arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۰۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۶ - ۰۸ دی ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۱۱۳/

بن زاید در سال ۱۳۸۲: ایران با پیش بینی سقوط صدام، اعتماد نیرو‌های شیعه را به دست آورد / برادر آیت الله هاشمی به بن زاید چه گفت؟

وزیر دفاع از بن زاید درباره نفوذ ایران در عراق پرسید. بن زاید پاسخ داد که ایران همه را نگران می‌کند. ایران با پیش بینی سقوط صدام از فرصت استفاده کرد تا اعتماد و وفاداری نیرو‌های شیعه را به دست آورد. هرچند اماراتی‌ها با انتخاب یک رییس جمهور شیعه مخالف نیستند، اما نگران ظهور یک شخصیت شیعه قدرتمند هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بن زاید در سال ۱۳۸۲: ایران با پیش بینی سقوط صدام، اعتماد نیرو‌های شیعه را به دست آورد / برادر آیت الله هاشمی به بن زاید چه گفت؟

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: سندی سری از امارات به تاریخ چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۲ با عنوان «دیدار رامسفلد، وزیر دفاع با محمد بن زاید آل نهیان، رییس ستاد نیرو‌های مسلح امارات» منتشر شده است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: دیدار رامسفلد، وزیر دفاع با محمد بن زاید آل نهیان، رییس ستاد نیرو‌های مسلح امارات
طبقه بندی: سری
چهارشنبه ۱۰:۵۱ دقیقه سی آوریل ۲۰۰۳
از: امارات
به: وزرای دفاع و امورخارجه و سازمان سیا

۱. طبقه بندی شده توسط سفیر مارسل وهبا
۲. خلاصه: وزیر دفاع با رییس ستاد نیرو‌های مسلح امارات، محمد بن زاید آل نهیان در روز ۲۷ آوریل در ابوظبی دیدار کرد. بن زاید بعد از تبریک به وزیر دفاع بابت عملیات آزادسازی عراق، این نکات را مطرح کرد: ۱) فرصت بسیار کمی برای محدود کردن نفوذ ایران در میان گروه‌های شیعه وجود دارد، ۲) ایران یک تهدید منطقه ایست و تهران از «دشمن آمریکایی و اسراییلی» برای تداوم کنترل خود استفاده می‌کند، ۳) ملک عبدالله در اردن رهبری شجاع است که مستحق حمایت ماست. وزیر دفاع هم این نکات را مطرح کرد: ۱) از امارات به دلیل حمایت در عملیات آزادسازی عراق تشکر کرد، ۲) هرچند داشتن منافع برای همسایگان عراق از جمله ایران و سوریه، قابل درک است، اما ما نمی‌توانیم کنترل امور داخلی عراق را به دست آن‌ها بدهیم، ۳) سوریه نقشی غیرسازنده بازی کرده است، هرچند بشار اسد ظاهرا تا حدودی متوجه پیام شده است. ۴) آمریکا از اردن حمایت کرده و از دیگران هم می‌خواهد که همین مسیر را بروند. ۵) آمریکا در آموزش ارتش ملی افغانستان پیشرفت کرده، اما مهم است که این پیشرفت تسریع شود. ژنرال فرانکز فرمانده سنتکام و سفیر وهبا نیز در کنار وزیر دفاع بودند.

۳. عملیات آزادسازی عراق: بن زاید درباره موفقیت «حیرت انگیز» عملیات آزادسازی عراق علیه حکومتی که دشمن هردوی آمریکا و امارات بود، به وزیر دفاع تبریک گفت. وزیر دفاع از بن زیاد بخاطر همکاری امارات تشکر کرد: نقشی که امارات و کویت بازی کردند به تسریع عملیات و نجات زندگی انسان‌ها کمک کرد. وزیر دفاع اعتبار موفقیت نقشه و جنگ را به ژنرال فرانکز و تیم او داد. حداقل تلفات جانی، عدم صدمه محیطی، عدم استفاده از موشک‌های بالستیک به کشور‌های همسایه و تقریبا عدم ایجاد موج پناهندگان.

۴. نفوذ ایران در عراق: وزیر دفاع از بن زاید درباره نفوذ ایران در عراق پرسید. بن زاید پاسخ داد که ایران همه را نگران می‌کند. ایران با پیش بینی سقوط صدام از فرصت استفاده کرد تا اعتماد و وفاداری نیرو‌های شیعه را به دست آورد. هرچند اماراتی‌ها با انتخاب یک رییس جمهور شیعه مخالف نیستند، اما نگران ظهور یک شخصیت شیعه قدرتمند هستند. از دید او، ما در یک دوره بسیار حیاتی هستیم، که فرصت داریم تا از ظهور چهره‌های شیعه میانه رو حمایت کرده و نفوذ ایران را محدود کنیم. وزیر دفاع پذیرفت که انتقال از حاکمیت عراق می‌تواند با مشکلاتی همراه باشد، و هرچند قابل درک است که همسایگان عراق از جمله ایران و سوریه تا حدی نفوذ داشته باشند، اما سپردن کنترل به آن‌ها غیرقابل قبول است.

۵. تهدید ایران برای منطقه: بن زاید و وزیر دفاع پذیرفتند که ایران یک تهدید منطقه‌ای و بین المللی مهم است. وزیر دفاع به تغییرات داخلی در ایران امید داشته و تردید داشت که جوانان ایرانی خواهان حکومت همیشگی باشند. بن زاید گفت که ایران با موفقیت از مفهوم «دشمن» آمریکایی و اسراییلی برای ادامه کنترل خود استفاده کرده است. هفت سال پیش برادر رفسنجانی به او گفته بود که ایران توسعه فناوری‌های خود را متوقف نخواهد کرد تا زمانی که دارای زرادخانه‌ای با توان هدف گرفتن آمریکا باشد.

۶. سوریه غیرسازنده: در پاسخ به سوالی درباره سازنده بودن همکاری سوریه طبق خواست ما، وزیر دفاع گفت: خیر. سوریه در مجموع غیرسازنده بوده است و «به شکلی غیرعاقلانه این کار را کرده است». دمشق وقتی آمریکا به آن‌ها هشدار داد مانع عبور تسلیحات از مرز شد، اما اجازه داد اتوبوس‌های مملو از مزدور‌ها وارد عراق شوند. وزیر دفاع گفت که ظاهرا بشار اسد این پیام را بعد از مداخله حسنی مبارک و دیگران دریافت کرده است. هرچند او معتقد بود که بشار اجازه ورود بیشتر عراقی‌ها را به سوریه نخواهد داد، اما احتمالا اجازه خروج عراقی‌هایی که اکنون در این کشور هستند را خواهد داد. بن زاید گفت که شیخ زاید، ۴۸ ساعت قبل از آنکه وزیر دفاع علنا درباره غیرسازنده بودن رفتار آن‌ها هشدار دهد، عبدالله بن زاید، وزیر اطلاعات امارات را به دمشق فرستاده است تا به آن‌ها هشدار دهد که مراقب باشند.

۷. اردن لایق حمایت ماست: وزیر دفاع از بن زاید خواست تا ارزیابی از رویکرد ملک عبدالله، دوست خود درباره جنگ عراق بدهد. بن زاید گفت: معتقد است ملک عبدالله رویکرد منطقی داشته است. بن زاید شجاعت ملک عبدالله را در حمایت از ائتلاف عملیات آزادسازی عراق تحسین کرد – تغییر ۱۸۰ درجه‌ای نسبت به رویکرد پدرش درباره عملیات توفان صحرا. وزیرا دفاع و بن زاید توافق داشتند که اردن مستحق حمایت ما است. وزیر دفاع گفت: «اگر کسی مستحق حمایت ما باشد، این فرد اوست».

۸. افغانستان: وزیر دفاع از بن زاید درباره دیدگاهش درباره موقعیت افغانستان پرسید. بن زاید گفت که تیم نظامی امارات تازه از کابل برگشته و گزارش داده است که آنجا امن و آرام «مانند هر شهر دیگری» است. وزیر دفاع به مشکلات قدیمی وزارت دفاع و رهبران منطقه‌ای اشاره کرد. در واقع دو قدم به جلو، یک قدم به عقب بوده است. برخی از گردان‌های ارتش ملی افغانستان آموزش دیده اند، اما هنوز با وزارت دفاع مرتبط نشده اند. مهم است که آموزش ارتش افغانستان تسریع شود تا اعتماد به دولت مرکزی بیشتر شود.

۹. وزارت دفاع این تلگراف را مشاهده و تایید کرده است.
وهبا

نظرات بینندگان