arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۴۱۵۱
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۹ - ۲۶ دی ۱۳۹۸

ارتش آمریکا عملیات مشترک با عراق علیه داعش را از سرگرفت

ارتش آمریکا تصمیم به شروع مجدد عملیات نظامی در عراق علیه داعش را کمتر از دو هفته پس از رای پارلمان عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور اعلام کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ارتش آمریکا تصمیم به شروع مجدد عملیات نظامی در عراق علیه داعش را کمتر از دو هفته پس از رای پارلمان عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور اعلام کرد.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، مقامات نظامی اعلام کردند که پس از دو هفته‌ از حمله به سفارت آمریکا در بغداد، ارتش ایالات متحده روز چهارشنبه عملیات مشترک خود را با عراق از سر گرفت.
تصمیم به شروع مجدد عملیات نظامی اندکی بیش از دو هفته پس از رای پارلمان عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور صادر شد. بغداد دولت ایالات متحده را به نقض حاکمیت عراق با انجام حملات هوایی در تاریخ ۳ ژانویه (۱۳ دی ماه) که منجر به ترور و شهادت فرمانده شهید سردار قاسم سلیمانی و ابوالمهندس یکی از رهبران نیروهای شبه نظامی عراق و هشت نفر دیگر شد، متهم کرد.
دو مقام ارتش آمریکا به نیویورک تایمز گفتند که ارتش می‌خواست هرچه سریعتر عملیات را علیه داعش از سر بگیرد تا هرگونه تحرکی را که ممکن است در اختیار این گروه قرار بگیرد در نطفه خفه کند زیرا ایالات متحده عملیات علیه داعش را به حالت تعلیق درآورده بود.
به دنبال انتشار این خبر تا کنون هیچ واکنشی از طرف دولت عراق در مورد از سرگیری عملیات مشترک با آمریکا اتخاذ نشده است.
«ولیم ورده» سخنگوی دفتر نخست وزیری عراق روز سه شنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها تاکید کرد که بغداد هرگز توافقنامه‌ای را برای باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق با هدف ادامه مبارزه با گروه تروریستی داعش امضا نخواهد کرد.
وی افزود: تا این لحظه دولت به تصمیم پارلمان برای اخراج نیروهای آمریکا پایبند بوده و این قانون تنها شامل نیروهای آمریکایی نمی‌شود بلکه همه نظامیان خارجی باید عراق را ترک کنند.
سخنگوی دولت پیشبرد امور همچنین وجود هرگونه توافق میان واشنگتن و بغداد برای حضور نیروهای آمریکایی در عراق را رد کرد و گفت: دولت در مسیر درست خود برای اخراج نیروهای نظامی خارجی قرار دارد.
در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه هشت نفر دیگر در روز جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ که با دستور مستقیم «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا صورت گرفت، پارلمان عراق پانزدهم دی‌ ماه طرح خروج نیروهای ‌آمریکایی‌ها از خاک این کشور را به تصویب رساند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان