arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۸۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۳ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۸

ایالت نیوهمپشایر؛ تعیین سرنوشت سندرز و بایدن

برنی سندرز سناتور ایالت ورمونت و جو بایدن معاون رییس‌جمهوری پیشین آمریکا که طی روزهای اخیر آغازی آشفته و دشوار در انتخابات مقدماتی حزبی در ایالت «آیوا» داشتند، اکنون خود را برای یک مسیر دشوار دیکر در ایالت نیوهمپشایر آماده می‌کنند که به احتمال زیاد می‌تواند سرنوشت انتخابات درون حزبی دموکرات ها را رقم بزند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انتخابات مقدماتی درون حزبی دموکرات ها در ایالت نیوهمپشایر قرار است ۱۱ فوریه ۲۰۲۰ میلادی (۲۲ بهمن) برگزار شود؛ انتخاباتی که پس از «سه شنبه بزرگ» به شدت مورد توجه رسانه های آمریکایی بوده و از منظر تاریخی همواره نشان داده نامزدی که بتواند عملکرد خوبی در این ایالت داشته باشد محکی است برای انتخابات اصلی و بیانگر آن است که در انتخابات عمومی می تواند پیروز میدان انتخابات درون حزبی شود.

درحالیکه پته بوتیجیج ۳۸ ساله و شهردار سابق شهر «ساوت بند» ایالت ایندیانا توانسته است در ایالت آیوا پس از برنی سندرز در رده دوم قرار گیرد و در نظرسنجی های به عمل آمده پیش از انتخابات ایالت نیوهمپشایر نیز همچنان صدرنشین نشان داده است، اما از سوی دیگر جو بایدن معاون اول باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا در آرا اخیر و نظرسنجی های به عمل آمده در رده های سوم و چهارم قرار گرفته است، این موضوع می تواند حکایت از سرمایه گذاری نادرست کمیته انتخاباتی دموکرات ها بر روی بایدن باشد.

هشت داوطلب ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا از حزب دموکرات ۱۸ بهمن ماه پس از انتخابات «انجمن های حزبی» در ایالت آیوا و پیش از آغاز انتخابات نیوهمپشایر، در نخستین مناظره انتخابات مقدماتی در شهر «منچستر» این ایالت که به میزبانی شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی نیوز» برگزار شد، شرکت کردند.

انتخابات «انجمن های حزبی» در ایالت آیوا که نتایج آن به دلیل بروز مشکالات فنی و شبکه ای با تاخیر اعلام شد، از سوی تحلیلگران بعنوان یک شروع نامنظم و آشفته از سوی حزب دموکرات عنوان شد.

در نهایت نتایج نخستین انتخابات مقدماتی درون حزبی دموکرات ها در ایالت آیوا اعلام شد؛ برنی سندرز سناتور ۷۹ ساله ایالت ورمونت توانست با ۲۶.۶ درصد آرا پیشتاز رقابت ها باشد و پس از وی «پته بوتیجیج» شهردار سابق «ساوت بند» از ایالت ایندیانا نیز با کسب ۲۵درصد پس از وی قرار گیرد.

این درحالی است که جو بایدن معاون اول باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا توانست با ۲۳ درصد آرا در رده سوم قرار گرفته و پس از وی نیز الیزابت وارن سناتور ایالت ماساچوست با ۲۰ درصد آرا در ایالت آیوا چهارم شود.

به نظر می رسد که این آغازی محکم برای این دو نامزد کهنه کار ریاست جمهوری حزب دموکرات نباشدغ چرا که آرا به دست آمده نشان می دهد که برنی سندرز و جو بایدن راه طولانی برای نتخاب شدن در میان دموکرات ها دارند و انتخابات ایالت نیوهمپشایر سرنوشت این مسیر طولانی را تعیین خواهد کرد.

اکنون دواطلبان ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا از حزب دموکرات تلاش دارند تا شروع ناموفق خود در ایالت آیوا را در نیوهمپشایر جبران کنند.

رقابت‌های مقدماتی درون حزبی دموکرات ها قرار است در تمامی پنجاه ایالت آمریکا به اضافه واشینگتن دی. سی و دیگر قلمروهای آمریکا برگزار شود.

برنامه انتخابات مقدماتی درون حزبی

دموکرات ها پس از نیوهمپشایر و تا پیش از همایش این حزب در تیرماه ۱۳۹۹، پنج انتخابات مقدماتی دیگر پیش رو دارند، انتخابات بعد از نیوهمپشایر در ایالت نوادا ۲۲ فوریه(سوم اسفند۹۸)، کارولینای جنوبی در ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند۹۸)، سه شنبه بزرگ، سوم ماه مارس (۱۳ اسفند ۹۸)که شش ایالت درمجموع در آنها رای گیری برگزار خواهد شد.

دو انتخابات مقدماتی دیگر نیز در تاریخ های ۱۰ و ۱۷ ماه مارس (۲۰ و ۲۷ اسفند ۹۸)در سایر ایالت های باقی مانده آمریکا خواهد بود.

نظرسنجی نیوهمپشایر حزب دموکرات

نظرسنجی ها صورت گرفته دواطلبان دموکرات از سوی موسسات و شبکه های خبری آمریکا همچنان از رقابت نزدیک سندرز و بوتیجیج در ایالت نیوهمپشایر خبر می دهند.

بنابر نظرسنجی شبکه خبری سی‌ان‌ان که از سوی دانشگاه نیوهمپشایر برای این شبکه خبری انجام و در هشتم فوریه (۱۹ بهمن) ماه انتشار یافت، برنی سندرز با ۲۸ درصد در صدر و بوتیجیج ۲۱درصد در رتبه دوم قراردارد.

نظرسنجی سی‌ان‌ان که از چهارم تا هفتم فوریه(۱۵تا ۱۸ بهمن) از بین ۷۱۵ شهروند آمریکایی به عمل آمده نشان می دهد که بایدن و الیزابت وارن هریک با ۱۱ و ۹ درصد آرا در رده های بعدی قراردارند.

همچنین در نظرسنجی موسسه «بوستون گلوب» که در ۹ فوریه (۲۰ بهمن ماه) انتشار یافت، سندرز و بوتیجیج، به ترتیب با ۲۴ و ۲۲ درصد آرا در صدر قرار دارند، اما این بار الیزابت وارن با ۱۳ درصد در رده سوم و بایدن نیز با ۱۰ درصد در مرتبه چهارم این نظرسنجی قرارگرفته است.

حزب جمهوریخواه فاقد انتخابات مقدماتی

به گزارش شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس نیوز» از آنجایی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی آمریکا و دواطلب حزب جمهوریخواه برای انتخابات ۲۰۲۰ از رقیب چندان مهمی برخوردار نیست درنتیجه در بسیاری از ایالت های آمریکا همچون نوادا، آلاسکا، کانزاس، کارولینای جنوبی، ویرجینیا و آریزونا انتخابات مقدماتی درون حزبی جمهوریخواهان برگزار نمی شود.

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا خواهد بود که قرار است در ۳ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۱۳۹۹) برگزار شود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان