arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۸۹۴۳
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۸ - ۲۹ آذر ۱۳۹۸

معترضان در بغداد: برهم صالح و الحلبوسی استعفا کنند

به دنبال گره کور سیاسی در انتخاب نخست وزیر جدید و ناتوانی جریان های سیاسی در معرفی وی، معترضان عراقی میدان تحریر بغداد، کناره گیری رئیس جمهوری و رئیس مجلس این کشور را به خواسته های خود افزودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پس از گذشت حدود یک هفته از برقراری آرامش نسبی در میدان تحریر بغداد، معترضان از شب گذشته و امروز جمعه در اقدام های اعتراضی خود به دامنه مخالفت های خود علیه نظام سیاسی افزودند و خواستار استعفای «برهم صالح» و «محمد الحلبوسی» رئیس جمهوری و رئیس مجلس عراق شدند.
اعتراض کنندگان، رییس جمهوری و رئیس مجلس عراق را از عوامل اصلی بحران کنونی و بن بست سیاسی و شکاف در معرفی نشدن نخست وزیر عراق مطرح کرده اند.
با وجود اینکه دیروز پنجشنبه آخرین مهلت معرفی نخست وزیر جایگزین عادل عبدالمهدی بود، اختلاف نظرهای سیاسی داخل عراق در عمل سبب شد مقام های این کشور به ویژه شخص رئیس جمهوری نتواند نخست وزیر جدید را معرفی کند.
این اقدام بازتاب های گسترده ای در محافل اجتماعی، رسانه ای، سیاسی و حتی مرجعیت دینی عراق داشت و نوک پیکان اعتراض ها به سوی شخصیت ها و گروه های سیاسی نشانه رفت که همچنان دنبال سهم خواهی از قدرت هستند.
معترضان عراقی بلافاصله پس از بن بست سیاسی در معرفی نخست وزیر جدید و در حالی که پنج نام را برای تصاحب این سمت معرفی کرده بودند در واکنش به بی تفاوتی ها و عدم اجماع مسوولان کشور بر شدت و دامنه اعتراض های خیابانی خود افزودند.
معترضان در میدان مرکزی تحریر بغداد و مکان های پیرامون آن با به راه انداختن راهپیمایی و چندین تجمع اعتراض خود را شدت بخشیدند و در شعارهایی خواستار استعفای رئیس جمهوری کرد و رئیس مجلس مجلس سنی عراق شدند.
امروز جمعه میدان تحریر بغداد و دیگر مکان های اطراف این محل در مقایسه با دو هفته گذشته شاهد حضور جمعیت بیشتری از معترضان بود و خواسته اصلی آنان استعفای مسوولان این کشور است.
از شهرهای دیگر عراق نیز خبر می رسد اعتراض های مردمی نیز نسبت به سیاست ها و تعلل مسوولان در مقایسه با چند روز گذشته بیشتر و گسترده شده است.
به گزارش رسانه ها، تظاهرکنندگان صبح جمعه افزون بر میدان التحریر، الخلانی، السنک و الوثبه در بغداد و استان‌های بصره، ناصریه، المثنی، دیوانیه، واسط، کربلا، نجف و الحله با در دست داشتن پرچم‌های عراق تجمع کردند.
معترضان در این حرکت مذاکرات فراکسیون‌های سیاسی و ریاست‌جمهوری برای تعیین نامزد پست نخست‌وزیری را محکوم کردند.
معترضان خواستار برون رفت عراق از بحران موجود و معرفی شخصیت پاکدست و مورد وثوق همگان برای تصاحب سمت نخست وزیری هستند.
بر اساس قانون اساسی، مهلت تعیین نامزدی نخست وزیر از سوی برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق برای تشکیل دولت جدید روز پنجشنبه به پایان رسید.
برهم صالح درخواست کرده تا یکشنبه آینده برای تعیین نامزد به او مهلت دهند تا فرد مورد نظر معترضان و جریان های سیاسی که خوشنامی و پاکدستی او بر همگان محرز است را انتخاب کند.
با وجود خواست بسیاری از معترضان در جریان اعتراضات پنجشنبه شب به استعفا و عملکرد صالح و الحلبوسی معلوم نیست این دو شخصیت سیاسی همچنان در قدرت باقی خواهند ماند یا سرنوشت عادل عبدالمهدی در انتظار آنان خواهد بود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان