arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۳۶۴۴۵
تعداد نظرات: ۷۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۰ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
روایت استاد دانشگاه لیورپول از استراتژی دولت انگلیس برای «مدیریت» کرونا:

چرا در لندن مردم تشویق به ماندن در خانه نمی‌شوند؟ / انگلیس به دنبال ایجاد مصونیت جمعی است، یعنی افزایش تعداد مبتلایانی که سیستم ایمنی قوی تری دارند و به دیگران نمی‌توانند منتقل کنند / دولت مدارس را نمی‌بندد، چراکه از بچه‌ها به عنوان ناقل بیماری برای افزایش شیوع استفاده می‌کند / چرا استراتژی ایتالیایی‌ها و قرنطنیه جواب نمی‌دهد؟

پرفسور یان دونالد استاد روانشناسی در دانشگاه لیورپول که تحقیقاتش بر روی عوامل رفتاری در مقاومت ضد میکروبی، و حوزه اجتماعی و محیط زیستی است، در رشته توییتی به بررسی استراتژی‌ دولت انگلیس برای کنترل کرونا پرداخته و معتقد است رویکرد دولت بوریس جانسون، این است که تعداد بیشتری از افراد (به‌خصوص در گروه‌هایی که ریسک مرگشان کمتر است) به کرونا مبتلا می شوند تا کل جمعیت زودتر نسبت به این بیماری ایمن شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چرا در لندن مردم تشویق به ماندن در خانه نمی شوند؟ / انگلیس به دنبال ایجاد مصونیت جمعی است، یعنی افزایش تعداد مبتلایانی که سیستم ایمنی قوی تری دارند و به دیگران نمی توانند منتقل کنند / دولت مدارس را نمی بنند، چراکه از بچه ها به عنوان ناقل بیماری برای افزایش شیوع استفاده می کند / چرا استراتژی ایتالیایی ها و قرنطنیه جواب نمی دهد؟

پرفسور یان دونالد استاد روانشناسی در دانشگاه لیورپول که تحقیقاتش بر روی عوامل رفتاری در مقاومت ضد میکروبی، و حوزه اجتماعی و محیط زیستی است، در رشته توییتی به بررسی استراتژی‌ دولت انگلیس برای کنترل کرونا پرداخته و معتقد است رویکرد دولت بوریس جانسون، این است که تعداد بیشتری از افراد (به‌خصوص در گروه‌هایی که ریسک مرگشان کمتر است) به کرونا مبتلا می شوند تا کل جمعیت زودتر نسبت به این بیماری ایمن شود.

به گزارش سرویس خواندنی‌های «انتخاب»، توییت‌های پرفسور دونالد در ادامه آمده است:

۱/ استراتژی دولت در مورد کرونا نسبت به سایر کشورها، بهبودیافته است و به صورت بالقوه بسیار مؤثر است. اما از سوی دیگر، خطرناک است و مبتنی بر برخی از فرضیات است. این فرضیات باید صحیح باشند و تدابیری که اتخاذ می‌شود باید هنگام اجرا قابلیت عملی داشته باشند.

۲/ این توییت‌ها بر اساس این است که تصور من از چرایی و آنچه دولت دارد انجام می‌دهد، صحیح است. ممکن است اشتباه کنم و اگر اشتباه هم از آب در بیاید، تعجب نمی‌کنم، ولی در حال هرحال، از نظر من...

۳/ فرض اولیه انگلیس درباره شیوع (و ابتلای) کرونا، این است که تعداد زیادی از جمعیت به ناچار و با وجود هر کاری که انجام می‌دهند، آلوده می‌شوند. این رقم حتی تا ۸۰ ٪ جمعیت برآورد شده است؛ بنابراین با توجه به این که نمی‌توانید جلوی آن (شیوع و ابتلای کرونا) را بگیرید، بنابراین بهتر است آن را مدیریت کنید.

۴/ مدل ایتالیایی درمان، به دنبال متوقف کردن کرونا است. اما بریتانیا به دنبال کرونا است. درواقع هدف انگلیس این است؛ افرادی که (به‌خصوص در گروه‌هایی که ریسک مرگشان کمتر است) به کرونا مبتلا شوند و هر چقدر تعدادشان بیشتر باشد بهتر است، به دلیل اینکه سیستم ایمنی قوی تری دارند و نمی‌توانند کرونا را به سایرین منتقل کنند؛ بنابراین هر چه تعداد این افراد بیشتر باشد، خطر شیوع (و ابتلا) کمتر است.

۵/ این مصونیت جمعی است. براساس این ایده، در حال حاضر دولت می‌خواهد افراد به اندازه ظرفیت بیمارستان‌ها کرونایی شوند. در واقع، آن‌ها می‌خواهند میزان شیوع (و ابتلا) را کاهش دهند، نه متوقف. در حالت ایده آل، آن‌ها میزان شیوع (و ابتلا به) بیماری را متوزان می‌کنند؛ بنابراین تعداد بیمارانی که وارد بیمارستان می‌شوند و تعدادی که آنجا را ترک می‌کنند مساوی می‌شود.

۶/ ایجاد توزان امر خطرناکی است. تمام مدتی که بیماران تحت درمان قرار می‌گیرند، بیمارانی با علائم خفیف بهبود می‌یابند و در نتیجه روز به رو به تعداد افراد ایمنی که نمی‌توانند دیگران را آلوده کنند افزوده می‌شود. آن‌ها همچنین می‌توانند به سر کار خود برگردند و امور زندگی را به صورت عادی ادامه دهند.

۷/ این روش می‌تواند به صورت دقیق جریان شیوع (و ابتلا به) کرونا را نسبت به منابع درمانی موجود، مدیریت کند. داده‌های مربوط به میزان ابتلا باید دقیق باشد و همچنین گام‌هایی که اتخاذ می‌کنند، باید جواب دهد چراکه موعدش که فرا برسد، این‌ها باید همگی درست از آب درآمده و اجرا شوند، وگرنه سیستم درمانی فلج می‌شود.

۸/ مدارس: بچه‌ها به طور کلی مریضی حاد (کرونایی) پیدا نمی‌کنند، بنابراین دولت از آن‌ها به عنوان ناقل بیماری که دیگران را آلوده می‌کنند استفاده می‌کند تا میزان شیوع را افزایش دهد؛ بنابراین وقتی قرار است میزان شیوع (و ابتلا) کاهش پیدا کند، تعطیلی مدارس اعلام خواهد شد. گرچه به لحاظ سیاسی چنین امری (در نظر گرفتن کودکان به عنوان ابزاری برای مبتلا کردن جامعه) و اعلام آن، خطرناک است.

۹/ در مورد رویداد‌های بزرگ نیز به همین ترتیب است. وقتی می‌خواهید میزان شیوع (و ابتلا) را کاهش دهید، رویداد‌ها را متوقف می‌کنید. این بدان معناست که مدارس و ... برای یک دوره کوتاهتر بسته می‌شوند و به طور کلی اختلال در یک دوره کوتاه‌تر و با هدف افزایش جمعیت مصون رخ می‌دهد.

۱۰/ بعد از گذشت مدتی، بیشتر مردم مصون هستند و افرادی که به صورت حاد دچار کرونا بوده اند، معالجه شده و کشور تا مقاوم شده است. این وضعیت و هدفی است که دولت به دنبال دستیابی به آن است.

۱۱/ اما یک مسئله مهم در طی این فرایند، محافظت از کسانی است که ویروس برای آن‌ها کشنده است. هنوز اقدامات کاملی که برای محافظت از این افراد تعیین شده باشد، مشخص نیست. فرض بر این است که بتوانند میزان شیوع (و ابتلا) را کنترل کنند و پس از آن دیگر مردم هر کاری دوست داشته باشند، می‌توانند انجام دهند.

۱۲/ استراتژی ایتالیایی‌ها (و دیگران) متوقف کردن هرچه بیشتر شیوع و ابتلا است. این ایده‌ای جذاب است، اما پس از آن چه؟ ماه‌ها محدودیت (قرنطینه) قابل اجرا نیست؛ و باید محدودیت‌ها در نهایت کاهش پیدا کند. همین امر هم به ظهور مجدد بیماری و شیوع آن منجر خواهد شد.

۱۳/ سپس نرخ ابتلا دوباره صعودی می‌شود؛ بنابراین مجبورند هر بار که نرخ میزان ابتلا و شیوع، افزایش می‌یابد، محدودیت‌ها را دوباره اعمال کنند. این یک الگوی پایدار نیست و برای رسیدن به هدف یک جمعیت عمدتاً مصون با ریسک پایین ابتلا، زمان زیادی طول می‌کشد.

۱۴/ درحالیکه دولت انگلیس برای دستیابی به توزان و تعادل بین بستری‌ها و شیوع (و ابتلا) تلاش می‌کند، اقدامات بیشتری برای بهبود اوضاع انجام می‌شود. شاید به همین دلیل است که در حال حاضر تعداد کمی کلیپ و فیلم برای تشویق مردم به ماندن در خانه وجود دارد و منتشر شده است. مقامات بهداشتی در حال طی کردن یک مسیر دشوار، اما احتمالاً معقول هستند.

۱۵/ این احتمالاً بهترین استراتژی است، اما دولت انگلیس باید با وضوح بیشتری توضیح دهد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
17
61
اونجا انگلیسه! اینجا ایرانه! وقتی امکانات درمانی درست توزیع نشده باشه مرگ و میر بشدت بالا میره! خوبه یک میلیون نفر بمیرن و این بیماری کنترل بشه!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
عزیزجان این چرندیاتی که انگلیس سر هم کرده دقیقا به خاطر محدودیتهای فراوون در سیستم بهداشتیش هست
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
ویزوس رو نمیشه به طور کامل نابود کرد و به محض باز شدن مدرسه ها دوباره ویروس به صورت زیاد تکثیر وانهایی که قراره بمیرند میمیرند یعنی حدود دو درصدجمعیت ایران یک ونیم میلیون نفر!!!!! اما قرنطینه بهتره چون باعث میشه این مورد در طول یک سال اتفاق نه یک ماهه
علی
| France |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
عزیز،
سیستم درمانی انگلیس خیلی خوشنام نیست، با ظرفیت محدود و کمبودهای بسیار .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
می بینی فعلا هیچ کشوری دارویی را برای مقابلهبا این بیماری ندارد بنابراین انجا انگلیسه واینجا ایرانه در این وسز هیچی نقسی ندارد اشنباهی این مقایسه را بکاربردی . در ضمت افراد درتهران از بهترین امکانات بستری شدن استفاده کردند ولی فوت کردند وباز این نشان می دهد که امکانات پزشکی هم نفش جندانی نداشته اوب فکر کن بعد انتقاد کن
ناشناس
| United States of America |
۰۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
باید جای این مسخره بازی ها دنبال واکسن و درمان باشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
آدم بدبختی هستی
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
7
50
حداقل به یک دلیل، این روش در ایران جوابگو نیست:
ایران ظرفیت درمانی مناسب برای حافظت از قشر در معرض خطر را ندارد. (بند ١١)
به‌علاوه، استدلال بند ١٣ هم کامل نیست؛ چرا که به‌تأخیرانداختن این بیماری، حداقل سه مزیت دارد:
١. ساخت واکسن و داروی قابل اطمینان، نیاز به زمان دارد.
٢. احتمال دارد در فصل گرما، شیوع این بیماری کمتر شود.
٣. مدیریت یک بیماری تدریجی، ساده‌تر است از یک بیماری همه‌گیر و ناگهانی.
۱۲۳
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
20
16
سه حالت متصور است:
۱- تئوری توطئه توهم نیست و چون شناخت کافی از ماهیت ویروس دارند نگرانی از مدیریت آن و حتی استفاده از ضد آن هم در صورت لزوم به کمک خواهد آمد.
۲- چون توانایی و کنترل آن در حد و اندازه کشوری مثل چین برای آنها مقدور نیست و اظهار این ناتوانی برای سیستم انگلستان تبعات متعدد به خصوص در کنترل افکار عمومی دارد، پس با این راهبرد خیال همه رو راحت کردن که راه گریز ندارید جز این
۳- فرضیات پورفسور درسته و در آینده همه باید راه اونا رو برن که البته در این صورت سیستم ما هم خیلی دور از این چارچوب و خارج از قواعد آن بازی نکرده
یک واقعیت در اینجا قطعیت داره و اونم عدم قطعیت در برابر آینده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
2
17
...میرن.... شک نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
کجا میرن ؟!
tr
|
Canada
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
10
61
رسما به مزخرف گویی متوسل شدین
هومن
|
Italy
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
4
51
استراتژی انگلیس هیچ پایه و اساسی ندارد و ناشی از دو دلیل میباشد یک محدودیت بیمارستانهای انگلیس جهت پذیرش بیماران کرونا دوم تبعات اقتصادی ناشی از قرنطینه کردن شهرها میباشد. متاسفانه روش بسیار خطرناکی است که برای تمام کشورهای همجوار که از شر کرونا رها میشوند دوباره مشکل ایجاد میکند.
ضمنا اگر این روش خوب بود در چین انجام میشد در ایتالیا قرنطینه کلی کشور چند روزی است اجرات میود برای دیدن نتایجش باید حداقل دو هفته صبر کرد.
در حال حاضر شهر کودونیو که مرکز بیماری در ایتالیا بوده بعد از قرنطینه هیچ بیمار جدید نداشته است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
2
11
هرچی مقاله چرت و پرته میزاری ها انتخاب عزیز. استاد روانشناسی عجب
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
0
10
بابا چی میگید؟ خب وقتی بچه ها بگیرن و پخش ویروس بیشتر بشه در زمان کوتاهتری کل جامعه درگیر ویروس میشوند.... خودتون فهمیدید استراتژی چیه و چه کمکی به بیمارستان ها و کنترل پیک جمعیتی بیماری میشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
ایده مشخصه. افراد در معرض خطر که تعدادشون زیاد نیست محافظت بشن و بقیه که ریسک کمتری دارن آلوده بشن و بعدا مصون میشن و دیگه بیماری رو انتقال نمیدن. ایده خوبیه به شرطی که افراد در معرض خطر(پدر و مادر بزرگها) رو خوب محافظت کنیم.
سعید
|
United States of America
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
0
3
ایمنی جمعی وقتی جواب میده که قبل از شیوع اپیدمی افراد زیادی این ایمنی رو داشته باشن. مثلا قبلا واکسینه شده باشن (مانند سرخک و سرخجه) یا عامل بیماری زا سال ها در اون جمعیت در گردش باشه و افراد زیادی در جامعه در گذشته باهاش برخورد داشته باشن (احتمالا همین ویروس کرونا در سال‌های آینده).در غیر این صورت وقتی با شیوع بیماری ایمنی جمعی افزایش پیدا کنه یعنی شما عملا افرادی که قرار بوده از بیماری فوت کنن رو در معرض خطر قرار دادید.
این حقیقت که در نهایت اگه واکسن موثر یا داروی لازم پیدا نشه احتمالا ۷۰ درصد مردم دنیا به این ویروس مبتلا میشن قابل کتمان نیست. ولی کند کردن اپیدمی این ویروس هم فرصت ساخت دارو، واکسن و پیشرفت روش‌های حمایتی رو میده و هم سیستم درمانی میتونه با اون بهتر مقابله کنه. نه مثل الان که همه بیمارستان‌های کشورهایی مثل ایران و ایتالیا پر شده از بیماران کرونایی و داروهایی که داره براش مصرف میشه کم یاب شده و احتمالا بعد عید هم بیماران ایدز و لوپوس زیادی مشکل پیدا میکنن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
4
6
آیا مدل بریتانیایی در ایران قابل اجرا هست؟
آنچه که تا امروز مشهور بوده کرونا در بعضی کشورها نرخ رشد بالایی داشته و در بعضی نرخ رشد بسیار پایین در چین میزان مرگ و میر ۲ درصد داشته ولی تا امروز در ایران حدود ۴ درصد بوده که گمان می رود این ویروس برای ژن نژادی خاص طراحی شده باشد، مسئله بعدی که نگران کننده تر است، میزان بسیار بالای جانبازان شیمیایی در ایران هست، آیا انگلیس و فرانسه و... جانباز شیمیایی دارند که نگران مشکل ریوی آن ها باشند؟
بنظرم مدل ایران با هیچ کجای دنیا قابل مقایسه نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
بالا بودن درصد مرگ و میر در ایران نه به خاطر طراحی نژادی بلکه به خاطر مشکل خود تسته.
اکثر موارد کرونا حتی موارد شدید بستری شده در بیمارستان تستینگ قابل اعتمادی ندارن در صورتی ندارن. افرادی که در معرض قرار گرفتن تا زمانی که علامت دار نشن هم تست نمیشن
مرگ و میر کرونا تو ایران تا الان تفاوت خاصی با بقیه دنیا نداشته.
من به عنوان پزشکی که دارم تو بیمارستان این بیماران رو میبینم بهتون اطمینان میدم کرونا تو ایران همون رفتاری رو داره که تو بقیه دنیا داشته و این نظریات نژادی صحیح نیستن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
4
13
واقعا احمقید.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
من هم موافقم
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
5
5
اینکه اگر همچین ریسکی بکنند جای تقدیر داره این روی کاغذ درسته و اگر در عمل درست درنیاید انگلیس بهای سنگینی میده ولی اگر اینگونه تصمیم گرفته اند باید واقعا گفت چقدر جسور و شجاع هستند و اگر جواب مساعد بگیرند کمک بزرگی به بشریت کرده اند واگر هم جواب نگیرندباید به قربانیان اجرای این نظریه آفرین گفت
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
0
11
خب پس لطفا طرح قشنگشون رو از زن و بچه های خودشون شروع کنن.پیش قدم باشن تا مردم کاملن به این باور برسن که دولتمردا در کنارشونن.واقعا فک می کنید خود اون تصمیم گیرندگان در انگلیس از مسوولین دولتی تا نظام پزشکی شون که به این نتیجه رسیدن در گوشی یا جدی به بچه شون نگفتن بیرون نرو تا میتونی یا دستاتو مرتب بشور یا نه بهش گفتن عزیزم سعی کن بگیری مصون بشی.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
آره!
بهتره از اون ملکه پیر استعمار شروع کنن!هههه
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
احتمالا ملکه انگلیس و هلند رو باهم قراره فردا شب بفرستن کره ماه تا یه مدت
محمد
|
Canada
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
4
6
کرونا رو بی خیال اقتصاد مملکت داغونه .تمام مشاغل تعیل شده تا کی باید بشینیم دست رو دست بذاریم ازکجا بیاریم شکم زن وبچه وقسط ها روپرداخت کنیم ؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
3
6
دمتون گرم
الحق که انگلیسید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
1
10
چه ماله کشایی دارن اونا!
تئوریسن ضعف دولت ها
ن ش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
5
33
بنظرم انگلیس میخواد کسانی که دمقابل این ویروس بدن مقاومی نداره که شامل ادمهای مسن هست همه حقوق بگیر دولت هست نصف بودجه کشور صرف این افراد میشه همه بکشه که بایک تیر دوتا نشون کگرفته هم بودجه کشور نجات داده هم کنترل جمعیت ترافیک الودگی کشور خودش تبدیل میکنه که همه جوان مقاوم در برابر این ویروس
ن ش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
1
2
بنظرم انگلیس میخواد کسانی که دمقابل این ویروس بدن مقاومی نداره که شامل ادمهای مسن هست همه حقوق بگیر دولت هست نصف بودجه کشور صرف این افراد میشه همه بکشه که بایک تیر دوتا نشون کگرفته هم بودجه کشور نجات داده هم کنترل جمعیت ترافیک الودگی کشور خودش تبدیل میکنه که همه جوان مقاوم در برابر این ویروس
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
5
35
البته این نکته هم قابل تامل است که چرا این خبر را در صدر قرار دادید؟
شاید هم میخواهید عدم قرنطینه در کشور خودمونو توجیه کنید...
دوما این پروژه تلفات جبران ناپذیری داره و هر انسان بالای 12 سال اینو متوجه میشه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
با این تیترتون یک خوابی برای ملت دیدید. پا جای پای انگلیس گذاشتن مساوی است با نابودی ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
2
22
به شدن این تز nerd immunity که انگلیسیها مطرح کردن نادرسته
در عمل خواهید دید
چینیها اول می‌خواستند چنین کاری کنن اما بررسی شبیه سازی با رایانه نشون داده که نادرسته و موجب همه گیری کنترل نشده میشه
امین میرزائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
9
7
ظهر امروز کامنتی را برایتان فرستادم که در ذیل خبر دیگری منتشرش کردید. این کامنت را در سایتهای دیگری هم منتشر کردم. حال که دولت انگلیس به روشی که در آن کامنت پیشنهاد دادم روآورده ، کامنت مذکور را بار دیگر ارسال می کنم . امیدوارم نشر مجدد آن مفید باشد ، گرچه دوستانی با این نویسنده مخالف باشند. با تشکّر .

اگر سیاستمدارانِ جو زده جهان معنی دقیق Herd Immunity را می دانستند ، از گسترش موارد خفیف بیماری جلوگیری نمی کردند. زمانی که گسترش بیماری در اقلیت جمعیتی به میزان معینی برسد ، سایرین نسبت به ویروس ایمنی پیدا می کنند. این میزان مصونیت اگر جهانی شود به eradication (یعنی محو کلی بیماری در اقلام وسیع) می انجامد. به این سیستم Protection of those without immunity گفته می شود.

از منظر تکامل ، بدنهای ما به بدن اجداد عصر حجری مان بسیار نزدیک است و مدرن شدن پدیده ای جدید شمرده می شود . رژیم غذایی پیشامدرن -Paleo Diet -با بدن ما سازگارتر و قرار گرفتن در محیط کمی آلوده باعث مصونیت است(فی المثل اسید سیالیک موجود در مدفوع حیوانات مزرعه ، باعث مقاومت بدن مزرعه داران آمیش و آلپ و جلوگیری از آسم و آلرژی در کودکان شده است) . این بدن دارای دو نوع سیستم دفاعی ست ، عمومی و اختصاصی. تب کردن باعث گرم شدن بدن و مرگ پاتوژنهاست،اسید کلریدریک معده باکتریهای مهاجم را می کشد، موکوس حلق و بینی پاتوژنها را به بیرون (به صورت عطسه و سرفه و استفراغ) ، یا به محیط اسیدی معده پرتاب می کند. سلولهای تی و بی هم مسئولِ یادگیریِ اطلاعاتِ ژنتیکیِ ترکیبِ پروتوئینیِ جدارِ پاتوژن هستند. لنفوسیتهای تی و بی به تدریج عمل می کنند و به تدریج آداپته می شوند . یعنی آنتی بادی می سازند و نقشه ژنتیکی پاتوژنهای جدید را به یاد می سپارند ، تا دفعه بعد با آن مقابله کنند .پزشکان محترم با تجویز داروهای سرکوب کننده ایمنی بدن (مانند دکسامتازون و کورتون) ، یا خشک کننده مخاط و تب بر یا آنتی ترومبوز مغزی و ریوی مانند آنتی هیستامین یا سدیم هپارین ، یا ضد اسیدهای معده (مانند شربت منیزیم)، این امکانات طبیعی را از بدن می گیرند.

من مخالف طب جدید یا طرفدار طب سنتی نیستم، اما بنابه تخصص فرعی ام (فلسفه علم و شناخت شناسی) ، اعتماد بیش از حد به یافته های تغییر پذیر علم مدرن و چشم پوشی بر میراث صدها میلیون ساله تکاملی بشر اولیه تا به امروز را خطا می دانم. این خطایی بود که در اوایل دهه نود میلادی و با ورود بیش از حد آنتی بیوتیک به سبد مصرفی مردمان مرتکب شدیم و پس از دو دهه سیستم پروبیوتیک را جایگزین آن ساختیم . چرا ؟! چون با این "پارادایم شیفت" اساسی (اصطلاحِ کوهن، فیلسوفِ علم قرن بیستم) ، همه یافته های قدیم را باطل اعلام کردیم. در دوران قرون وسطی (1000 سال) اگر کسی مخالف ارسطو و بطلمیوس صحبت می کرد ، ضد علم شمرده می شد . تا جایی که دین هم پشت علم را گرفت و کلیسا بر تفکرات هزار و اندی ساله غلط پا فشرد. اصحاب دکارت هم با نیوتون و طرفداران نیوتون با انیشتین و دوستداران انیشتین با استرینگ تئوری همین کار را می کنند. تعصب علمی از تحجر دینی بدتر است.
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
متشکر از نظر شما و گزارش های مفید انتخاب اقای میرزایی بند دوم خیلی جالب بود
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
اتفاقا شما هستیمن که معنی herd immunity رو متوجه نشدین.
منطق شما زمانی جواب میده که موارد خفیف بیماری اون رو به بقیه منتقل تکنن. در واقع ایمنی اصلا زمانی مفهوم پیدا میکنه که بدن فرد جلوی تکثیر و انتقال عامل پاتوژن به دیگران رو بگیره.
اما تو این مورد مبتلا شدن افرادی که آسیب پذیری کمی دارن هیچ کمکی به اون هایی که آسیب پذیرن نمیکنه. بلکه به علت این که این افراد به سادگی شناسایی نمیشن تعداد افراد بیشتری رو مبتلا میکنن و بالطبع شانس ابتلا افراد آسیب پذیر هم بیشتر میشه.
زمانی ایمنی جمعی ارزش داره که در لحظه صفر شروع اپیدمی تعداد زیادی از جمعیت ایمن باشن. به این معنی که پاتوژن در بدن اون ها تکثیر پیدا نکنه و نتونه به دیگر افراد سرایت کنه.
رها کردن یک پاتوژن جدید با چنین قدرت سرایتی باعث مرگ و میر گسترده تو گروه های آسیب پذیر میشه.
بله به علت ابتلای تعداد زیادی از افراد شاید فصل سرد سال بعد ایمنی جمعی نسبت به کرونا وجود داشته باشه. ولی امسال تعداد افراد زیادی قربانی میشن و از اون طرف با پر شدن ظرفیت سیستم بهداشتی درمانی مورتالیتی و موربیدیتی بقیه بیماری ها هم به علت عدم امکان رسیدگی به اون ها افزایش چشم گیری پیدا میکنه.
لطفا وقتی از اصول اپیدمیولوژی سر در نمیارین نظریات فلسفی رو وارد نکنین. فلسفه رو نگه دارین برای کلاس های درس دانشگاه ها و میزگردهای موقع شکم سیری. در این موارد جدی علومی که در این زمینه تخصص دارن باید حاکم بشن.
دقیقا مشکل ۱۰۰۰ سال پیش همین حرفای بی پشتوانه ای بودن که پشت اسامی قشنگی مثل فلسفه مخفی میشدن و جلوی روش های علمی رو میگرفتن.
اگر قصد رد یافته های علمی جدید رو دارین باید با سند و مدرک علمی و قابل آزمایش حرفتون رو اثبات کنین و نه صرفا یه سری نتیجه گیری بر اساس فکر کردن.
امین میرزائی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
سعید جان ! دلبندم . هزار سال پیش چیزی به نام علم (science) وجود نداشته . چیزی که شما به آن ساینس می گوئید محصول قرن نوزدهم است. اولین کسی که این کلمه را وضع کرد ، ویلیام ویوئل (William Whewell) کشیش ، فیلسوف و مورّخ انگلیسی بود که در سال 1833 واژه ساینتیست را برای فیلسوفان طبیعی(natural philosophers) به کار برد. فلسفه طبیعی از طالسِ ملطی تا ویوئل عهده دار بررسی علمی طبیعت بود (در کنار مثلاً فلسفه سیاسی که به رفتار حکومتها می پرداخت ، یا اتیکس که مبادی اخلاق را بررسی می کرد) متافیزیک و استه تیک و امثال آن هم در جای خود ، ساز خود را می زدند. اسم لاتین کتاب نیوتون Philosophiæ Naturalis Principia Mathematica یا به انگلیسی Mathematical Principles of Natural Philosophy و عنوان آمده در مدارک تحصیلی دکترا PHD به معنی Doctor of Philosophy از همان هزارسال قبل به ارث مانده !

در ضمن روش مطالعاتی واحدی برای دانشمندان وجود ندارد. فیزیکدانهای نظری ، اهل تجربه نیستند. همچنانکه تئوری نسبیت انیشتین در آزمایشگاه به دست نیامد ، ولو در آزمایشات مختلف مورد راستی آزمایی قرار گرفت. بیکن (پدر علم جدید ) مخالف استفاده از ریاضی و دکارت (بنیانگذار هندسه تحلیلی) از طرفداران قیاس منطقی و مخالف تجربه آزمایشگاهی بود. بیکن اصولاً حقوقدان بود ، نه دانشمند به معنی امروزی. از این نظر اصطلاح قوانین طبیعی (نچرال لا) را برای روابط بین پدیده ها وضع کرد. همچنانکه امروزه وحدت نظری در بین پزشکان وجود ندارد. خانم دکتر مهرناز اسدی در برنامه فرمول یک شنبه شب ، از بی فایده بودن قرنطینه و لزوم بلکه حُسنِ ابتلای اکثریت (از جمله علی ضیاء) به کرونا سخن می گوید و همزمان با آن دکتر دیگری که سمت ریاست کمیته بحران کرونا در تهران را به عهده دارد ، از وحشی شدن ویروس سخن به میان می آورد. دو نفر ، با دو برداشت مختلف ، در دو برنامه زنده ، در دو شبکه !

امیدوارم مبانی معرفتی علم مدرن جزو مقدسات نباشد و اختلاف دیدگاه دو دانشمند ، باعث تکفیر یکی توسط دیگری نگردد!
ل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
33
4
بنظرم راه درستی در پیش گرفتن
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
برو زود بگیر یوقت جا نمونی
فضل اله علیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
1
0
تو ایران دولت برای هر بحرانی راهکار خاص خودشو داره مثل دادن یارانه که تبدیل به بحران اقتصادی شد .حالا با قطع کردن یارانه بعضی سعی در کاهش بحران اقتصادی دارد کرونا ویروس هم مشابه همان عمل میکند .ملا نصرالدین خری داشت تنبل وپر خور گفت درمانش میکنم گفتند چگونه گفت روزی یک مشت از یونجه اش کم میکنم درنتیجه مجبور میشه دست از تنبلی برداردو خودش برود خودش را تامین کند وافسارش را در اغل بست بعد از مدتی پرسیدند نتیجه چه شد گفت نزدیک بود درمان شود که مرد حکایت این روزهای ماست که جمعیت زیادی در خانه بدون هیچ درامدی باید زندگی کنند تا دولت به نتیجه برسد .
دکتر احسان غدیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
2
15
من متوجه این بند از توضیحات متخصصان نشدم که گفته بودند انسانهای قوی کرونا میگیرند ولی منتقلش نمیکنن!
البته ویروس، از هر نوعی که باشه، وقتی از لایه اول مبتلایانش به لایه دوم انسانها منتقل میشه ضعیفتر میشه و همینطور هر چه به لایه‌های دیگه سرایت کنه ضعیف و ضعیفتر میشه تا اینکه کاملا بلااثر میشه، این قاعده‌ی کلی هست که اگر چنین نبود، نسل بشر هزاران سال پیش منقرض میشد.
ولی در خصوص ویروس کرونا نمیشه به این قطعیت چنین ریسک بزرگی که انگلیس در پیش گرفته رو مرتکب شد؛ چون اولا سرعت انتقال این ویروس فوق العاده بالاست و دوم اینکه هنوز معلوم نیست دقیقا چند نوع ویروس کرونا وجود داره، حدأقل تا اینجاش که مشخص شده ژنوم ویروس کرونایی که در چین به‌هم رسیده، با ژنوم ویروس کرونایی که در ایران و ایتالیا هست متفاوته؛ و این خیلی عجیبه! قاعدتا وقتی کشور چین منشأ انتشار هست باید ژنوم ویروسی تمام جاهایی که آلوده این ویروس شدند هم دقیقا مطابق با ژنوم ویروس چینی باشه نه اینکه متفاوت از اون!
ضمن اینکه کرونا کویید19 وقتی به بدنی میرسه، یا طرف رو از پا میندازه یا نمیندازه، ولی در هر دو صورت، شخص مبتلا، عامل انتقال به سایرین میشه؛ و این میتونه به یک فاکتور غیرقابل کنترل تبدیل بشه که مسلما افراد زیادی رو از پا میندازه، افرادی از میان تمام اقشار جامعه که بعضا در پستها و موقعیتهای حساس انجام وظیفه میکنند که دارای تجربه و علم بالایی در رشته یا تکنیکهای خاص هستند که مرگشون بعضا جبران‌ناپذیر هست؛ لذا روش انگلیس عاقلانه به نظر نمیرسه.
نتیجه اینکه روش مطمئن‌تر و کم‌ریسکتر، همون خودقرنطینگی انسانی هست که طبق اون، مراودات انسانی و اجتماعی باید به پایین‌ترین سطح ممکن برسه تا زمان کافی برای ساختن واکسن این ویروس فراهم بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
2
14
اینجوری افراد آسیب‌پذیرش رو از میان می‌بره و نیروی جوان و سالم خودش رو نگه می‌داره!!! نگاه انسانی، نمی‌تونه این باور رو بپذیره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
این روش جنایت علیه بشریته .و ماکیاولیستی است. یعنی چی که یک عده ای که مقاوم نیستند بمیرند . یعنی پدر و مادرهای ما حق حیات ندارند؟ در اسلام جان یک انسان مساوی است با جان تمام انسانها.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
2
5
دوباره بدون خوندن متن می توانید بگید چی گفتید؟
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
8
7
این استراتژی ها در ایران به سه علت جواب نخواهد داد
زندگی پر استرس و تغذیه نامناسب ایرانی ها که باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن میشه
امکانات کم بیمارستانی که باعث مرگ و میر بالا خواهد شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
10
4
اونها سیستم درمانی قوی دارند. خود بورییس مسنه. همه رو میتونن درمان کنند.
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
2
4
سلام
از این گرگ پیر هرچی بگی بر میاد ، ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
6
4
معلومه به انتخاب التیماتوم دادن دیگه حرف از قرنطینه نزنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
4
5
پس یعنی قرنطینه نکردن قم هم کار درستی بود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
4
4
این مقاله بسیار خطرناکه چرا که می‌تونه کشور هایی مثل مارو قشنگ به اشتباه بندازه . چیزی که در این مقاله بهش اشاره نشده اینه که هیچ کشوری تاکید میکنم هیچ کشوری در دنیا سیستم سلامت و درمان فراگیر و رایگان مثل انگلیس رو تو دنیا نداره . همین کافیه تا ما دلیل اینگونه برنامه ریزی انگلیس رو درک کنیم
دوستم همین دیروز تعریف میکرد که همسرش که سالها دارای بیماری زمینه ای تنفسی هستش بلافاصله از روزی که زمزمه کرونا تو اروپا پیچیده توسط دولت و توی یک مرکز بسیار مجهز منتقل شده و قرنطینه شده . ظاهراً برای بیمارانی هم کرونا مثبت شدن مراکزی کاملا خارج از محیطهای درمانی موجود آماده شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
2
4
جانسون از این شعر فارسی متاثر شده:
برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی
که در نظام طبیعت، ضعیف پامال است
البته با این تئوری ممکنه ملکه و خود جانسون هم فدای کرونا بشند!!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
ملکه از کاخش تو لندن فرار کرده رفته یک جای دنجی قایم شده تا آب از آسیابها بیافته.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
2
8
این استراتژی است که شکست خواهد خورد و همین الان بطور ضمنی حرفشون رو پس گرفتند. باید ببینیم در عمل چکار میکنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
1
5
اینکه ایتالیا روشش بده...چون قرنطینه کرده...انگلیس خوبه چون قرنطینه نکرده...میتونه به دستگیری یکی از گردانندگان سایت انتخاب ارتباطی داشته باشه..؟احتمالا با این خط خبری مشوش و سردرگم شما حتما میتونه ارتیاط دارید داشته باشه
ناشناس
|
United States of America
|
۰۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
3
3
باورتون میشه تو این اوضاع ایران و جهان عده ای تمام فکر و ذکرشون اینه که چرا امریکا توی عراق حضور داره تابناک چیه جدیدا کامنت های منو منتشر نمیکنی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
شما حالت خوشنیس اصلا نمیدونی تو کدوم سایت کامت گذاشتی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
2
4
این یک ادعای بی پایه و ت»وری اثبات نشده است که مبلغ آن شده اید تا بی کفایتی را توجیه کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
2
5
هی گفتید قرنطینه کنید تا تهدید شدید
ناشناس
|
Germany
|
۰۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
1
4
از خبر که بگذریم، چقد کارشناس داریم ما تو ایران... ماشالا همه درباره هر نوع موضوعی تحلیل گر و صاحبنظرن...
ناشناس
|
Canada
|
۰۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
5
3
کسی که ایران رو با انگلیس مقایسه میکنه گوساله ای بیش نیست. انتخاب چقدر منفوری تو آخه. باید بسپارم کل سایتت رو بیارن پایین بچه ها تا دیگه این خزعبلات رو منتشر نکنی.
نصبرى
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
3
1
وقتى سياست مقابله تو ايران قطع زنجيره بيماريست و همكارى مردم در حداقلى است انعكاس همچين مقالاتى مشكل زاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
3
2
علت اصلی قرنطینه نکردن در ایران بودجه محدود دولت به خاطر تحریمهاست ....پول ندارن پدر جان....قرنطینه کردن پول میخواد....همینجوری هم اقتصاد کشور برلبه پرتگاه هستش....
ایرانی
|
France
|
۰۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
6
3
از شما اصلاح طلب ها حقیرتر در جهان هستی خلق نشده. کار رژیم انگلیس دقیقا همون کار هیتلر هست؛ گذاشته که پیرترها و ضعیفتر ها و بیماران کشته بشن که نسل قویتری ایجاد بکنن!! اگه چنین کاری رو ایران انجام می داد رسما همون انگلیس و غرب دنیا رو رو سر ایران خراب می کردن. اما حالا به احمقانه ترین توجیه ها رو آوردین که حرف های سخیف و غیر انسانی انگلیس رو ماله بکشین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
اخوی جلوی قرنطینه را اصولگراها دارند می گیرند به اسم دولت تمام می شود وزارت بهداشت موافق قرنطینه قم بود از اول
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
2
4
چرا آزمون و خطا را اجرا کنیم و از تجربه دیگران استفاده نکنیم مگر خود چین با آن جمعیت میلیاردی با همین روش قرنطینه و ماندن در منزل نتوانست این غول را شکست دهد و افراد مبتلا را از روزی چند هزار به زیر 20 نفر برساند !!!!!!!!@
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
دنیای سیاست کثیفه ،خیلی کثیف ،از کجا معلوم چین کنترل کرده ، از کجا معلوم آمار درستی میده ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
3
2
البته انگلیس همونیه که یک شرکت داروییش دو هزار و پانصد پوند پرداخت میکنه تاافراد کرونا بگیرند و داروی اون شرکت روشون ازمایش بشه
یکی از سپرده گذاران کاسپین دزد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
0
0
گول این روباه پیر را نخورید. آنها احتمالا دارو و واکسن بیماری کرونا را دارند و می خواهند با اجرای روش تقلبی آنها سایر کشورها فلج شوند
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
1
0
متاسفانه یکی از رفتارهای بسیار بد بیشتر مدیران ایرانی تقلید کردن از کشورهای غربی است و این در حالیست بارها و بارها فریب تبلیغات را خورده و ضرر آن را دیده اند. و استفاده از علم و تجربه دیگران به معنی استفاده کورکورانه از آن نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
0
0
مطمئنا به نفع حکومت هاس که افراد مسن و مریض که سربار حکومت هستن به این راحتی حذف بشوند و افراد قوی و جوان ایمن شوند. اما آیا این انسانی است؟
هنوز در ایران خیلی از مسئولین دم از خدا و انسانیت میزنند نمیتوانند ناتوان ها رو فدای این منفعت طلبی کثیف کنند.
در ضمن افراد مسن در کشورهای اروپایی تنها زندگی میکنند اما در ایران یا با خانواده زندگی میکنند و یا رفتامد زیادی با فرزندان و نوه هاشون دارند. این سیاست کثیفی است.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
0
1
ظاهرا این انگلوساکسون ها جای گرمی نشستن و خودشون را به رخ نژاد بیچاره ایران و ایتالیلیی می کشند!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
1
0
به نظر من انگلیس این سیستم رو پیشه کرده چون خیالش از طرفی راحته چون شریک استراتژیک آمریکا به حساب میاد و از زوایای پنهان ویروس اطلاع کامل داشته و چه بسا واکسن و داروی آن را نیز در اختیار دارد که در صورت اینکه ببینه مشکل داره زیادی بزرگ میشه سریع با ادعای تولید داری آن دارو را وارد چرخه میکنه و هم خودشو خوب جلوه میده و هم قائله رو ختم میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
0
1
در اصول مقاله نویسی نباید متوهمانه قلم زد.
محمد
|
United States of America
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
1
0
این ویروس برای ایران و چین ساخته شده و روی زنهای دیگه متل اینگلیس تاثیر زیادی نداره. الان هم دارند تست میگیرند ای یک ویروس ضعیفه و برای تست هست حالا میشه فهمید که چرا انگلیس و آلمان قرنطینه نمیکنند تا میزان تاثیر تست میدانی آنرا ببینند لطفا نشر دهید تا مردم فریب نخورند.
صالحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
0
0
سلام نگرانی ازضعف شدید نظام سلامت است که تحت تاثیر نبود فرهنگ لازم ازجمله ترویج ورزش همگانی درمدارس و نیز آلودگی محیط زیست شهری و نداشتن کارخانه های لوازم بهداشتی به علت سختی مجوز و .... همینطور تعداد کم دکتر و بیمارستان و....میباشد و نیز تحت تاثیر قرار گرفتن آموزش زیرساختی سلامت توسط کنکور و ...است و اینکه واقعا چرا هیچ ماده اولیه آنتی بیوتیک در کشور ساخته نمیشه چرا تعداد کارخانه های الکل سازی کمه و اینقدر تحت اذیت همین وزارت بهداشت و محیط زیست قرار گرفته اند که حالا با کمبود مواجه شوند چرا اینقدر روستاها بدون دکتر است و سرانه آن ثلث دنیا است کدام مراکز دانشگاهی به طور اساسی روی امثال کرونا از دیدگاه تخصصی کار میکنند نه کارهای تزیینی بلکه کاری همه جانبه که از شناخت گرفته تا کنترل و شیوع مورد بررسی قرار بگیره آیا باید دوباره دکتر هندی بیاد و ماده اولیه دارویی چینی.آیا مردم در مدرسه نحوه برخورد با این موضوع را میدانند ورزش کردن برای آنها در مدرسه فرهنگ شده یا اینکه خوب بلدند تست کنکور بزنند .بیایید از کرونا ققنوسی در نظام بهداشت بسازیم که از خاکسترش دوباره ققنوسی دیگر سر بر میاورد.آنچه ملت ما میکشد جهلی است که اینگونه به صورت بهت خودش را نشان میدهد در نظام سلامت باید کاری شود که اکثر افراد در هفتاد سالگی مثل بعضی کشور ها سالم باشن و نه اینکه عده ای خاص از بیمه ها استفاده کنند در حالیکه ثروتمندان باید بیشتر هزینه بیمه سلامت بدهند و کم در آمدها کمتر اما خدمات دریافتی آنها در نظام سلامت مشابه باشد در انگلیس با جمعیت خودمان یک و نیم میلیون نفر در وزارت بهداشت خدمت میکنند و استخدامند و چهل هزار تخت بیکار. و کاش بجای اینکه این همه کارمند با بهره وری کم استخدام شوند همین پزشکان و پرستاراران با تعداد زیاد و با افزایش ظرفیت کنکور استخدام دولت ایران میشدند . خلاصه با ید آنچه لازمه سلامت افراد است انجام شود چون این امور فقط به صورت کلی حل میشود.برای مثال نباید مسول فنی کارخانه بسته بندی داروهای گیاهی دکتر دارو ساز باشه و با ماهی ده میلیون حقوق و نتیجه اینکه یک کارخانه بسته بندی به علت به صرفه نبودن در کشور نباشه بقیه کشورها وزارت بهداشتشان جولانگاه پزشک و دارو ساز نیست وتعداد سرانه پزشک آنها سه برابر ما است.امیدوارم امسال نعطیلات یک ماهه پزشکها ازاواخر اسفند مثل هر سال باعث تعطیلی نظام سلامت مثل هر سال به علت کمبود پزشک و پرستار نشه
ارمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
0
1
متاسفم براتون با خبرهای ضعیفتون.
مطلقا چنین چیزی در انگلیس اجرایی نشده، همه جا تعطیله و دولت تقریبا همه چیرو تعطیل کرده،حتی لیگ انگلیس برای اولین بار بعد جام جهانی تعطیل شده.
چقدر ترسو هستین،متاسغم برای خودم.
نظرات بینندگان