arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۸۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۱۰۴/

وزیر خارجه یمن در زمان حمله آمریکا به عراق: اشاره رامسفلد، وزیر دفاع آمریکا به ایران به ایران سازنده نیست / مسایل باید از طریق کانال‌های دیپلماتیک حل شود نه به صورت علنی

قربی نیز به نوبه خود گفت که او احساس می‌کند اشاره رامسفلد، وزیر دفاع آمریکا به ایران و سوریه سازنده نیست. او گفت: این مسایل باید از طریق کانال‌های دیپلماتیک و نه بصورت علنی، حل شود. البته قربی گفت که این گفته‌های علنی باعث تقویت کسانی می‌شود که پیش بینی می‌کنند بعد از اتمام کار در عراق، آمریکا به دنبال اشغال سوریه و ایران خواهد رفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: سندی محرمانه از صنعا در یمن به تاریخ شنبه ۹ فروردین ۱۳۸۲ با عنوان «پوشش رسانه‌های دولتی از جنگ» منتشر شده است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: پوشش رسانه‌های دولتی از جنگ
طبقه بندی: محرمانه
شنبه ۱۱:۲۹ دقیقه بیست و نهم مارس ۲۰۰۳
از: صنعا
به: نامشخص

۱. هرچند لحن رسانه‌های دولتی یمن در روز‌های اول جنگ معتدل بود، اما به توجه به تحولات صحنه جنگ و با افزایش اعتراضات در یمن و جهان عرب، لحن آن‌ها هم تندتر شده است. با این وجود، رسانه‌های دولتی بر تصاویر تلفات غیرنظامی تمرکز نکرده اند. سفیر از وزیر امورخارجه خواسته است تا توازن این پوشش را بهتر کند. پایان خلاصه.

۲. پوشش رسانه‌های تحت مالکیت یا کنترل دولت یمن شامل چندین روزنامه و هفته نامه و تنها شبکه تلویزیونی این کشور (شبکه یمن) در روز‌های اول جنگ عراق بسیار کنترل شده و محتاط بود. اما بعد از چند تظاهرات خونین در نزدیکی سفارت آمریکا در روز جمعه ۲۱ مارس سال ۲۰۰۳ و انتقاد رمضان، معاون رییس جمهور عراق درباره موضع یمن، تغییر قابل توجهی در حجم و لحن پوشش به وجود آمده است. تظاهرات خشن روز جمعه تنها در اخبار آخر شب تلویزیون اعلام شد و روزنامه دولتی الثوره حتی عکس‌های آن را هم در روز بعد منتشر نکرد. از سوی دیگر، هردوی این رسانه‌ها و دیگر روزنامه‌های دولتی گزارش‌های بلند از یک راهپیمایی مسالمت آمیز در روز پنج شنبه ۲۷ مارس در میدان اصلی صنعا منتشر کردند. تلویزیون یمن و پوششی ۲۰ دقیقه‌ای از این مراسم پخش کرد که آن را باید با پوشش صرفا اعلامی از تظاهرات خشن هفته قبل از آن مقایسه کرد.

۳. تمامی روزنامه‌ها و هفته نامه‌های دولتی در مقالات، سرمقاله‌ها و بخش‌های مختلف خود از واژه‌های تندی مانند «خشونت علیه عراق»، «خشونت غیرقابل قبول»، «خشونت علیه عراق خشونت علیه بشریت است»، «جنگی بدون مبنا در حقوق بین الملل»، «شاهد سقوط قربانیان بی گناه هستیم»، «نسخه‌ای جدید از جنگ ویتنام» و مانند این‌ها استفاده می‌شود. پوشش جنگ و مقالات مختلف مرتبط با آن تقریبا نیمی از صفحات برخی از روزنامه‌ها را تشکیل می‌دهند. البته مهم است اشاره کنیم که هردوی تلویزیون و رسانه‌های چاپی نه از تصاویر تکان دهنده تلفات غیرنظامی و نه از عکس سربازان کشته شده ائتلاف استفاده نمی‌کنند. متن خبر‌های تلویزیون معمولا تندتر از تصاویری است که همراه آن پخش می‌شود. معمولا تصاویری از سربازان ائتلاف به همراه متنی نشان داده می‌شود که هیچ ارتباطی با کار در حال انجام آن‌ها ندارد. رادیو یمن که آن هم تحت مالکیت و کنترل دولت است، از همین روند تلویزیون و روزنامه‌ها پیروی می‌کند.

۴. در دیدار روز شنبه ۲۹ مارس با قربی، وزیر امورخارجه، سفیر مسئله پوشش رسانه‌ای را مطرح کرد. سفیر به وزیر گفت که آمریکا هیچ علاقه‌ای به هدف گرفتن غیرنظامیان ندارد، زیرا راهبرد ما این است که حکومت صدام را از مردم عادی عراق تفکیک کنیم. او گفت: در واقع نیرو‌های ائتلاف برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان زحمات زیادی متحمل شده اند. سفیر اشاره کرد که در مقابل ظاهرا عراقی‌ها به سمت غیرنظامیانی که در حال فرار از منطقه درگیری هستند شلیک می‌کنند. سفیر همچنین اشاره کرد که نیرو‌های ائتلاف در حال حاضر تلاش زیادی می‌کنند تا به مناطق عراقی تحت کنترل خود کمک‌های بشردوستانه برسانند. او از دکتر قربی خواست تا رویکرد متوازن‌تر را در رسانه‌های یمنی، چه در مورد پوشش رسمی رخداد‌ها و یا بیانیه ها، ترغیب کند.

۵. قربی نیز به نوبه خود گفت که او احساس می‌کند اشاره رامسفلد، وزیر دفاع آمریکا به ایران و سوریه سازنده نیست. او گفت: این مسایل باید از طریق کانال‌های دیپلماتیک و نه بصورت علنی، حل شود. البته قربی گفت که این گفته‌های علنی باعث تقویت کسانی می‌شود که پیش بینی می‌کنند بعد از اتمام کار در عراق، آمریکا به دنبال اشغال سوریه و ایران خواهد رفت.

۶. نکته: افزایش تندی لحن و محتوای رسانه‌های رسمی یمنی می‌تواند پیامد مستقیم افزایش خشم مردم یمن باشد که نمود آن را در تظاهرات خونین ۲۱ مارس دیدیم و همچنان در تظاهرات‌های مسالمت آمیز بعدی هم ادامه پیدا کرد. تظاهرات در دیگر پایتخت‌ها و شهر‌های عربی نیز به تندی مواضع یمن منجر شده، زیرا تلاش می‌کنند از آن‌ها عقب نمانند. اما مسئله مهمتر گزارش‌های تصویری الجزیره و دیگر شبکه‌های تلویزیونی است.
هول

نظرات بینندگان