arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۲ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۰

عبدلله گل: تركيه همچون گذشته به حمايت خود از ناتو ادامه مي‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئيس‌جمهوري تركيه گفت كه كشورش از ناتو براي برعهده گرفتن چالش‌هاي آتي‌اش به طرز قوي حمايت مي‌كند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، عبدالله گل، رئيس جمهوري تركيه در واكنش به اظهارات آندرس فوگ راسموسن، دبيركل سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) گفت: همچون گذشته تركيه به حمايت خود از ناتو ادامه مي‌دهد و اين حمايت در آينده هم ادامه خواهد يافت.

گل در ادامه افزود: ناتو به خوبي توانسته است با تغييرات بعد از دوران جنگ سرد منطبق شود و به عنوان يك ضمانت براي حفظ ثبات منطقه اروپا و آمريكا موفقيت آميز عمل كند.

به گزارش خبرگزاري آلمان،‌ عبدالله گل در ادامه گفت كه كشورش به يك كشور مركزي و مهم براي اتحاد ناتو تبديل مي شود.

وي كه به مناسبت شصتمين سالگرد عضويت كشورش در ناتو سخن مي‌گفت، افزود: تركيه توانسته است نقش تاثيرگذار و مهمي در بين كشورهاي عضو ناتو ايفا كند و به موفقيت‌هاي چشمگيري دست يافته است.

وي در ادامه گفت: ناتو كه با ايده‌ ارزش‌هاي مشترك و همين طور براي تحقق حقوق بشر و عدالت و برپايه اصول مشترك بين كشورهاي اين اتحاد شكل گرفت، توانسته است به تداوم ثبات در اروپا و ديگر مناطق كمك كند.

گل در ادامه اظهارات خود افزود كه در پي تغييرات اساسي آتاتورك، بنيان‌گذار تركيه مدرن،‌ اين كشور سهم قابل توجهي را در ناتو ايفا كرده است.

در همين حال احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه تركيه نيز از ناتو به عنوان تاثيرگذارترين اتحاد دوران جديد ياد كرد.

وي گفت: به دليل تحولاتي كه در مناسبات سياسي بين‌المللي به وقوع پيوسته است مي‌توانيم بگوييم كه ناتو همچنان تاثيرگذارترين اتحاد دوران جديد است و نقش مهمي را در آرامش و ثبات جهان ايفا مي‌كند.

داوود اوغلو در ادامه گفت: ناتو مسير را براي چيزي كه از آن تحت عنوان "تغييرات دموكراتيك بزرگ اروپايي" ياد مي كند، باز كرد و در بسياري از بحران‌هاي اروپاي شرقي نيز ايفاي نقش مي‌كند.

داوود اوغلو در ادامه گفت: امروز هم ناتو توانسته است تاثيرگذاري و قدرت خود را از طريق دخالت و شراكت در حل بحران‌هاي غير اروپايي حفظ كند.

راسموسن پيشتر عنوان داشته بود كه تركيه نقش مهمي را در تصميمات آتي ناتو و آينده اين پيمان نظامي ايفا مي‌كند.
نظرات بینندگان