد نكرديم درست نيست.

وي تصريح كرد: بودجه «گيرنده» تا سي درصد بيش از ساير فيلم‌ها بود.

آقامحمديان با اشاره به سخنان سعيد راد گفت: آقاي راد كمي به شرايط تغيير دوربين 35 به دوربين ديجيتال اعتراض دارند كه اين اعتراض هم در شرايطي كه بسياري از دوربين ديجيتال استفاده مي‌كنند، جالب است بدانيد كه هزينه بسيار تبديل تصاوير اين دوربين بسيار بيشتر از آن است كه بخواهيم از ابتدا از دوربين 35 ميليمتري استفاده كنيم.

مدير مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در پايان سخنانش تاكيد كرد: كارگردانان فيلم اولي بايد فراموش نكنند كه مدت زمان كار تا حدي مي‌تواند افزايش پيدا كند. اين گونه نيست كه ما به كارگردان اعتماد نداشته باشيم. حتي كارگردان و تهيه‌كننده فيلم سينمايي «گيرنده» نيز خود شاهد بودند كه اگر پروژه طولاني شد تحمل مي‌كنيم چرا كه اين مسايل را براي يك كارگردان فيلم اول طبيعي مي‌دانيم.

در ادامه‌ي نشست، مهرداد غفارزاده، با بيان اينكه سخنانش بد برداشت شده و به همين دليل سوء تفاهم‌هايي پديد آمده است گفت: معتقدم اگر مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و آقاي آقامحمديان نبودند فيلم سينمايي «گيرنده» ساخته نمي‌شد.

وي ادامه داد: من اگر بحث فيلم اولي‌ها را مطرح مي‌كنم حتي اشاره‌ام به جشنواره‌هاي خارجي نيز هست.

معتقدم عنوان فيلم اولي‌ها در تمام جشنواره‌هاي جهان در ابتدا خوب بود اما اين عنوان اكنون كمي تحقيرآميز است.

سپس آقامحمديان باز هم پشت ميكروفن رفت و تاكيد كرد: ما از ساخت فيلم سينمايي «گيرنده» راضي هستيم اما بپذيريد كه نمي‌توان براي يك كارگردان فيلم اول 400 يا 500 ميليون تومان بودجه اختصاص داد، چرا كه فيلم اول براي تثبيت كارگردان است نه پروداكشن عظيم.

به گزارش ايسنا، در اين نشست محمد قهرماني تهيه‌كننده، محمدرضا شريفي‌نيا بازيگر، محمد باغباني منتقد ميهمان و طراح صحنه و لباس، آهنگساز كار نيز حضور داشتند.
نظرات بینندگان