arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۳۲۱۲
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۲ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۸

الجزیره: تلاش دولت های محاصره کننده قطر برای سانسور یک واقعیت؛ نقش قطر در توافق واشنگتن و طالبان را ندیدند

رسانه های وابسته به دولتهای تحریم کننده قطر، در جریان پوشش خبر امضای توافق صلح بین واشنگتن و طالبان در دوحه، یک مساله مهم را تنها به این دلیل که به مذاقشان خوش نمی آمد، حذف کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الجزیره: تلاش دولت های محاصره کننده قطر برای سانسور یک واقعیت؛ نقش قطر در در توافق واشنگتن و طالبان را ندیدند

أمين حبلا در الجزیره نوشت: رسانه های وابسته به دولتهای تحریم کننده قطر، در جریان پوشش خبر امضای توافق صلح بین واشنگتن و طالبان در دوحه، یک مساله مهم را تنها به این دلیل که به مذاقشان خوش نمی آمد، حذف کردند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: در روز شنبه، مورخ 29 فوریه، در پایتخت قطر، توافق صلحی بین ایالات متحده و طالبان به امضا رسید. اما بسیاری از رسانه های عربی، این خبر را به صورت ناقص منتشر کرده و به مکان امضای توافق، اشاره ای نداشتند.

این در حالی است که روزنامه سعودی عکاظ، در یک موضع گیری نزدیک به موضع رسمی حکومت عربستان، ضمن تمجید از توافق، هیچ صحبتی از نظارت دوحه بر این توافق، به میان نیاورد. الشرق الاوسط به مکان امضای توافق، یعنی دوحه اشاره کرد، اما این خبر را به شبکه آمریکایی سی ان ان نسبت داد.

افزون بر این، دیگر رسانه های وابسته به دولتهای محاصره کننده قطر، جزئیات بیشتری در مورد توافق میان آمریکا و طالبان ارائه دادند؛ اما در مورد نقش دوحه در این باره، سکوت کردند.

به طور کلی، اغلب رسانه های وابسته به دولتهای محاصره کننده قطر، به نادیده گرفتن اخباری که حامل مضمونی مثبت برای قطر است، عادت کرده اند؛ اما این بار، خبر قابلیت مخفی کردن نداشت.

به این ترتیب، اکثر دولتهای تحریم کننده قطر، به استثنای ریاض، از نقش دوحه در میزبانی واشنگتن و طالبان و تلاش آن برای برطرف کردن موانع این توافق، غافل شدند.

عربستان سعودی از این جهت از توافق بین ایالات متحده و طالبان استقبال می کند که این امر می تواند باعث استقرار افغانستان شده و تاثیرات مثبتی برای امنیت و صلح منطقه ای و بین المللی داشته باشد.

در این میان، منامه نیز موضعی مشابه ابوظبی اتخاذ نموده و هیچ تمجید یا محکومیتی را متوجه توافق مذکور نکرد؛ بویژه پس از آنکه امارات نتوانست مذاکره بین آمریکا و طالبان را به پایتخت خود، منتقل کند.

امضای توافق بین طالبان و واشنگتن در دوحه، با توجه جامعه بین الملل و پوشش گسترده رسانه های غربی مواجه شد. اما چهار دولت عربی تحریم کننده قطر، هر موفقیتی برای قطر را به منزله خطری برای خود می دانند و تا جایی که می توانند، تلاش می کنند دستاوردهای دیپلماتیک دوحه را پنهان کنند.

نظرات بینندگان