arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۴ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۰

انکار مخوفترین وزیر دفاع آمریکا همزمان با بازی خطرناک اوباما در پرونده ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : در حالی که مدیر سابق سیا و وزیر دفاع فعلی آمریکا در چرخشی غیرمنتظره، اظهارات  قبلی خود در رابطه با احتمال حمله اسرائیل به ایران را انکار کرده اند، رسانه های آمریکا از سفر محرمانه و ملاقات موفقیت آمیز رییس جدید موساد با اوباما در واشنگتن پرده برداشتند.

به گزارش سرویس بین الملل «بازتاب»، ئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا، اظهار کرد، فکر نمی کند اسرائیل هنوز درخصوص  حمله احتمالی به ایران تصمیمی گرفته باشد.

لئون پانه تا که در کمیته امور تسلیحاتی سنای آمریکا حاضر شده بود گفته است، چنین نظری ندارد که اسرائیل در بهار  آینده به ایران حمله خواهد کرد.

این در حالی است که اوایل ماه فوریه (دو هفته قبل) روزنامه  واشینگتن پست در مقاله ای به نقل از  پانه تا نوشته بود که احتمالا حمله اسرائیل به ایران در بهار سال آینده صورت خواهد گرفت.


راجر ویکر، سناتور جمهوریخواه، روز سه شنبه از وزیر دفاع آمریکا پرسید: «بنابراین شما فکر نمی کنید که احتمالا اسرائیل در بهار آینده دست به چنین حمله ای خواهد زد؟» که لئون پانه تا در پاسخ گفت:«فکر نمی کنم.»

وزیر دفاع آمریکا گفت:«ما و اسرائیل یک هدف مشترک داریم. ما و جامعه بین المللی در خصوص نگرانی درباره برنامه هسته ای ایران هدف مشترک داریم.»

لئون پانه تا در سخنانی اتهام آمیز به کشورمان اضافه کرده است:«ما خیلی شفاف اعلام کرده ایم ایران نباید سلاح اتمی تولید کند. ما خیلی صریح اعلام کرده ایم آنها نباید تنگه هرمز  را ببندند. ما خیلی صریح گفته ایم آنها نباید با صدور تروریسم دولت های دیگر را تضعیف کنند.»

 

 

سوال مهم رئیس موساد از اوباما


در همین حال به نوشته نشریه آمریکایی نیوزویک و پایگاه خبری معتبر آمریکایی «دیلی بیست»، تامیر پاردو، رییس موساد اسرائیل، در سفر دو هفته پیش خود به واشینگتن در جستجوی پاسخی برای این پرسش بوده است که اگر اسرائیل خود به تنهایی به حمله به تأسیسات هسته ای ایران اقدام کند، آمریکا چه عملکرد و واکنشی نشان خواهد داد.
 

نشریه آمریکایی نیوزویک در گزارشی مشروح زیر عنوان «بازی خطرناک اوباما با ایران»، بخشی از قدرت نمایی پشت پرده میان اسرائیل و آمریکا را بر سر مقابله با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده است.
 

نیوزویک و «دیلی بیست» می نویسند که آخرین دیدار تامیر پاردو از پایتخت آمریکا (که به طور اتفاقی از سوی اعضای سنای این کشور فاش شد)، برای «سنجیدن نبض» دولت اوباما در ارتباط  با قضیه پرالتهاب مقابله با طرح های اتمی ایران بود.
 

یکی از مقامات آمریکایی که در گزارش نیوزویک مورد استناد قرار گرفته است، مدعی است تامیر پاردو از جمله در دیدارهای خود پرسید: «آیا شما (آمریکا) آماده حمله هستید؟ آیا بعداً این کار را می کنید؟ اگر در هر حال اسرائیل خودش این کار را انجام دهد، نظر شما چیست؟»
 

به نوشته نیوزویک، اسرائیل دیگر بخش بزرگی از برنامه های نظامی خود را با آمریکا در میان نمی گذارد و لذا، بر اساس ارزیابی نیوزویک، ممکن است که همین پنهان کاری موجب بیان سخنان اخیر لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا شد؛ او گفته بود که ممکن است اسرائیل تا ماه ژوئن (تیر ماه) به ایران حمله کند.
 

نیوزویک با استناد به منابعی که اسرائیلی توصیف شده اند، بدون ذکر نام آنها، نوشته است که اسرائیل از آمریکا تضمین هایی درخواست کرده است که اگر تحریم ها علیه ایران ناکام شود و آیت الله خامنه ای مسیر برنامه هسته ای ایران را تغییر ندهد و در پی آن اسرائیل به سوی عملی کردن برنامه نظامی پیش برود، اسرائیل می خواهد که قدرت نظامی آمریکا را بعد از شروع یک حمله در کنار خود داشته باشد ولی برای آغاز برنامه نظامی حتی نیازی نداشته باشد که آمریکا را پیشاپیش از این امر آگاه نماید.
 

گزارش نیوزویک همچنین با استناد به کسانی که آن ها را عوامل پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، توصیف می کند، به «پنهان کاری» و «چشم برهم نهادن» آمریکا در برابر اقدامات منتسب به اسرائیل در قتل کارشناسان برنامه هسته ای ایران می پردازد.
 

نیوزویک در این زمینه می نویسد: حتی پیش از سفر پاردو به واشینگتن، «نبرد سایه ها» با برنامه اتمی ایران، نظر به بروز اختلافات میان آمریکا و اسرائیل بر سر «رویکردها و راهبردهای مقابله» شدت گرفته و پیچیده شده بود و از جمله آمریکا با کشتن مهره هایی در برنامه هسته ای ایران مخالف بوده است.
 

نیوزویک توضیح می دهد که اقدام هوایی برای کشتن افراد (آنگونه که آمریکا در افغانستان، پاکستان، بخش هایی از خاورمیانه و حتی سرزمین های دیگر انجام می دهد)-«عملیات جنگی» محسوب می شود و «قانونی» لحاظ می گردد.
 

یک مقام آمریکایی در این زمینه گفته است: «اسرائیلی ها هدف های متحرک را مورد ضربه قرار داده اند و ما تنها در برخی از عملیات غیر متحرک با اسرائیلی ها بوده ایم». این گفته مبهم را نیوزویک به نقل از یک عضو پنتاگون بازتاب داده است.
 

در هر حال، نیوزویک با استناد به یک مقام «بلند پایه اطلاعاتی» آمریکا می نویسد که دو کشور در هر آن چه که در ارتباط با سوء قصدها و «تصادفات» سال های گذشته در ایران بوده است، این بازی را دنبال کرده اند: «اسرائیلی ها بیان نمی کنند؛ و آمریکا نمی خواهد چیزی بشنود» (از تو نگفتن، از ما نشنیدن).
 

این مقام اطلاعاتی آمریکا افزوده است که «ما مواردی را کنترل می کنیم تا بفهمیم که اطلاعاتی که آن را با اسرائیلی ها سهیم شده بودیم، برای اموری که از نظر قوانین آمریکا غیر قانونی است، به کار نرفته باشد و لذا،  در بیان آنچه که با اسرائیلی ها سهیم می شویم، همواره محتاط  بوده ایم و اسرائیلی ها خودشان به خوبی می دانند که چرا (این احتیاط  را نشان می دهیم).»
 

این مقام پنتاگون از جمله گفته است که آمریکا عامدانه تصاویر ماهواره ای حساس و برخی آگاهی های دیگر را از اسرائیل پنهان می کند؛ اموری که «می توانست کمک مهمی برای اسرائیل باشد.»
 

به نوشته نیوزویک، در زمان ریاست جمهوری جرج بوش، همکاری های نزدیکی میان اسرائیل و آمریکا در مقابله با برنامه هسته ای ایران انجام می شد که مهم ترین آنها، فروش تجهیزات نامناسب و لطمه دیده یا مجهز به برنامه های نرم افزاری جاسوسی برای ردگیری مکان آزمایشگاههای هسته ای اتمی ایران و یا لطمه رساندن به این طرحها بود؛ فروش هایی که توسط  مأمورانی که در قالب فروشنده تجهیزات در بازار سیاه در آمده بودند، انجام می شد.
 

نیوزویک به همکاری ها در تولید برنامه های نرم افزاری («بد افزارها») نیز در چارچوب نبرد سایبری و وارد کردن ویروس، با هدف از کار انداختن سانتریفیوژهای غنی کننده اورانیوم ایران اشاره می کند و می نویسد که با روی کارآمدن اوباما، در حالی که مأموران ارشد آمریکایی درگیر در این طرح ها نمی خواستند که این شیوه ها قطع شود و بویژه سیا از این که «سرمایه های مهمش در ایران از بین برود» نگران بود، اما دولت اوباما در صدد تجدید نظر در این برنامه ها برآمد.
 

 

نیوزویک می گوید که با روی کارآمدن اوباما، استیو کاپس، مرد شماره دو سیا و ژنرال جیمز کرات رایت، مرد شماره دو ستاد نیروهای مسلح آمریکا نزد تام دانیلون، از مشاوران ارشد امنیتی اوباما (کسی که بعداً به عنوان مشاور امنیت ملی اوباما نیز منصوب شد و هنوز هم این مقام را دارد) رفته و به او گفتند که برنامه های پیشین در ارتباط با برنامه هسته ای ایران باید ادامه یابد و هنگامی که پاسخ کافی نگرفتند، ژنرال کرات رایت شخصاً نزد اوباما رفت.
 

نیوزویک توصیف می کند که «اوباما با دقت کامل به حرف های کرات رایت گوش سپرد؛ نگرانی اش را درک کرد؛ اما نگران بود که ادامه این عملیات محرمانه ممکن است که به برنامه های خود او برای اولویت دادن گام های سیاسی در برابر ایران لطمه بزند».

یکی از دستیاران اوباما به نیوزویک گفته است «پرزیدنت تلاش کرد که آهنگ برنامه های محرمانه ما را کاهش دهد و نتیجه این شد که ایرانی ها توانستند دوباره برنامه غنی سازی اورانیوم خود را با سرعت بیشتری از سر بگیرند» و سرانجام اوباما متقاعد شد که او باید هر دو مسیر را با هم ادامه دهد: اقدامات محرمانه به موازات گام های دیپلماتیک، به گونه ای که اوباما به دستیارانش گفت: «اقدام موفق در لطمه زدن به برنامه هسته ای ایران، فرصت و بخت بیشتری به ما برای پیشبرد اقدامات سیاسی مان می دهد.»
 

در زمینه «سکوت اسرائیلی ها» در قبال رویکردهای اوباما در برابر ایران، مقامات اسرائیلی که در گزارش نیوزویک مورد مصاحبه قرار گرفته اند، تنها گفته اند که از «تغییر مثبت» اخیر در دیدگاههای رییس جمهوری آمریکا خشنود هستند و بیان او در قیاس با سال گذشته بسیار تغییر کرده است.
 

نیوزویک به نقل از یکی از عوامل اسرائیلی که او را از «دایره نزدیکان نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل، توصیف کرده است، نوشته است که «امروز وقتی شما به اوباما گوش می دهید، این احساس را دارید که اگر بدترین سناریو رخ دهد، آمریکایی ها آماده حمله هستند».

در هرحال، یکی دیگر از مقامات اسرائیلی به نیوزویک گفته است که «تنها با گذشت زمان است که تصویر روشن تر خواهد شد اما آمریکا در مسیر تنازع (با ایران) است و احتمال ورودش به مقابله (نظامی) با ایران بیشتر می شود.»
 

همزمان با نشریه نیوزویک، پایگاه خبری معتبر آمریکایی «دیلی بیست» نیز تأکید کرده است که سفر تامیر پاردو به واشینگتن برای سنجیدن دولت اوباما در زمینه این پرسش بوده است که آمریکا تا چه حد با یک حمله اسرائیلی مخالف است.


 روزنامه واشینگتن پست نیز یکشنبه در تفسیری نوشته بود که بوی جنگ خاورمیانه را در بر گرفته است.

نظرات بینندگان