arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۳ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۰

بیانیه دوم فهرست صدای ملت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فهرست صدای ملت بیانیه دوم خود را با موضوع اعتقادات این جریان به حوزه حکومت و دولت منتشر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، این تشکل انتخاباتی اصولگرا  که پیش از این در نخستن بیاینه خود اعلام موجودیت کرده بود در دومین بیانیه به تشریح بخش‌های عمده‌تری از باورها و اعتقادات خود در حوزه حکومت و دولت پرداخته است.

مشروح این بیانیه به شرح است:

ملت شریف ایران، شهروندان تهرانی!
به منظور تبیین دقیق‌تر دیدگاه‌ها و نظرات خود لازم دیدیم طی این بیانیه به بخش‌های عمده‌تری از باورها و اعتقادات خود در حوزه حکومت و دولت اشاراتی مختصر داشته باشیم تا به این وسیله همشهریان عزیز با دیدی روشن به انتخاب برگزیدگان خود همت گمارند. اهم بخشی از نظرات خود را تحت عنوان «حکمرانی و دولت خوب» ذیلاً به عرض می‌رسانیم.

همان‌گونه که بارها گفتیم ما خواست اصلی ملت‌ها و دلیل خیزش‌های جهانی و حرکت‌های بیداری اسلامی منطقه‌ای را مطالبه حکمرانیِ خوب و دولت‌هایی کارآمد و قانونمدار می‌دانیم اما این حکمرانی خوب و اصیل و این کارآمدی دولت که رشد و توسعه جامعه و بالندگی و تعالی انسان‌ها را به ارمغان می‌آورد، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد.

در یک نظام آزاد و برآمده از اراده مردم مانند نظام جمهوری اسلامی تحت هدایت مقام معظم رهبری که هم انتخاب ملت در آن تأثیر اساسی دارد و هم احکام دین اسلام باید بر همه امور حاکم باشد، تعریف ثبات و توسعه مبتنی بر اهداف و ارزش‌های دینی و ملی است. از نظر ما ثبات جامعه صرفاً با نبودن تنش تأمین نمی‌شود، بلکه با گسترش عدالت، تأمین آزادی‌ها و شنیده شدن صدای ملت است که ثبات تحقق می‌یابد. در این صورت است که مردم شاهد توسعه، رفاه، رفع تبعیض و مبارزه با فساد خواهند بود و این خود منجر به ایجاد امنیت فکری و روحی برای مردم و بالندگی جامعه شده و منشأ از بین رفتن تنش‌ها و التهابات اجتماعی و سیاسی خواهد بود.

نظامی که اهداف مهم آن برقراری عدالت و رعایت حقوق و آزادی ملت می‌باشد و در آن رابطه صحیحی بین مردم و دولت برقرار است، نشانه‌ها و ویژگی‌هایی دارد که اهم آنها عبارتند از: عدم سوءاستفاده از قدرت و نبود فساد، گسترش رفاه و به حداکثر رساندن شرایط بهینه زندگی برای همه آحاد به ویژه طبقات ضعیف و محروم، توسعه متوازن و پایدار انسانی و ایجاد فرصت‌های برابر برای همه آحاد و اقشار، احترام به حقوق مردم و به رسمیت شناختن حق انتخاب و اظهارنظر آزادانه آنها، استفاده بهینه از فرصت‌ها و تلاش برای ارائه خدمات عمومی کارآمد. در ایجاد این فرصت‌ها و پیشرفت‌ها سه گروه یعنی دولت، جامعه و بخش خصوصی مسئولیت‌هایی دارند.

در این ارتباط مسئولیت دولت فراهم آوردن شرایط عدالت و فرصت‌های برابر، برقراری امنیت، ایجاد آرامش، رفاه و محیط سیاسی و اجتماعی مناسب برای مردم، برقراری حاکمیت قانون و پاسخگو بودن در برابر ملت و نمایندگان آنها، تنظیم سیاست‌ها و تأمین استاندارد‌های اقتصادی و اجتماعی، توسعه زیر‌ساخت‌ها و تضمین انجام این وظایف است.

وظیفه جامعه در این بین مسئولیت‌پذیری و مشارکت، بسیج همگانی در انجام تعهدات اجتماعی - سیاسی - فرهنگی به ویژه در تشکیل مجلسی مقتدر و عصاره فضائل ملت، تسهیل تعاملات سیاسی - اجتماعی، پشتیبانی از اقدامات و فعالیت‌های وحدت‌بخش و پاسداری از ارزش‌ها و دستاورد‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ازجمله آزادی و استقلال است.

بخش خصوصی در این شرایط مسئول تلاش برای مشارکت جدی و اثربخش در فراهم کردن بنیان‌های رشد و توسعه اقتصادی از طریق تولید و ارائه محصولات باکیفیت و خدمات به‌روز و مؤثر، ایجاد اشتغال و درآمد، توسعه تجارت و صادرات، توسعه منابع انسانی، ارتقای استاندارد‌ها و هنجار‌های کسب‌وکار و نهایتاً پذیرش مسئولیت بیشتر در جهت کمک به دولت در کاهش حجم تصدیگری است.

نوع تعامل و بر هم کنش این سه بخش، مسیر رشد و تعالی اجتماعی را فراهم می‌کند. هرچه این سه عنصر به صورت متوازن، متعادل و به عنوان مکمل یکدیگر به طور به هم پیوسته در تعامل مثبت با یکدیگر قرار گیرند، آثار و نتایج، بهتر و سریع‌تر حاصل می‌‌شود و اگر غیر از این باشد اولاً ضعف جدی در انجام یک تکلیف و مسئولیت انسانی و دینی رخ داده است و ثانیاً نمی‌توان با این ضعف، انتظارات مردم را پاسخ گفت و طبعاً توقعات و مطالبات بی‌پاسخ اجتماعی به صورت‌های گوناگون و بعضاً التهابات اجتماعی ظاهر خواهد شد.

ویژگی‌های مهم‌تری از حکمرانی و دولت خوب و مردمی را که این حکمرانی را از غیر آن جدا می‌کند و این ویژگی‌ها باید در رفتار حاکمیت و در عملکرد کارگزاران حکومت ظهور داشته باشد، متعاقباً در بیانیه‌های بعدی بیان خواهیم کرد.
نظرات بینندگان