arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۷۹۸۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۱ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۸

سالم زندگی‌کنیم از سرطان هم نترسیم

گرچه پیشرفت‌های بسیار خوبی برای درمان انواع سرطان‌ها پیدا شده است، اما هنوز بشر با علم امروزی‌ خود نتوانسته سرطان را به‌طور كامل از پا درآورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گرچه پیشرفت‌های بسیار خوبی برای درمان انواع سرطان‌ها پیدا شده است، اما هنوز بشر با علم امروزی‌ خود نتوانسته سرطان را به‌طور كامل از پا درآورد.

 هیچ بعید نیست روزی فرا برسد كه تقسیم بی‌رویه و سردرگم سلول‌ها، مهار شده و سرطان، مثل سل، كه هزاران قربانی می‌گرفت، ریشه‌كن شود. بعید نیست كه به‌زودی علم بشر به جایی برسد كه سرطان هم بیماری ساده و كم‌هزینه و بدون دردی باشد و مثل سرماخوردگی با چند قرص و آمپول دوا شود... برای جلوگیری از ابتلا به سرطان، می‌توانیم آستین‌ها را بالا بزنیم و سبك زندگی را تغییر دهیم. این كار، بهترین و آسان‌ترین راهكار برای كاهش خطر ابتلا به سرطان است. در تقویم ما هشتم تا پانزدهم بهمن ماه، هفته ملی مبارزه با سرطان و پانزدهم بهمن ماه، روز جهانی مبارزه با سرطان نامگذاری شده است. به همه این دلایل، با دكتر سید باقر سیدان اسكویی، متخصص داخلی گپی زده‌ایم كه می‌خوانید.

 

«از دخانیات فاصله بگیرید.» دكتر اسكویی تاکید می‌کند: «استفاده از هر نوع دخانیات، مسیر را برای ابتلا به سرطان، هموار می‌كند! اما افرادی كه از دخانیات استفاده می‌كنند، خودشان را هر روز به ابتلا به سرطان حنجره، تارهای صوتی، ریه‌ها و دهان نزدیك می‌كنند.» او ادامه می‌دهد: «ابتلا به سرطان‌هایی مانند سرطان لوزالمعده، كلیه‌ها و مثانه با مصرف دخانیات افزایش می‌دهد. این نكته را هم فراموش نكنیم كه جویدن تنباكو و ملحقات آن، ابتلا به سرطان را تسریع‌ می‌كند. كشیدن سیگارهایی كه كیفیت پایینی دارند، خطر ابتلا به سرطان ریه را تسریع و تسهیل می‌كنند.» این متخصص داخلی اضافه می‌كند: «قطع مصرف دخانیات یا امتناع از استفاده از دخانیات، یكی از بهترین راهكارها برای جلوگیری از ابتلا به سرطان است. اگر نمی‌توانید بعد از مدت طولانی استفاده از دخانیات، آن را به تنهایی ترك كنید، از متخصص برای ترك آن كمك بگیرید..»

 

تزریق سلامت به سلول‌ها
غذایی كه روزانه به سلول‌ها تزریق می‌كنیم، برای حفظ سلامت آنها بسیار مهم است. دكتر اسكویی دراین‌باره توضیح می‌دهد: «به اندازه كافی میوه و سبزی بخورید. این اندازه از حداقل سه وعده در روز آغاز می‌شود.» او اضافه می‌كند: «غلات و حبوبات سبوس‌دار از دیگر خوراكی‌های بسیار مفید هستند.» این متخصص داخلی ادامه می‌دهد: «حفظ تناسب اندام از دیگر راهكارهای جلوگیری از ابتلا به سرطان است. برای این منظور باید میزان موادغذایی دریافتی متناسب با نیاز بدن باشد تا تجمع كالری اضافی در بدن، باعث افزایش وزن نشود. علاوه براین باید مصرف شكر و چربی حیوانی از برنامه غذایی روزانه حذف شود. مقدار نمك مصرفی نیز باید بسیار كم و درحد رفع نیاز باشد. البته كه بهتر است از ادویه‌ها و آب لیموترش یا نارنج تازه برای طعم‎دار‌كردن غذاها، به جای نمك استفاده كرد.» دكتر اسكویی درباره مصرف موادغذایی فرآیند شده می‌گوید: «از خوردن گوشت‌ها و دیگر موادغذایی فرایند شده، غذاهای كنسروی، ترشی و شور و خیارشور و... پرهیز كنید.
به این دلیل كه این خوراكی‌ها، حاوی موادنگهدارنده بوده و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.»

 

به مدیترانه سفر كنید!
«بعضی از رژیم‌های غذایی، برنامه یا بهتر بگوییم اصول تغذیه‌ای صحیح نام دارند؛ مثل برنامه یا رژیم غذایی مدیترانه‌ای.» دكتر اسكویی ادامه می‌دهد: «اساس این برنامه غذایی برپایه خوردن میوه و سبزی تازه، غلات و حبوبات سبوس‌دار و آجیل‌ها است. خوردن روغن زیتون، زیتون، انواع ماهی به دلیل آن‌كه سرشار از امگا 3 است، از دیگر ویژگی‌های این برنامه غذایی است.» دكتر اسكویی ادامه می‌دهد: «در این رژیم غذایی، خوردن گوشت قرمز، جایی نداشته و به عوض انواع گوشت سفید شامل ماهی، مرغ و دیگر ماكیان توصیه شده است.»

 

متحرك باشید و سالم
«همه افراد می‌دانند كه تناسب اندام باعث حفظ سلامتی و زیبایی می‌شود. این ویژگی نیز با كمك ورزش و تغذیه مناسب، تامین ‌می‌شود.» دكتر اسكویی ادامه می‌دهد: «درباره تغذیه مناسب صحبت كردیم. ورزش، علاوه بر كاهش و كنترل وزن، باعث استحكام اسكلت استخوان، تحریك سلول‌های استخوان‌ساز به استخوان‌سازی و كاهش تنش روانی و آرامش جسم و روان می‌شود.» دكتر اسكویی درباره مدت زمان مناسب ورزش كردن می‌گوید: «انجام هفته‌ای 150 دقیقه ایروبیك آرام و متوسط یا 75 دقیقه ایروبیك سنگین، برای حفظ تناسب اندام و البته سلامتی توصیه می‌شود. این ورزش‌ها، همان ورزش‌های هوازی مانند شنا، پیاده‌روی، ورزش‌های ایروبیك باشگاهی و... هستند. شاید بتوان بهترین مدت زمان ورزش را روزانه 30 دقیقه درنظر گرفت. به این ترتیب بدن هر روز و به مقدار مناسب، تحرك بدنی مناسبی خواهد داشت.»

 

به اندازه در آغوش آفتاب
همه متخصصان برای دریافت ویتامین D كافی، پیاده‌روی زیر نور آفتاب را توصیه می‌كنند. اما این كار نیاز به ملاحظاتی دارد. دكتر اسكویی دراین باره می‌گوید: «یكی از دلایل ابتلا به سرطان‌های پوستی، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به شكل نامناسب و بدون محافظ است.» این متخصص ادامه می‌دهد: «بهتر است
از ساعت 10 تا 4 بعدازظهر در زمان و شرایطی كه آفتاب به شدت تابش دارد، از قرار گرفتن درمعرض نور خورشید، خودداری كنید. باید از كرم ضدآفتاب در همه فصل‌های سال، به‌ویژه در فصل تابستان استفاده كنید.» دكتر اسكویی اضافه می‌كند: «باید از عینك آفتابی استفاده كرده و اگر در معرض نور آفتاب قرار دارید، باید هر دو ساعت یك بار، كرم ضدآفتاب را تجدید كنید. SPF كرم‌ ضدآفتاب باید حداقل 30 باشد.» به عقیده دكتر اسكویی باید مراقب پوست بود.
به این ترتیب كه: «درصورت بروز هرگونه تغییر در ساختار پوست، حتما به متخصص پوست و مو مراجعه كنید تا دلیل این تغییر شناسایی شود.»

 

بدن را بیمه كنید
«واكسن زدن فقط در كودكی مهم نیست؛ بعضی از واكسن‌ها را باید در بزرگسالی دریافت كرد. علاوه
بر این‌كه باید نسبت به ابتلا به بعضی بیماری‌های جدی، مراقب بود.» دكتر اسكویی ادامه می‌دهد: «ابتلا به هپاتیت B، زمینه‌ساز ابتلا
به سرطان كبد است. دریافت واكسن هپاتیت B خطر ابتلا به این نوع هپاتیت و به دنبال آن سرطان كبد را كاهش می‌دهد.» دكتر اسكویی درباره ابتلا به اچ‌آی‌وی می‌گوید: «آلوده شدن به ویروس اچ‌آی‌وی به دلایل متعدد امكان‌پذیر است. ابتلا به این بیماری می‌تواند بدن را ضعیف كرده و آن را مستعد ابتلا به هر نوع بیماری‌ای بكند؛ كه دراین بین خطر ابتلا به سرطان دور از انتظار نیست. بنابراین مراقب رفتارهای پرخطر یا انتقال آن از طر‌ق دیگر باشید.»

 

كنترل كنید، بدون وسواس
به گفته دكتر اسكویی با انجام آزمایش‌ها در فاصله زمانی مناسب و كنترل شرایط جسمی، وضعیت سلامتی خود را بررسی كنید. بررسی وضعیت سلامتی پوست، كلون، دستگاه تناسلی و سینه‌ها، از آزمایش‌ها و بررسی‌های ضروری است.

 جام جم

نظرات بینندگان