arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۸۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۱ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۰

تأثير حضور دوستان خوب، هنگام مواجهه كودكان با تجارب بد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پژوهشگران در يافته‌هاي خود دريافتند: داشتن دوستان خوب، براي جسم و ذهن كودكان مفيد هستند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، «ويليام بوکووسکي» مدير «مرکز تحقيقات توسعه انساني» دانشگاه کونکورديا، طي پژوهشي بر روي 55 پسر و 48 دختر در مقطع تحصيلي دبستان در مونترال دريافت: بهترين دوست يک کودک مي‌تواند به او کمک کند تا با تجارب منفي خود کنار بيايد و آنها را حل کند؛ اين درحاليست كه هنگام عدم حضور دوستان خوب در كنار تجارب بد، هورمون استرس بالا مي‌رود و احساس خود ارزشي در کودکان کاهش مي‌يابد.

بر اساس نتايج اين پژوهش،‌ وجود بهترين دوستان در کنار کودک در طول رويدادهاي ناخوشايند، تاثير فوري بر روي ذهن و جسم او دارد.

به گفته «بوكووسكي» در اين مطالعه مشخص شد هنگامي که يک کودک با معلم يا همکلاسي خود مشكل پيدا كرده و تنهاست، افزايش درسطح کورتيزول او مشاهده مي‌شود و احساس خود ارزشي در او کاهش پيدا مي‌کند.

سطح کورتيزول ( هورمون استرس) کودکان نيز در تست بزاق كودكان به طور منظم تحت نظارت بود. هنگامي که يک کودک، تجربه منفي داشت، ميزان کورتيزول او افزايش مي‌يافت اما با حضور بهترين دوستان در کنار کودکان در زمان وقوع مشکلات، سطح کورتيزول در بدن و احساسات خود ارزشي آنها کمتر تغيير مي‌كرد.

محققان نتيجه گرفتند: هر آنچه که در دوران کودکي اتفاق مي‌افتد، مي‌تواند در دوران بزرگسالي بر افراد تاثيرگذار باشد كه از آن جمله مي‌توان به احساس کم‌ارزشي در افراد بر اثر عوامل خاص اشاره کرد.

نتايج اين پژوهش در مجله Developmental Psychology منتشر شده است.
نظرات بینندگان