arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۹۴۴
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۰ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۰

مجید انتظامی: به کل پای من را به جشنواره بستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مجید انتظامی موسیقی‌دانی است که  اثرگذاری‌اش در تاریخ موسیقی این چند سال بی‌بدیل بوده است. بسیاری از فیلم‌ها به واسطه موسیقی شگفتی که وی بر آن‌ها ساخته و نواخته است ماندگار شده و همچنین نامش با موسیقی متن فیلم‌هایی گره خورده است که در ذهن تک تک ما ایرانی‌ها خاطره‌‌های زیادی ساخته است.

به گزارش قانون؛ وی از برگزیدگان هشتمین همایش چهره‌های ماندگار در سال 1389 است. همچنین در بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر جزو هیئت داوران بود. اگر بخواهم به لیست بلند بالای افتخاراتی که وی در زمینه موسیقی به دست آورده اشاره‌ای بکنم بی‌تردید باید به سراغ دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر برویم، بی‌شک شما هم با دیدن سیاهه زیر که دربردارنده موفقیت‌های انتظامی در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر است، شگفت‌زده خواهید شد؛

برنده سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری برای فیلم «دیوانه ای از قفس پرید» در بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر

برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن برای فیلم «بایسیکل‌ران» در هفتمین جشنواره فیلم فجر
برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن برای فیلم «آژانس شیشه ای» در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر
برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن برای فیلم «روز واقعه» در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر
برنده دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن برای فیلم «راز خنجر» در یازدهمین جشنواره فیلم فجر
برنده دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن برای فیلم «از کرخه تا راین» در یازدهمین جشنواره فیلم فجر
برنده تندیس زرین بهترین موسیقی متن برای فیلم «دیوانه ای از قفس پرید» در هفتمین جشن خانه سینما
برنده تندیس زرین بهترین موسیقی متن برای فیلم «نورا» در ششمین جشن خانه سینما
برنده لوح زرین بهترین موسیقی متن برای فیلم «ترن» در ششمین جشنواره فیلم فجر
نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن برای فیلم «دوئل» در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر
نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن برای فیلم «اعتراض» در هجدهمین جشنواره فیلم فجر
نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن برای فیلم «نون و گلدون» در چهاردهمین جشنواره فیلم فجر
نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن برای فیلم «راه افتخار» در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر
نامزد دریافت تندیس زرین بهترین موسیقی متن برای فیلم «دوئل» در نهمین جشن خانه سینما
نامزد دریافت تندیس زرین بهترین موسیقی متن برای فیلم «عروس افغان» در هشتمین جشن خانه سینما
نامزد دریافت تندیس زرین بهترین موسیقی متن برای فیلم «من ترانه 15 سال دارم» در ششمین جشن خانه سینما

این‌ عناوین را از آن رو ذکر کردم تا نشان دهم هیچ کدام از این جوایز در جشنواره موسیقی فجر نبوده است. می خواهم بگویم مجید انتظامی با این سابقه و توانایی سال‌هاست که نامش در هیچ بخشی در جشنواره موسیقی فجر دیده نشده اشت. نه داور نه کارشناس نه شرکت‌کننده و ... . حتی وقتی که با او تماس می‌گیرم تا از وضعیت سی‌امین دوره جشنواره فجر مطلع شوم، در می‌یابم که امسال حتی به او هیچ‌‌گونه بلیطی داده نشده تا برای اینکه حداقل به عنوان میهمان یکی از برنامه‌های اجرا شده در این جشنواره را ببیند. چرا که انتظامی در همین زمینه به قانون می‌گوید: سال‌های پیش حداقل یک کارت می‌دادند که با آن کارت همه‌جا می‌رفتیم ولی امسال هیچ‌گونه بلیطی داده نشده است.

او که بیش از برگزارکنندگان جشنواره موسیقی فجر، مورد توجه سینمایی‌ها واقع شده است، ضمن ابراز خرسندی و رضایت از سی‌امین جشنواره فیلم فجر و کیفیت برگزاری آن می‌گوید: درست است که امسال سرم گرم جشنواره فیلم بود و وقت نداشتم. اما برگزارکنندگان جشنواره موسیقی هم ارزشی برای من قائل نشدند و اسم من را از قلم انداختند. که اگر احیانا جایی وسط کارهایم باز بود بروم و اجراهایی را ببینم.

این آهنگساز برجسته که از نحوه برگزاری جشنواره موسیقی فجر در سال‌های اخیر نامطلع است ادامه می‌دهد: حتی من اصلا نمی‌دانم چه سیاست‌هایی برای برگزاری جشنواره فجر موسیقی اتخاذ شده است، چه گروه‌هایی حضور دارند و داوران چه کسانی هستند. از من می‌پرسند نظرت را راجع به کیفیت و کمیت جشنواره بگو اما کسی نیست که بگوید یک کارشناس تا زمانی که اجراها را نبیند چگونه‌ می‌تواند ارزیابی دقیق و کاملی را ارائه کند؟ چنین فردی اصلا داده‌ها و اطلاعات لازم را ندارد که موسیقی کشورش را ارزیابی کند و خوب و بدش را بگوید.

آهنگساز از کرخه تا راین از دست‌اندرکاران جشنواره موسیقی فجر گلایه‌مند است و گلایه‌های خود را اینچنین تشریح می‌کند: سالیان سال است، من در جشنواره موسیقی فجر نقشی نداشته‌ام. از روز اولی که این جشنواره دایر شده است. می خواهم به گوش مسئولان برگزاری این دوره برسانم که اگر در این مملکت موسیقی‌ای بوده من هم بوده‌ام. یعنی این مملکت اگر به سه-چهارتا کارش ببالد، بی‌شک سه تا از آن‌ها کار من است.  در تمام مدت سی‌سال برگزاری مهم‌ترین جشنواره موسیقی کشور من هیچ وقت حضور نداشته‌ام. هیچ وقت کسی از من دعوت نکرده است. امسال که به کل پای من را به جشنواره بستند. من به علتش کاری ندارم، اینکه سهل‌انگاری بوده، ظرفیت‌های سالن کم بوده  یا هرچیز دیگری، مهم نیست.

وی در ادامه با ذکر این نکته که جشنواره موسیقی فجر از لحاظ کیفیت، نظم و احترام به پیشکسوتان در جایگاه پایین‌تری نسبت به دیگر جشنواره های هم‌نام خودش قرار دارد، می‌گوید: این اتفاق موضوع ساده‌ و کم اهمیتی نیست. افت یک جشنواره از همین جاها شروع می‌شود. امسال جشنواره فیلم فجر بسیار با برنامه و نظم و محترمانه برگزار شد اصلا فکر نمی‌کردم این جشنواره در ایران برگزار می‌شود. برای جشنواره موسیقی هم من فقط دو احتمال می‌دهم: یا بودجه‌ای که به آن اختصاص داده‌اند نسبت به جشنواره فیلم کمتر است یا اینکه دست‌اندرکاران آن کارشان را بلد نیستند و مدیریت یک جشنواره برگ را نمی‌دانند.

وی در پایان گلایه‌هایش از برگزارکنندگان جشنواره موسیقی فجر را چنین بیان می‌کند: از روزی که این جشنواره موسیقی شروع شده احتمالا از قیافه من خوششان نمی‌آمده، چون من هیچ‌گونه نقشی در هیچ مرحله‌ای از آن نداشتنم. گویی سینمایی‌ها بیشتر قدرم را می‌دانند.
نظرات بینندگان