arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۸۵۴۳
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۲ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۸

اعلام اسامی کاندیداهای متخلف به ستاد انتخاباتی/ برخورد پلیس با شایعه‌ پراکنی درباره کرونا/ افزایش ۸۰ درصد جرائم اینترنتی

رییس پلیس فتا تهران بزرگ با تاکید بر برخورد پلیس با شایعه‌ پراکنی درباره کرونا گفت: چنانچه به کذب بودن شایعات در فضای مجازی برسیم، قطعا با شایعه پراکنان برخورد خواهیم کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس پلیس فتا تهران بزرگ با تاکید بر برخورد پلیس با شایعه‌ پراکنی درباره کرونا گفت: چنانچه به کذب بودن شایعات در فضای مجازی برسیم، قطعا با شایعه پراکنان برخورد خواهیم کرد.

«سرهنگ تورج کاظمی» رییس پلیس فتا تهران بزرگ درباره تبلیغات پیش از موعد و تخلفات انتخاباتی برخی کاندیداها در فضای مجازی گفت: مواردی که در این خصوص شناسایی می‌شود را به ستاد انتخاباتی اعلام می‌کنیم و آنها تشخیص می‌دهند که به طور مثال فعالیت یک کاندیدا در فضای مجازی، تبلیغ پیش از زمان موعد مقرر و جرم است، چراکه تخلفات انتخاباتی تعریف‌های ویژه‌ای دارد و از نظر ستاد انتخابات بررسی می‌شود، لذا چنانچه موارد مطرح شده از سوی ما به ستاد انتخابات در چارچوب موارد مد نظر آنها باشد، قابل بررسی خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قضاوت درباره نوع تخلف یا جرم در این زمینه در حوزه ما نیست، موارد مشاهده شده را به ستاد انتخاباتی اعلام می‌کنیم و آنها بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند.

هشدار به افرادی که همچنان از رمز پویا استفاده نمی‌کنند

رییس پلیس فتا تهران بزرگ همچنین درباره سایت‌ها یا کانال‌های تبلیغ فال‌گیری و دعانویسی، تصریح کرد: پلیس فتا همواره در فضای مجازی این نوع سایت‌ها و کانال‌ها را رصد می‌کند و چنانچه موارد مجرمانه‌ای در این زمینه مشاهده کنیم به مراجع قضایی اطلاع می‌دهیم و چنانچه مرجع قضایی این موارد را جرم تلقی کند، قطعا برخورد لازم با این نوع کانال‌ها صورت خواهد گرفت.

سرهنگ کاظمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره رمزهای پویا خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه رمز پویا توسط همه بانک‌ها فراگیر شده است، اما هنوز اقدامات مجرمانه‌ای مانند کلاهبرداری‌های اینترنتی انجام می‌شود و شکاتی که به مراجعه می‌کنند، همه از افرادی هستند که از رمز پویا استفاده نمی‌کنند.

وی درباره بیشترین جرائم سایبری و اینترنتی در ۱۱ ماهه گذشته تصریح کرد: بیشترین جرائم سایبری و اینترنتی متعلق به سرقت‌های اینترنتی از شهروندان است که بیشترین حجم تهدیدات برای شهروندان این نوع جرایم شامل می‌شود.

هتک حرمت و نشر اکاذیب سومین جرم شایع در فضای مجازی

رییس پلیس فتا تهران بزرگ با بیان اینکه جرایم اینترنتی نسبت به سال گذشته کمتر از ۸۰ درصد افزایش داشته است، یادآور شد: کلاهبرداری دومین جرم شایع و هتک حرمت و نشر اکاذیب سومین جرم شایع در فضای مجازی است. همچنین پس از جرایم کلاهبرداری، دسترسی غیرمجاز به اطلاعات افراد از دیگر جرائم اینترنتی است.

سرهنگ کاظمی همچنین درباره خرید و فروش اسلحه و مواد مخدر از طریق فضای مجازی گفت: بررسی‌هایی که ما درباره فعالیت این نوع کانال‌ها و سایتها داشتیم، نشان می‌دهد که اغلب این کانالها کلاهبرداری هستند و به بهانه فروش مواد مخدر و اسلحه اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

وی ادامه داد: چنانچه فردی از این طریق پولی را از دست بدهد، کمتر اقدام به شکایت می‌کند؛ بنابراین کلاهبرداران و مجرمان اینترنتی نیز این موضوعات را دستاویزی برای اقدامات مجرمانه خود قرار داده‌اند و با توجه به اینکه شاکی در این نوع پرونده‌ها هیچ وقت اقدام به شکایت نمی‌کند، مجرمان نیز با استفاده از این خلاء اقدام به کلاهبرداری از افراد می‌کنند.

شناسایی کانال‌های خرید و فروش اسلحه

رییس پلیس فتا تهران بزرگ خاطرنشان کرد: ممکن است گفته شود، صفحات مجازی در این زمینه‌ها افزایش پیدا کرده است، اما در حقیقت اینها صفحات کلاهبرداری است که برای برخورد با آنها نیاز به شاکی خصوصی داریم. البته ما صفحاتی را که در زمینه مواد مخدر و خرید و فروش اسلحه شناسایی می‌کنیم برای پیگیری تخصصی به پلیس‌های تخصصی گزارش می‌کنیم و آنها برخورد لازم را انجام می‌دهند.

سرهنگ کاظمی همچنین درباره اقدامات پلیس فتا در برخورد با افرادی که درباره شیوع بیماری کرونا در کشور اقدام به شایعه پراکنی می‌کنند، گفت: چنانچه به کذب بودن این شایعات در فضای مجازی برسیم، قطعا برخورد خواهیم کرد، البته هنوز هم گزارشی در این موضوع به پلیس فتا ارائه نشده است. چنانچه وزارت بهداشت در این زمینه از ما همکاری بخواهد و شکایتی در این زمینه مطرح کند، قطعا ما نیز ورود خواهیم کرد و با افرادی که اقدام به شایعه پراکنی می‌کنند، برخورد می‌کنیم.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان