arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۲۹۹۳
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۰ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
بر سر مالکیت جزایر فالکلند

افزایش تنش بین انگلیس و آرژانتین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اختلاف بر سر مالکیت جزایر فالکلند منجر به افزایش احساسات ضد انگلیسی در بین مردم آرژانتین شده است.

به گزارش انتخاب؛ با ادامه یافتن جنگ لفظی لندن و بوینوس آیرس بر سر مالکیت جزایر فالکلند، احساسات ضد انگلیسی در میان مردم آرژانتین نیز رو به افزایش است.

طبق برآوردها، بهره برداری از میادین نفتی حوزه جزایر فالکلند در ده سال آینده می تواند ثروت بادآورده ای معادل 167 میلیارد دلار به همراه داشته باشد.

خود این مسئله نیز به افزایش تنش ها میان آرژانتین و انگلیس بر سر مالکیت جزایر فالکلند دامن زده است. هکتور تیمرمن، وزیر امور خارجه آرژانتین از انگلیس به علت «نظامی کردن» این جزایر و استفاده از آنها برای استقرار «مجموعه ای از پایگاه های نظامی با هدف کنترل منطقه جنوب اقیانوس اطلس» انتقاد کرده است.

وزارت امور خارجه آرژانتین همچنین روز چهارشنبه پانزدهم فوریه با انتشار بیانیه ای، ورودِ اعضای کمیسیون دفاعی پارلمان انگلیس به جزایر فالکلند را محکوم کرد.

این برای نخستین بار در ده سال گذشته است که اعضای کمیسیون پارلمانی انگلیس به جزایر فالکلند که در میان آرژانتینی ها به مالویناس شهرت دارد، سفر می کنند.

مناقشه دیرینه آرژانتین و انگلیس بر سر جزایر فالکلند در آستانه سی امین سالروز نبرد دو کشور دوباره در کانون توجه رسانه ها قرار گرفته است.

تهاجم آرژانتین به فالکلند در سال 1982 به آغاز نبردی منجر شد که نهصد کشته بر جای گذاشت.

انگلیس از آن زمان تاکنون با آغاز گفتگوها درباره تمامیت ارضی این جزایر مخالفت و آن را مشروط به نظر ساکنان این جزایر کرده است.

تیمرمن، وزیر خارجه آرژانتین همچنین اتهامات طرح شده در برخی رسانه های انگلیسی را مبنی بر ورود زیردریایی هسته ای انگلیس به جنوب اقیانوس اطلس را تکرار کرد و آن را مغایر با معاهدات در ممنوعیت استفاده از تسلیحات هسته ای دانست.

انگلیس دو پروتکل مرتبط با پیمان سال 1967 میلادی را امضاء کرده و طبق آن ملزم است از ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای در آمریکای لاتین حمایت کند.

اکنون قرار است چهل و سه عضو کمیسیون روابط بین الملل کنگره آرژانتین روز بیست و چهارم فوریه به شهر یوشوآیا سفر کنند تا درباره اقدامات سیاسی در خصوص مناقشه فالکلند تصمیم بگیرند.

یوشوآیا، مرکز استانی است که آرژانتین قصد دارد جزایر فالکلند را ضمیمه آن کند.

دنیل فیلموس، رئیس این کمیسیون گفت آرژانتین نسبت به یافتن راهکاری صلح آمیز برای این مناقشه متعهد است.
نظرات بینندگان