arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۲۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۱ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۱۴۶ - بخش دوم /

سال ۱۳۸۲: جلسه نمایندگان آمریکا و اروپا درباره «سلاح»: ایران و کره شمالی در اولویت

آراگونا گفت که چارچوب مفهوم برای هماهنگی‌های حوزه عدم گسترش در راهبرد اتحادیه اروپا علیه گسترش تسلیحات کشتار جمعی قرار می‌گیرد. ما در حال حاضر باید روی اقدامات در برابر ایران و کره شمالی متمرکز باشیم. جونز از تحولات اخیر و راه اندازی برنامه عدم گسترش استقبال کرد. هرچند ما این مسئله را پذیرفتیم که تفاوت‌هایی در دیدگاه وجود دارد، اما قبول داریم که فرصت‌های بسیاری هم برای اقدامات همکارانه وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در تلگرافی محرمانه از ایتالیا به تاریخ پنجشنبه دوم مرداد ۱۳۸۲ به بحث گفتگوی سازنده مدیران سیاسی آمریکا و تروئیکای اروپایی درباره سیاست امنیتی و دفاعی اروپا، عراق، عدم گسترشپرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: گفتگوی سازنده مدیران سیاسی آمریکا و تروئیکای اروپایی درباره سیاست امنیتی و دفاعی اروپا، عراق، عدم گسترش
طبقه بندی: محرمانه
پنج شنبه ۹:۲۳ دقیقه بیست و چهارم جولای ۲۰۰۳
از: ایتالیا
به: نامشخص

بخش اول این سند را از اینجا بخوانید

۶. کوپر گفت: از نظر او روابط اتحادیه اروپا با ناتو از زمان برلین پلاس در دسامبر گذشته راه زیادی را تا انجام عملیات کونکورد در سه ماه بعد از آن آمده است. اتحادیه اروپا از سرعت استقرار نیروهایش در کنگو خودش هم تعجب کرده بود. اتحادیه اروپا به دنبال این است که در مناسب‌ترین زمان از کنگو خارج شود و چنین کاری اعزام نیرو برای عملیات‌های دیگر را بسیار ساده‌تر می‌کند، زیرا کشور‌های شرکت کننده اطمینان خواهند یافت که قرار نیست وارد جنگ‌های بی پایان شوند. کوپر تاکید کرد که استقرار نیروی نظامی تنها یک جنبه از عملیات کنگو است. اتحادیه اروپا منابع خود را به همراه پرسنل برای تثبیت تمامی جوانب زیرساخت‌های سیاسی و اقتصادی کنگو به کار خواهد گرفت. کوپر تاکید کرد که هیچ اختلافی با آمریکا درباره محول شدن احتمالی فرماندهی نیرو‌های حافظ صلح بوسنی به اتحادیه اروپا وجود ندارد. بلکه تنها زمانی انجام خواهد شد که آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو به هم به این نتیجه برسند که زمان مناسب فرا رسیده است. کونی با این حرف موافق بوده و منتظر آزمایش واقعی برلین پلاس در بوسنی بود. او همچنین رضایت خود را از اعزام ۵۵۰ افسر کارآزموده توسط اتحادیه اروپا برای آموزش پلیس در بوسنی استقبال کرد.

۷. کوپر گفت که از برخی از جوانب روابط برلین پلاس رضایت ندارد و از فضای سیاسی میان ناتو اتحادیه اروپا هم کاملا خوشحال نیست. اتحادیه اروپا و ناتو هنوز نتوانسته اند به همکاری‌های فعال عادت کنند. هنوز SHAPE به عنوان پلتفرمی برای برلین پلاس و برنامه ریزی عملیات اتحادیه اروپا عمل نمی‌کند. این مسئله می‌تواند نتیجه افزایش مشکلات و این واقعیت باشد که سه عملیات سازمان سیاست دفاعی و نظامی اروپا تا کنون وابستگی سنگینی به اشتراک منابع یا برنامه با ناتو نداشته است. آراگونا می‌گوید سازمان سیاست دفاعی و نظامی اروپا و برلین پلاس اگر به سرعت مناسب خود برسند، این مشکلات برطرف خواهد شد.

۸. جونز گفت که دولت آمریکا خوشحال است که بعد از چهار سال مذاکره میان اتحادیه اروپا و ناتو، عملیات سازمان سیاست دفاعی و نظامی اروپا متناسب با برلین پلاس بالاخره در ماه مارس در مقدونیه آغاز شده و هر زمان که فرصتی باشد بصورت علنی بر این مسئله در آمریکا تاکید می‌کند. باعث تاسف است که به دلیل اخبار بقیه نقاط جهان، کونکوردیا آن توجه لازم را جلب نکرد – مخصوصا که این مسئله به رابطه جدید میان سازمان سیاست دفاعی و نظامی اروپا و ناتو مربوط می‌شود. جونز خواهان همکاری با اتحادیه اروپا و ناتو به شکلی بود که SHAPE کم کم به مقر فرماندهی نظامی مورد علاقه اتحادیه اروپا تبدیل شود. نگرانی اصلی ما این است که از دوباره کاری در حوزه توانایی‌ها و مدیریت جلوگیری کنیم – ما به دنبال بهینه سازی مقابله با تهدیدات هستیم.

۹. جونز تکرار کرد که آمریکا همچنان آماده گفتگو درباره تحویل فرماندهی عملیات نظامی بوسنی به اتحادیه اروپا است، اما نه فعلا. موقعیت امنیتی کنونی و کار ناتمام دستگیری افراد متهم به جنایت جنگی و تروریستها، ادامه حضور ناتو و ۱۲ هزار نیروی آن را تا آخر پاییز ضروری می‌کند. ما در بالکان همچنان به «ورود با هم، خروج با هم» پایبند هستیم. جونز همچنین از ماموریت آموز شپلیس در بوسنی استقبال کرده و امیدوار بود که این مسئله بتواند مدلی برای ماموریت در عراق و افغانستان باشد.

گالیله
۱۰. جونز تاکید کرد که رییس جمهور بوش به روشنی گفته است که آمریکا نگرانی‌های سیاسی قوی درباره این مسئله دارد که پوشش برنامه ریزی شده گالیله روی GPS M-Code چه تاثیر منفی ممکن است بر ارتباطات نظامی متفقین بگذارد. او تاکید کرد که متخصصان فنی نشان داده اند که هرگونه پوششی، حتی جزیی، می‌تواند توانمندی‌های نیرو‌های متفق را مختل کند. او به اتحادیه اروپا اطمینان داد که هدف ما این نیست که گالیله یک سیستم درجه دو باشد. ما معتقدیم که با تفکیک GPS و گالیله، می‌توانیم بدون کاستن از کیفیت گالیله، از نیرو‌های متفق پشتیبانی کنیم. جونز از پیشنهاد اتحادیه اروپا برای ادامه این تماس‌ها استقبال کرد.

۱۱. والنزوئلا امیدوار است که کارشناسان بتوانند راهکاری میانه را برای برآوردن امنیت و جلوگیری از کسر جایگاه گالیله پیدا کنند. او بر اهمیت داشتن یک برنامه سیاسی واضح تاکید و اشاره کرد که ما با استفاده از سیستم‌های مکمل می‌توانیم سود بسیاری ببریم و با حذف کردن یکی، هیچ چیزی به دست نخواهیم آورد. وقتی کارشناسان این مسایل را حل کنند، کمیسیون باید مسئله هزینه، انسجام و تاخیرات را بررسی کند.

۱۲. آراگونا بر تمایل ایتالیا برای برآوردن کامل نگرانی‌های امنیتی آمریکا تاکید و اشاره کرد که بقیه اعضای اتحادیه اروپا هم دیدگاهی مشابه دارند. البته او تاکید کرد که به همین اندازه مهم است که گالیله یک سیستم درجه یک باشد – به لحاظ فنی، عملیاتی و قابل اعتماد بودن. او خوشحال بود که مقامات آمریکایی کاملا این مسئله را پذیرفته و مطمئن بود که در مسیری درست به جلو می‌رویم. او از تمایل کمیسیون برای دادن اجازه به آمریکا برای انتخاب مسیر جلسات محرمانه تشکر و اعلام کرد این گفتگو میان آمریکا و اتحادیه اروپا است. کوپر اضافه کرد که مهم است تا دستاورد‌ها را هم در نظر داشته باشیم. اگر کارشناسان فنی بتوانند کارآمدی این مسئله را تایید کنند، دو سیستم بهتر از یک سیستم خواهد بود؛ و ما هم به افرادمان گفته ایم راه حلی پیدا کنند.

۱۳. جونز به مسئله اشاره که مسئله محل حل خواهد شد، اما تاکید کرد که موقعیت کنونی نیازمند یک تصمیم سیاسی بر اساس مذاکرات فنی است که به نتیجه گیری محکمی منجر شود. همه توافق داشتند که قدم بعدی انجام گفتگو‌ها با دیدگاهی باز است. دیوید کونی، مدیر سیاسی ایرلند اضافه کرد که توافقی کامل در اتحادیه اروپا وجود دارد که شامل کشور‌های غیرعضو ناتو در اتحادیه اروپا هم می‌شود و هیچکس به دنبال تضعیف ناتو نیست.

خاورمیانه
۱۴. جونز اشاره کرد که مذاکرات فشرده‌ای بصورت دوجانبه با هردوی شارون و ابومازن در جریان است و بر نیاز برای ادامه همکاری با فلسطینی‌ها درباره آزادی زندانیان، امنیت و حصار‌ها و همینطور با اسراییلی‌ها درباره امنیت منطقه، تاکید کرد. در حوزه اقتصادی، جونز به نیاز برای حرکت سریع و کسب بودجه مستقیم برای فلسطینی‌ها بمنظور افزایش حمایت از ابومازن و افزایش توانایی او در رسیدن به توافق با شارون در راستای هدف نهایی تاکید کرد. همکاری فشرده با چهار کشور باید ادامه پیدا کند: هردوی آمریکا و اتحادیه اروپا باید به دو طرف فشار بیاورند تا در نشست واشنگتن شرکت کنند.

۱۵. آراگونا تایید کرد که خاورمیانه اولویت ریاست ایتالیا است. او از تلاش‌های آمریکا و مداخله فزاینده رییس جمهور بوش استقبال کرد. او قبول داشت که موقعیت کنونی شکننده بوده و نیازمند تعهدی است که آمریکا برای آن آماده است. او توضیح داد که شارون و ابومازن بصورت نوبتی در نشست چهارجانبه حاضر خواهند شد و اتحادیه اروپا به آن‌ها درباره نیاز به ادامه اجرای نقشه راه فشار خواهد آورد. آراگونا بر نیاز برای رسیدن به یک مکانیزم نظارتی کارآمد و معتبر تاکید کرده و بر انتصاب یک فرستاده جدید، سفیر اوته، تاکید کرد. کونی همچنین اشاره کرد که اتحادیه اروپا می‌تواند نقشی مکمل در فشار بر اعراب برای انجام تعهداتشان داشته باشد و اشاره کرد که اتحادیه اروپا به دنبال قهرمان بودن نیست بلکه به دنبال صلح است. والنزوئلا بر اهمیت عملکرد حاکمیت فلسطینی تاکید کرده و گفت که این جمعیت باید خودش منافع رسیدن به صلح را درک کند. او افزود که تمرکز بر بخش خصوصی می‌تواند منافع مثبتی داشته باشد.

۱۶. جونز اشاره کرد که رییس جمهور خواهان آن است که چهار طرف نقش قوی در حل درگیری داشته باشند و از دیدگاه آمریکا هرکدام از اعضای این کمیته چهارجانبه باید به دنبال رسیدن به اعتباری برابر برای ایجاد توافق‌های کارآمدتر باشند.

مبارزه با تروریسم
۱۷. جونز توضیح داد که همکاری آمریکا و اتحادیه اروپا اکنون مخصوصا در حوزه دادگستری اتحادیه اروپا و وزارت کشور آمریکا بسیار قوی است. این مسئله در این نشست و با امضای توافقنامه‌های همکاری حقوقی و استرداد متقابل تقویت شد. او به پیشرفت در مسئله تامین مالی تروریسم اشاره کرد، اما از اتحادیه اروپا خواست تا تمامی شاخه‌های حماس و حزب الله و گروه‌های تامین کننده مالی آن‌ها را به عنوان نهاد‌های تروریستی اعلام کند. جونز به پیشرفت در حل اختلافات باقیمانده در برنامه محدودیت‌های امنیتی و برنامه ثبت اطلاعات مسافران اشاره کرده و ابراز امیدواری کرد تا اختلافات کنونی هم برطرف شود. آراگونا تاکید بر اهمیت همکاری‌های امنیتی برای اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت که این اتحادیه به دنبال توسعه همکاری در زمینه جمع آوری اطلاعات و اشتراک گذاری آن در مسئله تامین مالی تروریسم است.

۱۸. آراگونا گفت که وزرای امورخارجه اتحادیه اروپا درباره حماس در نشست چهارجانبه در روز‌های ۲۱ و ۲۲ جولای بحث خواهند کرد، اما این مسئله فعلا بصورت مداوم در حال بررسی است. البته او اشاره کرد که احترام حماس به آتش بس کنونی هم باید مدنظر قرار گیرد. کوپر گفت که حماس برای اتحادیه اروپا یک مسئله سیاه و سفید نیست. اعلام آن به عنوان یک سازمان تروریستی می‌تواند این مسئله را مطرح کند که آیا جامعه بین المللی واقعا به دنبال وارد کردن حماس به روند سیاسی است و اینکه خدمات اجتماعی که حماس اکنون به فلسطینی‌ها می‌دهد را چطور باید جایگزین کرد. او گفت که اتحادیه اروپا همچنین بصورت گسترده با ابومازن درباره حماس صحبت کرده است و در زمینه احتمال اعلام این مسئله با هم اختلاف نظر داشته اند. جونز بار دیگر خواهان اعلام حماس به عنوان یک گروه تروریستی توسط اتحادیه اروپا شد.

دادگاه بین المللی جنایی
۱۹. آرگونا گفت که فشار مردم و کنگره آمریکا علیه دادگاه بین المللی جنایی را درک می‌کند، اما اشاره کرد که فشاری مشابه هم در اتحادیه اروپا در دفاع از این دادگاه و اصول حوزه قضایی بین المللی وجود دارد. بعلاوه دیدگاه اتحادیه اروپا این است که مکانیزم‌های دادگاه بین المللی جنایی می‌تواند مانع از سیاسی شدن این دادگاه شود که آمریکا نگران آن است. او گفت که اتحادیه اروپا و آمریکا باید مانع اختلافات شدید در این مسئله شوند، زیرا با وجود اختلافات به نفع آمریکا و اتحادیه اروپا است که این مسئله را با موفقیت مدیریت کنند. آراگونا گفت: اصول راهنمای اتحادیه اروپا درباره توافقات ماده ۹۸ تقابلی با تلاش‌های آمریکا برای مذاکره درباره ماده ۹۸ ندارد. آراگونا گفت: امیدوار است که دادگاه بین المللی جنایی سابقه‌ای را ایجاد کند که آمریکا را به تغییر موضع خود متقاعد کند.

۲۰. جونز توضیح داد که هیچ اختلافی میان آمریکا و اتحادیه اروپا درباره اهمیت رسیدگی به جنایات جنگی وجود ندارد. این اختلافات درباره ناکامی در تدوین مناسب قوانین رم است که بتواند مکانیزم‌های حمایتی مانند مکانیزم‌های دادگاه بین المللی جنایات جنگی یوگسلاوی ایجاد کند تا آن را در برابر جامعه جهانی پاسخگو کند. دقیقا همانطور که کشور‌ها می‌گویند بر اساس قانون اساسی خود بدون تصمیم از سوی سازمان ملل نمی‌توانند نیرو به خارج اعزام کنند، ما هم بخاطر قانون اساسی مان نمی‌توانیم شهروندان آمریکایی را در معرض دادگاهی قرار دهیم که در برابر جامعه بین المللی پاسخگو نیست. جونز اشاره کرد که راهنمای اتحادیه اروپا به کشور‌های عضو امکان می‌دهد تا درباره توافقنامه‌های ماده ۹۸ مذاکره کنند. او اشاره کرد که برخی از سفرای کشور‌های عضو که شبهات قوی شخصی درباره این مسئله دارند، می‌خواهند به کشور‌های متبوع شان بگویند که اجازه اجرای توافقنامه ۹۸ وجود ندارد و یا اینکه عدم امضای این توافقنامه‌ها کمک‌های اتحادیه اروپا را به خطر نخواهد انداخت. ما می‌دانیم که این سیاست رسمی اتحادیه اروپا نیست و به دنبال کمک اتحادیه اروپا برای روشن کردن این مسئله برای سفرای کشور‌های عضو هستیم که چه چیزی به نفع آن‌ها و کشور‌های ثالث در پیوستن به این توافقنامه‌ها است.

۲۱. آراگونا پاسخ داد که او نمی‌تواند انکار کند که سفرای برخی کشور‌ها ممکن است کاری را بکنند که جونز می‌گوید، اما موضع اتحادیه اروپا درباره توافقنامه‌های ماده ۹۸ واضح و مکتوب است. تنها راه مجاز برای انتقال موضع اتحادیه اروپا به کشور‌های ثالث از طریق ریاست این اتحادیه یا ترئیکای اروپایی است. والنزوئلا اضافه کرد که ادعای احتمال متوقف کردن کمک‌های اتحادیه اروپا بسیار بعید است. روند‌های دخیل می‌تواند شامل تصمیم دادگاه جنایی اروپا – بعد از پیوستن کشور موردنظر باشد. کونی اشاره کرد که آمریکا و اتحادیه اروپا هردو درباره توافقنامه‌های ماده ۹۸ به کشور‌های دیگر فشار آورده اند و اشاره کرد که فشار آمریکا از طریق متوقف کردن کمک‌های نظامی تحت مفاد قانون حراست از نیرو‌های نظامی آمریکایی یک نمونه آن است. هرچند ایرلند دریافت کننده کمک‌های آمریکا نبود، اما اعمال قانون حراست از نیرو‌های نظامی آمریکا درباره ایرلند نمی‌تواند باعث نزدیکتر شدن این کشور به توافقنامه‌های ماده ۹۸ شود. جونز پاسخ داد که این قانون قانون سرزمینی است و کمک نظامی آمریکا به این کشور در حد یک صدم کمک اتحادیه اروپا به کشور‌های عضو شونده است پس نمی‌توان این دو مسئله را با هم مقایسه کرد. (نکته: هرچند پیشرفت چندانی درباره این مسئله حاصل نشده است، اما تبادل صلح آمیز دیدگاه‌ها به هر دو طرف امکان داد تا نگرانی‌های خود را روشن کنند. پایان نکته).

عراق
۲۲. جونز درباره موقعیت عراق اطلاعات جدید ارایه کرده و روی پنج اولویت کلیدی تاکید کرد: مسایل امنیتی، بهبود کیفیت زندگی، کمک جامعه بین المللی، توسعه مکانیزم‌های خودمختاری و احیای اقتصادی. او به تحولات در نیروگیری پلیس و آموزش آنها، اصلاح حقوقی و قضایی، تولید برق و توزیع آن و ایجاد شورای حکومتی عراق اشاره کرد. او به برنامه برگزاری کنفرانس کمک دهندگان در ماه اکتبر اشاره و اضافه کرد که آمریکا امیدوار است اتحادیه اروپا مشارکت فعال داشته باشد و شاید شورای سیاست خارجی اتحادیه اروپا از فرصت ۲۱ جولای برای انجام تعهداتش استفاده کند.

۲۳. آراگونا از برگزاری کنفرانس‌های بین دولتی به عنوان قدمی مهم قدردانی کرده و اهمیت ایجاد محیطی امن که عراق در آن بتواند اصلی‌ترین نیاز‌های خود را برآورده کند، پذیرفت. او گفت که اتحادیه اروپا همچنان به همکاری نزدیک با سفیر برمر و تیم او ادامه خواهد داد. هرچند هنوز زود است که درباره جزییات کنفرانس اهدا کنندگان در ماه اکتبر صحبت کنیم، اما آمریکا باید مطمئن باشد که اتحادیه اروپا نقش بسیار حمایتی در کمک‌های مالی و بازسازی ایفا خواهد کرد. آراگونا بر اهمیت مالکیت عراقی‌ها بر این روند تاکید کرد.
۲۴. آراگونا درباره دیدگاه‌های آمریکا در زمینه انتقال تدریجی نقش به سازمان ملل در عراق پرسید. جونز پاسخ داد که قطعنامه ۱۴۸۳ شورای امنیت سازمان ملل مسئولیت‌های کنونی را مورد اشاره قرار داده است. ائتلاف نیرو‌های متفق این مسئولیت‌ها را درک کرده و می‌پذیرد و روی پنج اولویت تعیینی تمرکز خواهد داشت. هرکدام از مباحث انتقال قدرت در شرایط کنونی زودهنگام خواهد بود.

افغانستان
۲۵. جونز اشاره کرد که دولت افغانستان با کسری بودجه ۱۸۰ میلیون دلاری مواجه است. اتحادیه اروپا تا کنون ۵۰ میلیون دلار به آن‌ها کمک کرده است و ۲۰ میلیون دلار دیگر هم کمک خواهد کرد. در ضمن انتظار می‌رود که انتخابات افغانستان حدود ۱۰۰ میلیون دلار آمریکا هزینه داشته باشد. ما معتقدیم که اتحادیه اروپا از این روند حمایت خواهد کرد. جونز درباره برنامه تیم بازسازی ایالتی گزارش داده و از اتحادیه اروپا خواست در آن مشارکت داشته باشد. او همچنین قدردانی خود را از تمایل دفتر کمک‌های بشردوستانه شورای اروپا برای دادن اجازه به پرسنل یروی عملیات نظامی-غیرنظامی ائتلاف برای استفاده از پرواز‌های خدماتی هواپیمایی بشردوستانه سازمان ملل برای حمل و نقل اضطراری، تشکر کرد و از این دفتر خواست تا این مسئله را تا بعد از اول آگوست تمدید کند.

۲۶. کونی ابراز نگرانی کرد که مشاوره‌های قانونی بدن ارایه متن پیش نویس در حال انجام است و این مسئله تردید‌هایی را ایجاد کرده است که این روند واقعا فراگیر نیست. کونی درباره احتمال تاخیر در روند‌های انتخاباتی هم ابراز نگرانی کرد. کوپر اضافه کرد که درکی فزاینده میان بسیاری از افغان‌ها وجود دارد که راه حل تثبیت قدرت‌های موجود است.

۲۷. والنزوئلا می‌گوید اتحادیه اروپا اکنون در مسیر عمل به تعهد خود برای کمک پنج میلیارد یورویی در مدت پنج سال است که بدون تاخیر انجام خواهد شد و امسال به مجموع ۲۰۰ میلیون رسیده است. او نیاز به سرمایه گذاری روی انتخابات را پذیرفت، اما حاضر به تعهد به آن نبود و اشاره کرد که بودجه شورای اروپا همین حالا هم بسیار کم است. والنزوئلا همچنین نگرانی‌های کوپر را تکرار کرد که روند انتخابات نباید به نفع قدرت کنونی جنگ سالاران باشد. در این زمینه او حمایت کلی خود را از افزایش قدرت کابل و نفوذ آن در ولایت‌های دیگر اعلام کرده، اما گفت که برنامه‌های کنونی جایی برای مشارکت اتحادیه اروپا در برنامه‌های انتقال سریع باقی نمی‌گذارد.

عدم گسترش
۲۸. آراگونا گفت که چارچوب مفهوم برای هماهنگی‌های حوزه عدم گسترش در راهبرد اتحادیه اروپا علیه گسترش تسلیحات کشتار جمعی قرار می‌گیرد. ما در حال حاضر باید روی اقدامات در برابر ایران و کره شمالی متمرکز باشیم. جونز از تحولات اخیر و راه اندازی برنامه عدم گسترش استقبال کرد. هرچند ما این مسئله را پذیرفتیم که تفاوت‌هایی در دیدگاه وجود دارد، اما قبول داریم که فرصت‌های بسیاری هم برای اقدامات همکارانه وجود دارد. جونز نگرانی آمریکا درباره روند کنونی در مجمع عمومی سازمان ملل ابراز کرد، اما گفت که آمریکا آماده گفتگو درباره این احتمال با کارشناسان اتحادیه اروپا است.

۲۹. کوپر گفت که این کمیسیون چهار حوزه اصلی تعیین کرده است. اول، آژانس ثابت کرده است که اخیرا در برخورد با ایران بسیار مفید بوده. دوم، اتحادیه اروپا در نهایت با همراهی آمریکا درباره همه روابط پیمانی خود بازنگری خواهد کرد تا لحن مناسب برای عدم گسترش را پیدا کند. سوم، کمیسیون امیدوار است که (در روز ۲۵ ام) بهترین اقدامات ممکن در رژیم‌های متفاوت عدم گسترش را بررسی کند. نهایتا کوپر برنامه امنیتی عدم گسترش را ستود، اما اشاره کرد که همه اعضای اتحادیه اروپا برای مشارکت در این برنامه دعوت نشده اند و این سوال را مطرح کرد که آیا امکان عضویت اتحادیه اروپا وجود دارد یا خیر. جونز گفت که آمریکا از مشارکت گسترده‌تر و افزایش کارآمدی این برنامه استقبال می‌کند. آراگونا گفت که ایتالیا در مقام یک یاز شرکای اصلی این برنامه و رییس کنونی اتحادیه اروپا شاید در جایگاهی باشد که مسئله مشارکت گسترده‌تر را بررسی کند.

نظرات بینندگان