arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۱۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۸ - ۱۶ دی ۱۳۹۸
المیادین:

ایران برای پاسخ به آمریکا به خاطر ترور سردار سلیمانی، به یک انتقام ابتدایی، اکتفا نخواهد کرد / پاسخ ایران ممکن است مساحتی از افغانستان تا خلیج فارس را شامل شود / شاید این پاسخ با شرکای استراتژیک ایران، یعنی روسیه و چین هم هماهنگ شود

ترور سردار سلیمانی و همراهانش، به منزله اعلان جنگ علیه ایران و محور مقاومت در منطقه است و صحبتهای ترامپ و پمپئو در مورد اینکه تمایلی به افزایش تنش ندارند، از تاثیر شعله ور شدن بمب ساعتی در کنار انبار باروت، که در پی اقدام آنها در مورد ترور سلیمانی فعال شد، نمی کاهد؛ آتشی که می تواند انگشتان ترامپ و دولت او را سوزانده و آمریکا را به کلی از منطقه طرد کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایران برای پاسخ به آمریکا به خاطر ترور سردار سلیمانی، به یک انتقام ابتدایی، اکتفا نخواهد کرد / پاسخ ایران ممکن است مساحتی از افغانستان تا خلیج فارس را شامل شود / شاید این پاسخ با شرکای استراتژیک ایران، یعنی روسیه و چین هم هماهنگ شود

قاسم عز الدين در المیادین نوشت: ترور سردار سلیمانی و همراهانش، به منزله اعلان جنگ علیه ایران و محور مقاومت در منطقه است و صحبتهای ترامپ و پمپئو در مورد اینکه تمایلی به افزایش تنش ندارند، از تاثیر شعله ور شدن بمب ساعتی در کنار انبار باروت، که در پی اقدام آنها در مورد ترور سلیمانی فعال شد، نمی کاهد؛ آتشی که می تواند انگشتان ترامپ و دولت او را سوزانده و آمریکا را به کلی از منطقه طرد کند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: برخی رسانه های آمریکایی از جمله نیویورک تایمز، علت این ماجراجویی آمریکا را پناه بردن روسای جمهور آمریکا به تجاوز و جنگ، برای رهایی از بحرانهای اصلی آنها می داند؛ همانطور که بیل کلینتون در سال 1998 همزمان با جلساتی که برای استیضاح او برگزار می شد، به عراق حمله کرد.

چه بسا امثال این بازیهای شناخته شده آمریکا و دولتهای غربی، با شخصیت قهرمان دوستانه ترامپ هماهنگ باشد. اما اقدام اخیر او به معنی اعلان جنگ علیه ایران، جام زهری است که رئیس جمهور آمریکا تلاش کرد از نوشیدن آن دوری کند، اما در نهایت نتوانست. ترامپ نگران است که جنگ مستقیم علیه ایران و محور مقاومت، باعث شروع حمله به آمریکا و هم پیمانان آن شده و در نهایت، مسیر سقوط رئیس جمهور ایالات متحده را هموارتر کند.

شکست تحریمهای شدید علیه ایران و محور مقاومت و بی تاثیری ان در تغییر سیاستهای ایران، باعث نگرانی اسرائیل شد؛ چرا که قدرت گرفتن محور مقاومت، به معنای تضعیف کامل اسرائیل در منطقه است. این متغیر مهم در معادلات استراتژیک بین اسرائیل و محور مقاومت، ترامپ را بر آن داشت تا با تاثیر پذیری از نتانیاهو، شورای امنیت ملی آمریکا را در مورد ورود به یک ماجراجویی قانع کند.

محاصره سفارت آمریکا در بغداد، باعث عصبانیت شدید ترامپ شد؛ چرا که وی این اتفاق را به معنای شکستن هیبت و شوکت آمریکا تلقی نمود و گویی خاطره اشغال سفارت آمریکا در تهران و فرار بزرگ از ایران را برای وی تداعی کرد.

به نظر می رسد با وجود اعزام سربازان آمریکایی به منطقه، ترامپ همچنان امیدوار است که جنگ در نگیرد و به احتمال زیاد، تلاش می کند در پیامی به ایران ابلاغ کند که پاسخ، باید به نحوی باشد که رئیس جمهور آمریکا بتواند آن را هضم کند.

قطعا ایران به اعلان جنگ و ماجراجویی آمریکا، پاسخ می دهد و نشانه های این پاسخ، از زبان رهبری ایران و برخی فرماندهان سپاه، مشخص شد و ایشان، پاسخ مورد نظر را شدید و دردناک توصیف کردند، به نحوی که تمام منطقه را در برگیرد.

به احتمال قوی، ایران به شکل واضحی، به اهداف آمریکایی با نشانه های مشخص و هویت آشکار، پاسخ می دهد و در این راه، ممکن است مساحتی را هدف بگیرد که از افغانستان شروع شده و به آبهای خلیج فارس و حتی دورتر، می رسد. اما در صورتی که آمریکا به پاسخ ایران عکس العمل نشان داده و این کشور و محور مقاومت را هدف بگیرد، ایران تلاش می کند خود را برای یک مقابله فراگیرتر با ایالات متحده اماده کند و در این راستا، با شرکای استراتژیک خود، مسکو و چین، هماهنگ می شود.

اما ایران، دولت موسسات است، در اداره درگیریها، از عقلانیت استفاده می کند و به یک انتقام ابتدایی، اکتفا نخواهد کرد. این کشور به شکلی انتقام می گیرد که هیبت دولت و کرامت قهرمانان و شهدای خود را حفظ کند. هدف ایران از انتقام خون شهدا، شکست دادن محاسبات ترامپ در این مورد است که وی تصور می کرد اعلان جنگ می تواند باعث تقویت منافع آمریکا و حضور آن در عراق شود.

نظرات بینندگان