arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۸۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۰۹ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۰
چرا نتایج قرعه کشی مربوط به نام نویسی عمره مفرده به آگاهی مردم نمی رسد؟

داستان سرگردانی مردم پایان ندارد

بعد از بدقولی های مکرر سازمان حج و زیارت در انجام قرعه کشی مربوط به نام نویسی مهرماه امسال که موجب هجوم 5/6 میلیون نفر به بانکها شد، سرانجام این قرعه کشی که دو بار دچار بدقولی شده بود، در آخرین روزهای دی ماه انجام شد و «علی لیالی» رییس سازمان حج و زیارت وعده داد که در اسرع وقت نتایج این قرعه کشی به اطلاع نام نویسان برسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گویا داستان سرگردانی کسانی که در نام نویسی امسال عمره مفرده شرکت کرده و مبالغی را به این منظور به حساب بانکها واریز کرده اند پایانی ندارد.


به گزارش انتخاب، بعد از بدقولی های مکرر سازمان حج و زیارت در انجام قرعه کشی مربوط به نام نویسی مهرماه امسال که موجب هجوم 5/6 میلیون نفر به بانکها شد، سرانجام این قرعه کشی که دو بار دچار بدقولی شده بود، در آخرین روزهای دی ماه انجام شد و «علی لیالی» رییس سازمان حج و زیارت وعده داد که در اسرع وقت نتایج این قرعه کشی به اطلاع نام نویسان برسد.

خلف وعده ها

اما با گذشت بیش از 10روز از انجام قرعه کشی، مردم منتظر دریافت نتایج بودند و همین امر انتقادهای مردمی و رسانه ها را برانگیخت و این شائبه را مطرح کرد که چرا با وجود روشن شدن نتایج قرعه کشی و پس از گذشت بیشتر از 10روز، این نتایج به آگاهی مردم نمی رسد؟ آیا باز چون پای یک سرمایه کلان و خواب پرسود آن در میان است بانکها از اطلاع رسانی خودداری می کنند تا سرمایه 5200میلیارد تومانی حاصل از سپرده گذاری نام نویسان عمره را از دست ندهند یا اینکه اختلاف بعثه رهبری و سازمان حج بر سر چگونگی قرعه کشی، دلیل اصلی این تأخیر در اعلام نتایج است.
نتایجی که البته اعلامش می توانست به خروج بخش زیادی از این 5200میلیارد تومان از خزانه بانکها بینجامد زیرا قرار بر این بود که در سه سال اول بعد از سال 93، یعنی تا سال 96، تنها حدود 2میلیون و 400هزار نفر از 5/6 میلیون ثبت نام کننده، به سفر حج عمره اعزام شوند و طبیعتاً خیلی ها حاضر نبودند پول خود و خانواده شان را تا 8 یا 10 سال دیگر در انتظار بگذارند و تنها 6درصد سود از بانک مربوطه دریافت کنند!

انتقاد مردم و رسانه ها

این البته تمام ماجرا نبود زیرا برخی دیگر از مردم نیز در گفتگو با رسانه ها به این موضوع اعتراض کردند که چرا سازمان حج با این شیوه اولویت بندی امکان حضور سایر افرادی که در این مقطع دستشان خالی از پول بوده اما دوست داشته و می خواسته اند به زودی و در نوبت بعد نام نویسی کنند را تا 10 سال دیگر، سلب کرده است؟

اگرچه دیرکرد سازمان حج و بانکها در روزهایی که قیمت ارز و سکه در حال رکوردشکنی بود، خواسته یا ناخواسته از ورود یک حجم بزرگ نقدینگی به بازار و گران تر شدن ارز و سکه جلوگیری کرد اما مردم معتقدند حتی در چنین فرضی کسی حق نداشته پول آنها را بدون رضایتشان در بانک بلوکه کند.

بدنبال فشار رسانه ها در روزهای اخیر، سرانجام سازمان حج اعلام کرد که نتایج قرعه کشی 28دیماه، روز 15 بهمن از طریق سایت بانکهای ملی و ملت و همچنین از طریق ارسال پیامک و بصورت مکتوب به اطلاع نام نویسان خواهد رسید. البته مسؤولان سازمان حج گفته بودند که ثبت نام کنندگان می توانند با مراجعه حضوری به شعب بانکها نیز از نتایج قرعه کشی و اولویت خود آگاه شوند اما گزارش خبرنگار ما حاکی است شعبه های بانک ها نیز امکانات لازم برای اطلاع رسانی به نام نویسان را نداشتند و آنها را به سایتهای بانک ملی و ملت ارجاع می دادند یا به انتظار برای دریافت اولویت از طریق پیامک فرا می خواندند که به گفته آنها ممکن است به دلیل تعداد زیاد نام نویسان تا روز یکشنبه (امروز) طول بکشد.

سایت بانک ملی در کُما!

از سوی دیگر اختلال در سایت اطلاع رسانی بانک ملی که چند ساعت پس از شروع اولین ساعات اداری صبح دیروز آغاز شد و تا لحظه تهیه این گزارش یعنی ساعات اولیه شب ادامه داشت موجب گلایه انبوهی از سپرده گذارانی شد که در این بانک نام نویسی کرده بودند.سایت بانک ملت هم بدون قطعی واشکال نبود.

گرچه در لینک مربوط به اعلام نتایج قرعه کشی عمره مفرده سال 90 در سایت بانک ملی قید شده است که: «می توانید از طریق شماره تلفن های 43-88706540 65- 88704162 و با ورود کد ملی و شماره ثبت نام، از اولویت گروه خود اطلاع یابید» اما تماس های مردم با این شماره ها نیز بی نتیجه بوده و امکان مشاهده اطلاع از نتیجه قرعه کشی برای مردم قابل دستیابی نبود.

گرچه بنابر گزارش فارس، مسؤولان بانک ملی حجم بالای تقاضا برای باز کردن سایت را علت این اختلال دانسته اند اما یکی از کارمندان روابط عمومی بانک ملی به خبرنگار ما گفت: علت اختلال در این زمینه قطع اینترنت می باشد.

در همین زمینه «دکتر زارعیان» مدیرروابط عمومی و بین الملل شرکت مخابرات ایران ضمن رد قطعی اینترنت به خبرنگار ما گفت: علت این اختلال، مشکل نرم افزاری و پهنای باند است که به دلیل هجوم مراجعه کنندگان رخ داده است. از این رو در روزهای آینده با کاهش حجم بازدیدکنندگان از این سایت ها، مشکل رفع خواهد شد.

ضعف اطلاع رسانی در عصر اینترنت

«سید علیرضا هاشمی» که یکی از نام نویسان عمره است در گفتگو با خبرنگار ما با انتقاد از اطلاع رسانی ضعیف و بدقولی های مکرر سازمان حج و زیارت و بانکهای عامل می گوید: بدون شک مسؤولان سازمان حج و بانکها باید با اطلاع از استقبال گسترده مردم که در روزهای اول نام نویسی روشن شد، تمهیدات لازم برای انجام به موقع قرعه کشی و بدنبال آن اطلاع رسانی سریع و به موقع به مردم را در نظر می گرفتند تا اینگونه باعث نارضایتی ثبت نام کنندگان نشوند.
وی با اشاره به اینکه طبیعتاً شور و شوق افرادی که اقدام به نام نویسی کرده اند برای آگاهی از نتایج قرعه کشی و زمان احتمالی اعزامشان به سفر معنوی حج بسیار زیاد است تأکید می کند: درست است که اطلاع رسانی به 5/6 میلیون ثبت نام کننده از راههای قدیمی و سنتی مثل مراجعه حضوری به بانکها کاری دشوار است اما در زمانه ای که امکاناتی مانند اینترنت و نرم افزارهای پیشرفته در اختیار است، توجیهات مسؤولان مربوطه و بدقولی های آنها قابل قبول نیست.

تکلیف مردم را روشن کنید!

«احمد ظریف» یکی دیگر از نام نویسان نیز در این زمینه به خبرنگار ما می گوید: تا اینجای کار که با همه مشکلات گذشته اما امیدواریم حداقل از اینجا به بعدش را به درستی مدیریت کنند تا هم مردم دچار سرگردانی نشوند و هم کسانی که می خواهند برای آینده شان برنامه ریزی کنند دچار مشکل نشوند.
وی تأکید می کند با توجه به اینکه مسؤولان سازمان حج از اعلام 300 اولویت بین 300 تا 600بعنوان راه یافتگان در این قرعه کشی نام برده اند ضروری است اطلاع رسانی کنند که در هر سال چند شماره از این اولویتها اعزام می شوند تا مردم بدانند که زمان تقریبی اعزام آنها کی خواهد بود.
همچنین هنوز برای ما روشن نیست و اطلاع رسانی رسمی نشده است که سرانجام اختلاف نظر مسؤولان چه شد و آیا همه 5/6 میلیون ثبت نام کننده تعیین اولویت می شوند یا تنها همان 5/2میلیونی که در آغاز گفته شده بود، تعیین اولویت می شوند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نرگس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
0
0
چرا اطلاع رسانی شفاف نیست ؟
اولویت 487 یعنی چی؟
نظرات بینندگان