arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۶۱۰
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۱ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۰

جدیدترین تغییرات قیمتی 5 قلم كالاي اساسي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهر: بررسی جدیدترین تغییرات قیمتی در سبد هزینه‌های خانوار کارگری، جمع‌بندی و ارائه آن به شورای ‌عالی کار برای بررسی تاثیرات آن در تعیین حداقل دستمزد سال آینده کارگران و مشمولان قانون کار در روزهای آینده نهایی و آماده ارائه می‌شود.
 
قرار گرفتن سبد معیشت خانوار به عنوان یکی از معیارهای اصلی در تعیین حداقل دستمزد سالیانه کارگران و مشمولان قانون کار در کنار نرخ تورم همواره مورد استفاده شورای عالی کار بوده است.

اما اینکه سبد جدیدی از معیشت خانوار تعیین و پس از بررسی و کارشناسی برای تعیین تاثیر آن در حداقل دستمزد سال آینده کارگران ارائه شود، موضوعی است که در جدیدترین نشست کمیته فنی دستمزد شورای عالی کار مصوب شده است.

براساس پیش بینی ها، قرار است کارگران سبدهای جدیدی از معیشت خانوار را برای بررسی در نشستهای نهایی تعیین دستمزد سال 91 ارائه کنند.

شناسایی 5 عامل اصلی سبد هزینه ها

به صورت کلی حوزه های اصلی مانند خوراک، پوشاک، مسکن، حمل و نقل و مواردی از این دست به عنوان تاثیرگذارترین اقلام سبد هزینه های خانوار کارگری مورد استناد قرار می گیرد و نمایندگان کارگران کشور تلاش می کنند تا میزان تاثیر اینگونه موارد در تعیین درصد نهایی افزایش حقوق ها حتما لحاظ شود.

کارگران معتقدند با افزایش قیمتها در اقلام مختلف مصرفی خانوار، سبد هزینه ها در هر سال دستخوش تغییراتی می شود که لازم است تا این تغییرات که عموما افزایش قیمت ها را نشانه می رود در تصمیمات شورای عالی کار در نظر گرفته شود.

البته بررسی های سبد معیشت خانوار کارگری تاکنون در بیشتر موارد بر اساس هزینه ها و اقلام مورد نیاز یک خانوار 4 نفره صورت گرفته است.

جدیدترین تغییرات قیمتی در 5 قلم اصلی از سبد معیشت خانوار

اقلام اصلی میزان تغییرات قیمتی دوره مورد بررسی (عموما از ابتدای سال جاری)
خوراکی ها افزایش 2 تا 3 مرتبه ای قیمت در برخی اقلام - افزایش 35 درصدی قیمت لبنیات از ابتدای سال جاری و طی ماه های اخیر
پوشاک افزایش حداقل 30 درصدی قیمت از ابتدای سال جاری
حمل و نقل افزایش 100 درصدی در برخی خدمات حمل و نقل عمومی (افزایش بلیط اتوبوس عمومی از 20 تومان ابتدای سال به 200 تومان) از ابتدای سال جاری
مسکن افزایش حدود 19 درصدی قیمت در اجاره واحد مسکونی - افزایش حداقل 10 درصدی در خرید مسکن از ابتدای سال جاری

با این حال در برخی دیگر از اقلام اصلی تعریف شده مانند بهداشت و درمان، حوادث غیرمترقبه و آموزش و تحصیلات قرار است از سوی نمایندگان کارگران کشور بررسی های دیگری نیز صورت بگیرد تا امکان ارائه وضعیت هزینه ها در این بخش ها نیز فراهم شود.

گفتگوهای کارگری برای تدوین سبد جدید معیشت

قرار است به زودی جمع بندی حاصل از نتایج بررسی های استان ها در قالب یک پیشنهاد کلی کارگران مطرح و تحویل نمایندگان کارگران عضو شورای عالی کار برای طرح در نشست های پایانی شود.

علی اکبر عیوضی، عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران در گفتگو با مهر با بیان اینکه طی روزهای آینده آخرین نشستهای استان ها در زمینه ارائه کارشناسی ها و جمع بندی وضعیت اقلام در سبد معیشت خانوار کارگری ارائه خواهد شد، گفت: سبد هزینه های خانوار کارگری امسال به صورت 5 قلم اصلی خوراکی ها، پوشاک، حمل و نقل و مسکن، بهداشت و درمان و حوادث مترقبه و آموزش و تحصیلات دیده شده است.

عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران، اظهار داشت: به صورت کلی 35 قلم کالای مهم مصرفی خانوار در زیرمجموعه این 5 قلم اصلی قرار خواهند گرفت. علاوه بر موارد یاد شده تعریف خط فقر خانوار کارگری نیز از طریق نهایی شدن جداول استخراج و ارائه خواهد شد.

این مقام مسئول کارگری ادامه داد: در بررسی ها برای تدوین سبد هزینه های خانوار وضعیت قیمتهای 3 ماه پایانی سال را به نسبت 3 ماه پایانی سال گذشته بررسی و ارائه می کنیم.

وی با اشاره به اینکه به زودی و طی روزهای آینده نتیجه کلی بررسی ها را اعلام می کنیم، تاکید کرد: علاوه بر تعیین سبد جدید معیشت خانوار، خط فقر خانوار کارگری هم مشخص می شود.

عیوضی در مورد روند تعیین هزینه های درمان و بهداشت در سبد معیشت خانوار نیز بیان داشت: در این بخش نیز لازم است تا طبق استانداردها و تعاریفی که برای سرانه درمان و بهداشت هر فرد تعیین می شود، بررسی هایی را صورت دهیم، البته سرانه ای که برای درمان کارگر باید در نظر گرفته شود از سرانه حوادث غیرمترقبه جدا خواهد بود.

عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران اظهار داشت: در بحث مربوط به تعیین هزینه های مربوط به تحصیل یک فرد از خانواده کارگر با فرض اینکه هر خانوار کارگری یک نفر محصل و یا دانشجو داشته باشد هم باید استخراج شود.

نظرات بینندگان