arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۳۸۶۳
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۲۴ دی ۱۳۹۸

یادداشت‌های اعتمادالسلطنه، شنبه ۲۴ دی ۱۲۶۶ / معلم قرآن انیس‌الدوله که از آبغوره تا جواهر به حرمسرا می‌فروخت

دیروز شیخ اسدالله اعمی، قاری و حافظ کلام‌الله، فوت شد. این شخص را انیس‌الدوله به جهت این‌که قرائت بیاموزد حرم‌خانه آورد. کم‌کم اعتبار غریبی پیدا کرده بود... بعضی‌ها تا چهل هزار تومان می‌گویند. اصلا هم ترک بود... این شخص به قدری زرنگ و باهوش بود، به حرم‌خانه از آب‌غوره تا جواهرات و پارچه می‌فروخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معلم قرآن انیس‌الدوله که از آبغوره تا جواهر به حرمسرا می‌فروخت

پس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند

به گزارش انتخاب، در خاطرات اعتماد السلطنه در شنبه ۲۴ دی ۱۲۶۶ آمده است:

دیروز شیخ اسدالله اعمی، قاری و حافظ کلام‌الله، فوت شد. این شخص را انیس‌الدوله به جهت این‌که قرائت بیاموزد حرم‌خانه آورد. کم‌کم اعتبار غریبی پیدا کرده بود. اخبار از خارج تحصیل نموده به شاه عرض می‌کرد و برای ظل‌السلطان و امین‌السلطان از اندرون تحصیل خبر می‌کرد و مکنت زیاد جمع کرده بود. بعضی‌ها تا چهل هزار تومان می‌گویند. اصلا هم ترک بود. قریب هزار تومان به اسامی مختلف مرسوم داشت. این شخص به قدری زرنگ و باهوش بود، به حرم‌خانه از آب‌غوره تا جواهرات و پارچه می‌فروخت. ناظم خلوت مامور شد ختم او را بگذارد. شنیدم بندگان همایون [شاه] از فوت او رقت فرمودند. امروز صبح هم نگار خانم، دختر عباس‌میرزای نایب‌السلطنه مرحوم که عمه شاه بود، مرحوم شد. به واسطه فرهاد میرزا معتمدالدوله قرار شد یک روز ختم در مسجد شاه برای او بگذارند. صبح حالت زکام داشتم، برف هم می‌بارید. با درشکه درخانه [دربار] رفتم. بعد خدمت شاه رسیدم. با وجود باریدن برف، میان باغ امین‌السلطان خلوت کرده بود. بعد سر ناهار رفتم. قدری روزنامه خواندم. خانه آمدم. عصر چورچیل دیدن آمد.

نظرات بینندگان