arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۷۱۱
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۱ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۰

گزارشي از پرافتخارترين تيم هلند

باشگاه هلندي آژاکس طي چند فصل گذشته نتوانسته در ليگ قهرمانان اروپا نتيجه‌هاي خوبي بگيرد که به نظر مي‌رسد ناشي از طرز فکر سران باشگاه در فروش بازيکنان خوب در اين تيم دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : آژاکس روز پنجشنبه در دیدار رفت مرحله نخست حذفی لیگ اروپا باید در خانه خود میزبان منچستریونایتد باشد. این دیدار در کنار دیدارهای لاتزیو با اتلتیکو مادرید و پورتو با منچسترسیتی می‌تواند یکی از بازی‌های جذاب این مرحله باشد.

آژاکس در روز آخر مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا نیز در زمین خودی با رئال مادرید اوج گرفته دیدار کرد. پیش از این دیدار آژاکسی‌ها با ۸ امتیاز در رتبه دوم گروه خود قرار داشتند و تفاضل گل آن‌ها نیز مثبت ۳ بود. در رده سوم این گروه، لیون قرار گرفته بود که جمع امتیازهایش ۵ و تفاضلش نیز منفی ۴ بود. آژاکس در دیدار برابر رئال مادرید به یک تساوی یا باخت با تعداد گل پائین می‌توانست به راحتی از گروه خود صعود کند ولی شرایط به شکل دیگری رقم خورد. آن‌ها ۳ گل از مادریدی‌ها خوردند و در بازی هم‌زمان، لیون توانست با نتیجه ۷ بر یک دینامو زاگرب را مغلوب کرده و در نهایت به همراه رئال از این گروه به مرحله حذفی لیگ قهرمانان برسد. آژاکس نیز راهی بازی‌های لیگ اروپا شد تا از  فصل 6-2005 هرگز به مرحله حذفی لیگ قهرمانان نرسیده باشد.

 آژاکس در دهه 90 میلادی یکی از باشگاه‌های قدرتمند بود و در سال‌های 1995 و 1996، دو بار پیاپی به دیدار نهایی لیگ قهرمانان اروپا راه پیدا کرد. از آن زمان تاکنون تیم‌های باشگاهی هلند هرگز نتوانسته‌اند در اروپا خودی نشان دهند، موضوعی که موجب شده تعداد زیادی از ستاره‌های حاضر در این کشور راهی لیگ‌های معتبر سایر کشورها شوند.

البته این بدان معنا نیست که بازیکن سازی این باشگاه به شکل گذشته نبوده است و بسیاری از بازیکنان پیشین این باشگاه پست‌های کلیدی در باشگاه‌هایی مانند میلان، لیورپول، منچسترسیتی و اینترمیلان را در اختیار دارند ولی هیچ‌ کدام از آن‌ها در آژاکس نمانده و حضور در تیم‌های دیگر را به ماندن در آمستردام ترجیح داده‌اند.

بازیکنان بسیار خوبی که امروز در ترکیب تیم‌هایی از سراسر اروپا ‌می‌درخشند، پیش از این در آژاکس حضور داشته که اگر این بازیکنان در تیم خود باقی مانده بودند، بدون شک آژاکس در طول سال‌های گذشته بارها قهرمان هلند شده بود و در لیگ قهرمانان نیز از تیم‌های حاضر در مراحل پایانی به شمار می‌رفت نه این‌که طی ۵ سال گذشته هرگز نتوانسته باشد از گروه خود در لیگ قهرمانان اروپا صعود کند.

در ادامه به تعدادی از بازیکنان پیشین آژاکس اشاره می‌کنیم که اکنون در سایر تیم‌های اروپایی می‌درخشند و ترک این تیم را به ماندن در آن ترجیح داده‌اند.


دروازه‌بان: مارتن استکلنبرگ (رم)

قهرمان هلند در فصل نقل و انتقالات تابستان یکی از بهترین دروازه‌بان‌های اروپا را از دست داد. استکلنبرگ تصمیم گرفت از آمستردام راهی پایتخت ایتالیا شود تا دوران فوتبالش را در این شهر ادامه دهد. در فصل جاری دروازه‌بان تیم ملی فوتبال هلند به یکی از ارکان جالوروسی تبدیل شده است.

مدافعان:

جان هیتینگا (اورتون) - کریستین چیوو (اینتر) - توماس فرمالن (آرسنال) - مکسول (بارسلونا)

آژاکس به سختی توانسته مدافعانی مانند این‌ها را در تیم خود ببیند. آن‌ها در تیم‌های کنونی خود بازیکنان ثابت و خوبی هستند که در خط دفاعی نقشی انکار نشدنی را ایفا می‌کنند. هیتینگا پیش از آن‌که در سال 2008 راهی اتلتیکو مادرید شد، بیش از ۱۵۰ بازی برای اورتون انجام داده بود و به نوعی عصای دست دیوید مویس به حساب می‌آمد.

مکسول نیز با نمایشی که بین سال‌های 2001 تا 2006 ارائه کرد، مورد توجه سران اینترمیلان قرار گرفت و به این تیم رفت.

فرمالن و چیوو نیز در زمان حضور در آمستردام بیش از 100 بازی برای آژاکس به میدان رفتند. اگرچه مرد رومانیایی طی فصل گذشته بارها آسیب دید و از ترکیب اینتر دور ماند ولی هربار به میدان رفته در حد بهترین مدافعان اروپا ظاهر شده است. توماس فرمالن نیز در آرسنال جا افتاده و در ترکیب این تیم بازی‌های درخشانی ارائه می‌کند و به مدافع مورد اعتماد آرسن ونگر تبدیل شده است. او به همراه بازیکنانی مانند زدنک گریگرا (یوونتوس) و پتری پاسانن (وردربرمن) آژاکس را ترک کرد.

هافبک‌های بازی‌ساز:

نایجل دی‌یانگ ( منچسترسیتی) – کلارنس سیدورف (میلان)

 دی‌یانگ پیش از آن‌که در سال 2006 آژاکس را به مقصد هامبورگ ترک کند، در پست‌های زیادی برای این تیم بازی کرد ولی نتوانست پست ایده‌آل خود را بیابد. او در هامبورگ مدتی به عنوان هافبک تخریب کننده بازی کرد ولی درنهایت به عنوان هافبک دفاعی برگزیده شد. او اکنون در سیتی نیز در همین پست بازی می‌کند و یکی از بهترین‌های جهان در این منطقه است.

اگرچه از زمانی‌که کلارنس سیدورف آژاکس را ترک کرده بیش از 15 سال می‌گذرد ولی این بازیکن در سال‌هایی که در آمستردام حضور داشت موفقیت‌های زیادی به‌دست آورده بود. او اکنون در 36 سالگی و در باشگاهی مانند میلان بازوبند کاپیتانی را به بازو می‌بندد و به عنوان هافبک تهاجمی انجام وظیفه می‌کند. او در زمان جوانی خود جانشین بازیکنی چون فرانک ریکارد شد. در سال‌های اخیر بازیکنان با استعدادی مانند دمی دزوو و هدویگز مادورو نیز در ترکیب آژاکس بازی‌های قابل توجهی انجام داده‌اند که اکنون در تیم‌های اسپارتاک مسکو و والنسیا حضور دارند.

 هافبک‌های هجومی:

لوئیز سوارز (لیورپول) – وسلی اسنایدر (اینترمیلان) – رافائل فن در فارت (تاتنهام)

آژاکس طی سال‌های اخیر همواره در ساخت بازیکنان هجومی فعال بوده و بسیاری از بازیکنان بزرگ فوتبال در این سال‌ها، همگی در زمین آکادمی فوتبال این باشگاه رشد کرده‌اند. کمتر از یک سال پیش هنوز لوئیز سوارز اروگوئه‌ای در آژاکس حضور داشت. او در جام جهانی گذشته یکی از ارکان رسیدن تیم ملی کشورش به نیمه نهایی این جام بود و پس از آن‌که به لیگ برتر انگلیس رفت، برای هماهنگی با این لیگ سخت و فیزیکی نیز مشکلی نداشت. دیگر بازیکنی که در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی درخشش ویژه‌ای داشت، وسلی اسنایدر بود. او طی تابستان گذشته یکی از بازیکنانی بود که همواره نامش روی زبان‌ها بود و بسیاری از رسانه‌ها، تیتر نخست خود را به حضور یا عدم حضور وی در تیم‌های مختلف اختصاص می‌دادند. وسلی در 126 بازی که برای آژاکس به میدان رفت و توانست 43 گل بزند که آمار جالب توجهی برای یک هافبک است. در نهایت رافائل فن در فارت خط هافبک تهاجمی در باشگاه را تکمیل می‌کند. او جایزه بهترین بازیکن نوجوان در سال 2003 را نیز به‌دست آورده بود. او در باشگاه‌هایی مانند رئال مادرید و هامبورگ نیز درخشش بسیاری داشته است ولی اکنون در ترکیب تاتنهام و زیر نظر هری ردنپ کار می‌کند.

 بازیکنانی مانند رایان بابل، اوربی امانوئلسن و استون پینار نیز نامزد حضور در این پست بوده‌اند ولی نتوانستند در ترکیب ثابت تیم منتخب جای بگیرند.

 مهاجم:

زلاتان ابراهیموویچ (میلان)

بدون شک زلاتان یکی از بهترین‌ مهاجمان فوتبال در سال‌های جاری بوده است زیرا پس از ترک آژاکس در ترکیب ثابت تیم‌های بزرگی مانند یوونتوس، اینترمیلان،‌ بارسلونا و میلان بازی کرده است. زمانی‌که در آژاکس حضور داشت به تیم ملی فوتبال سوئد دعوت شد و شروع به اوج‌ گرفتن کرد. او در زمان بازی در لیگ هلند 35 گل در 74 بازی وارد دروازه حریفان کرد و در تابستان 2004 راهی تورین شد تا زیر نظر فابیو کاپلو کار کند.

 دیگر مهاجمی که می‌توانست در این پست حضور داشته باشد، کلاوس یان هونتلار است که پیشینه بازی در باشگاه‌هایی مانند رئال مادرید و میلان را نیز در کارنامه دارد و الان در شالکه می‌درخشد.


آژاکس همواره به عنوان باشگاهی شناخته می‌شود که در ساخت و پرورش بازیکن زبانزد است ولی سران این باشگاه و مدیران بخش استعدادیابی آن باید به قهرمانی و فتح جام‌های مختلف نیز توجه داشته باشند. هواداران این باشگاه دوست دارند به جای آن‌که قهرمانی بازیکنان پیشین تیمشان را در سایر باشگاه‌های اروپایی ببینند، این بازیکنان در آمستردام باقی بمانند و با آژاکس جام‌های مختلف را بالای سر ببرند. به نظر می‌رسد حوصله هواداران سر رفته و از سوی دیگر سران باشگاه قصدی برای تغییر طرز فکر خود ندارند. در این میان سر هواداران و ویترین باشگاه بی‌کلاه مانده است.

 

نظرات بینندگان