arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۶۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / احتمال لیست ندادن اصلاح‌طلبان در انتخابات / معافیت هسته‌ای ایران تمدید می‌شود؟ / پروازهای خارجی از آسمان ایران عادی شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

حمله تند ترامپ به بولتون: اگر حرفش را گوش می‌کردم، الان در جنگ جهانی ششم بودیم

رئیس‌جمهور آمریکا که از درز اطلاعات کتاب بولتون به رسانه‌ها و پیچیده‌تر شدن پرونده «اوکراین‌گیت» به خشم آمده، با انتشار توییت‌هایی مشاور امنیت ملی سابق خود را به شدت مورد حمله قرار داد.او نوشته است: «آدمی که سال‌ها پیش نتوانست برای نمایندگی در سازمان ملل تأیید صلاحیت بگیرد، نتوانست برای هیچ‌چیز تأیید بگیرد، به من "التماس کرد" که سمتی به او بدهم که نیازی به تأیید سنا نداشته باشد. من هم این سمت را به او دادم، آن هم با وجود آنکه بسیاری می‌گفتند "قربان، این کار را نکنید".» وی نوشته است: «او این سمت را گرفت و به اشتباه در تلویزیون از "مدل لیبی" صبحت کرد و کلی قضاوت‌های اشتباه دیگر داشت. رک بگویم که او اخراج شد، به این خاطر که اگر به حرف‌های او گوش داده بودم، ما تا الان در جنگ جهانی ششم بودیم. بعد هم می‌رود و کتاب زننده و غلطی می‌نویسد. [پر از اطلاعات] طبقه‌بندی‌شده امنیت ملی. چه کسی چنین کاری می‌کند؟»


اروپا توصیه به عدم پرواز بر فراز ایران را لغو کرد

گروه ارزیابی ریسک آژانس امنیت هوانوردی اتحادیه اروپا شب گذشته در جلسه ای با بررسی جدیدترین اطلاعات پیرامون ایمنی و امنیت حمل و نقل تجاری هوایی بر فراز ایران و عراق به این نتیجه رسید که توصیه های موقتی این آژانس و کمیسیون اتحادیه اروپا مبنی بر پرهیز تمامی پروازها از حریم هوایی ایران و عراق، کنار گذاشته شود. این گروه بر مبنای آخرین اطلاعات، توصیه به پرهیز از حریم هوایی عراق به جز دو کریدور خاص و پرهیز از عبور پائین تر از ارتفاع ۲۵ هزار پا در حریم هوایی ایران را دوباره تائید کرد. آژانس امنیت هوانوردی اتحادیه اروپا ۲۱ دی به همه خطوط هواپیمایی این اتحادیه هشدار داده بود که از پرواز در آسمان ایران خودداری کنند.

العربیه: هواپیمای نظامی آمریکا در الانبار عراق سقوط کرد

العربیه در خبری فوری از سقوط هواپیمای نظامی آمریکا در غرب الانبار خبر داد.گفته شده این هواپیما از نوع سی 27 جی اسپارتان بوده و در غرب الانبار سقوط کرده است. به گفته العربیه همه کادر هواپیمای مذکور کشته شده‌اند. هنوز هیچ مسئولی در عراق و یا پنتاگون به این خبر واکنشی نشان نداده است. در صورت تایید سقوط این هواپیما، این سومین هواپیمای ارتش آمریکا خواهد بود که در چند روز اخیر سقوط می‌کند. روز دوشنبه نیز یک فروند هواپیما و یک بالگرد نظامی ارتش آمریکا در افغانستان ساقط شدند.


وزارت بهداشت: کرونا به مرزهای ایران نزدیک شده

کیانوش جهانپور مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت در توییتی نوشت: ویروس کرونا به مرزهای ایران نزدیک شده، مشاهده موارد ابتلا در امارات، اقلیم کردستان و موارد مشکوک در عربستان، پاکستان و ... از احتمال قریب الوقوع ورود کروناویروس به ایران حکایت دارد. مراقبت‌ها و غربالگری ورود ادامه دارد؛ لکن هیچ کدام مانع قطعی و کاملی در مقابل ویروس نخواهد بود.

احتمال لیست ندادن اصلاح‌طلبان

حسن رسولی رئیس ستاد انتخابات مرکزی شورای عالی جبهه اصلاح طلبان گفت: ما به عنوان ستاد مرکزی انتخابات اصلاح طلبان منتظر روز ۱۲ بهمن هستیم که ببینیم چه نتیجه‌ای از سوی شورای نگهبان درباره افراد تایید صلاحیت شده به دست ما می‌رسد. او گفت: در حوزه‌های انتخاباتی که بر اساس شاخص‌هایی که به تصویب شورای عالی سیاست گذاری انتخابات اصلاح طلبان رسیده است نامزد داشته باشیم در آن حوزه حضور فعال تشکیلاتی خواهیم داشت. در حوزه‌هایی که نتوانیم نامزد اصلاح طلب معرفی کنیم از ارائه لیست و انجام فعالیت تشکیلاتی معذوریم.

استاد شجریان مرخص شد

محمد رضا شجریان استاد برجسته آواز ایران که طی هفته جاری به دلیل وخامت اوضاع جسمانی در بیمارستان بستری شده بود بعد از پایان مراحل درمان و اقدامات پزشکی روز چهارشنبه، نهم بهمن ماه از بیمارستان مرخص شد.

آیت الله سیستانی: «معامله قرن» محکوم به شکست است

دفتر آیت الله سیستانی مرجعیت عالی عراق روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که طرح موسوم به «معامله قرن» محکوم به شکست است. دفتر آیت الله سیستانی در این بیانیه طرح صلح ادعایی آمریکا را به شدت محکوم کرد. بیانیه تاکید کرده است که این طرح محکوم است و احساسات صدها میلیون عرب و مسلمان را در سراسر جهان جریحه دار کرده است.

معافیت هسته‌ای ایران ۶۰ روز تمدید می‌شود

منابع خبری بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) گزارش داده‌اند دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا معافیت مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران از تحریم‌های این کشور را به مدت ۶۰ روز دیگر تمدید خواهد کرد. به نوشته وبگاه شبکه خبری بلومبرگ، دولت آمریکا همزمان با اعلام این معافیت‌ها، تحریم‌هایی علیه «سازمان انرژی اتمی ایران» و رئیس آن، «علی‌اکبر صالحی» اعلام خواهد کرد.

۵۰ نظامی آمریکایی در حمله موشکی ایران دچار آسیب مغزی شدند

«توماس کمپبل» سخنگوی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) بامداد چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: تا امروز آسیب مغزی در ۵۰ نیروی نظامی آمریکایی تشخیص داده شده است. وی افزود: از میان این ۵۰ نفر، ۳۱ نظامی در عراق تحت درمان قرار گرفته و به محل ماموریت خود بازگشتند. کمپل گفت: ۱۸ نظامی دیگر هم برای انجام معاینات و درمان بیشتر به آلمان منتقل شدند. به گفته وی، یک نظامی دیگر نیز به کویت منتقل شد و اکنون به محل ماموریتش بازگشته است. چند مقام پنتاگون به سی. ان. ان گفتند احتمال می‌رود که این آمار باز هم تغییر کند. حدود ۲۰۰ نفر که در زمان حمله موشکی ایران در محل انفجار حضور داشتند، تحت بررسی قرار گرفته‌اند.

نظرات بینندگان