arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۰۱۶۱
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۶ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۹

وزیر میراث فرهنگی: دولت کمک نکند، صنعت گردشگری ورشکسته می‌شود

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به ضرورت حمایت جدی دولت از صنعت گردشگری گفت: ۸۰ هزار نفر مستقیم با گردشگری مرتبط هستند که در صورت حمایت نکردن دولت، بیکار می‌شوند و خسارت گسترده به این صنعت به دلیل شیوع کرونا سبب ورشکستگی آن می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش خبرنگار میراث آریا، علی اصغر مونسان در نشست بررسی مشکلات حوزه‌های سه‌گانه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری امروز در محل سالن فجر این وزارتخانه، بعد از ارائه گزارشی مفصل در هر سه حوزه وزارتخانه متبوع خود، از جهانگیری خواست با درخواست و پیشنهاد این وزارتخانه برای در نظر گرفتن چند روز تعطیلی عمومی بعد از مهار کرونا با هدف ایجاد نشاط اجتماعی و نیز جبران زیان‌های واردشده به حوزه گردشگری و صنایع‌دستی موافقت کند.

وی با قدردانی از حمایت‌های دولت تدبیر و امید از هر سه حوزه این وزارتخانه گفت: صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین صنایع در کشور، از سال ۹۷ با بحران‌های جدی مواجه شد که مهم‌ترین آن اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا بود، در ادامه نیز سیل فروردین‌ ۹۸ و نیز حوادثی مانند شهادت سردار پرافتخار ایران شهید سردار قاسم سلیمانی، حادثه هواپیمای اوکراینی و در نهایت شیوع ویروس کرونا باعث شد تا این صنعت با مشکلاتی روبه‌رو شود که امروز برای رونق مجدد به‌طور حتم نیازمند حمایت‌های دولت هستیم.

روند رو به رشد صنعت گردشگری در ایران

او ادامه داد: این اتفاقات در حالی روی داد که صنعت گردشگری در ایران روند رو به رشدی را طی کرده بود، در ابتدای فعالیت دولت دوازدهم ۴میلیون و ۶۰۰ هزار گردشگر خارجی به کشور واردشده بودند درحالی‌که در سال ۹۷، این عدد به ۷میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسید و در ۱۰ ماهه سال ۹۸ به‌رغم تمام مشکلاتی که برای این حوزه پیش‌آمده بود، موفق به جذب ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار گردشگر خارجی شدیم؛ درحالی‌که پیش‌بینی ما این بود که تا سال ۹۹ موفق به جذب ۱۱ میلیون گردشگر خارجی خواهیم شد که متأسفانه شیوع ویروس کرونا باعث شد این روند رو به رشد متوقف شود.

مونسان گفت: این‌همه در حالی است که در دو سال گذشته اقدامات بسیار خوبی در حوزه زیرساخت‌های این صنعت انجام‌شده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تدوین سند راهبردی گردشگری کشور اشاره کرد که این سند مراحل نهایی خود را طی می‌کند، همچنین برنامه اقدام ملی با همکاری یونسکو و سازمان جهانی گردشگری و نیز سند برند ملی گردشگری دو اقدام مهم دیگری است که تدوین و اجرا این سه سند به‌طور حتم به رونق و شتاب در حوزه گردشگری کمک شایانی خواهد کرد.

برای جذب هرچه بیشتر گردشگر خارجی به کشور تمهیدات و برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دادیم که از آن جمله می‌توان به عدم درج مهم بر روی پاسپورت گردشگران ورودی اشاره کرد؛ همچنین لغو روادید با کشورهایی مانند چین و عمان و نیز برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای جذب گردشگر از کشورهای هدف منطقه از دیگر برنامه‌هایی است که انجام‌شده است. این در حالی است که موضوع لغو روادید با هند و روسیه و افزایش جذب گردشگر از این کشورها نیز در دستور کار است.

۲ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: در حال حاضر خوشبختانه ۲ هزار میلیارد ریال حجم سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری است و ۵۹۰ هتل جدید در کشور در حال ساخت است؛ به عبارتی می‌توان گفت در حال حاضر بیش از ۳میلیون مترمربع ساخت‌وساز در حوزه گردشگری در حال انجام است و ۵۳۰۳ تخت به مجموع ظرفیت‌های هتلی کشور اضافه خواهد شد.

او در ادامه به حوزه میراث فرهنگی اشاره کرد و یادآور شد: در حوزه ملموس و ناملموس ۳۸ اثر ثبت جهانی شده که ۱۲ اثر آن در دولت تدبیر و امید است و این نشان‌دهنده اهمیت دولت یازدهم و دوازدهم به حوزه میراث فرهنگی و هویت تاریخی کشور است. در دو سال گذشته ۷۶ موزه در کشور افتتاح‌شده است که عمده این موزه‌ها متعلق به بخش خصوصی است.

او به استرداد اشیای تاریخی به کشور نیز اشاره کرد و افزود: با تلاش‌های انجام‌شده و حمایت‌های خوب دولت موفق شدیم اشیای تاریخی ارزشمندی را به کشور بازگردانیم که به‌عنوان‌مثال می‌توان به استرداد ۱۷۸۴ لوح هخامنشی و سردیس سرباز هخامنشی اشاره کرد که یک اقدام بسیار بزرگ محسوب می‌شود.

در حال حاضر ۳۴ هزار اثر ثبت ملی و ۲۴ اثر ثبت جهانی داریم که البته درمجموع ملموس و ناملموس ۳۸ اثر ثبت جهانی داریم؛ اعتقاد ما بر این است که میراث فرهنگی هویت تاریخی ماست و هیچ‌چیز با این هویت تاریخی قابل‌جایگزینی نیست. ازاین‌رو از تلاش‌های دولت و حمایت‌های تمام بخش‌های دولت از این حوزه قدردانی می‌کنم.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به حوزه صنایع‌دستی نیز اشاره کرد و افزود: در حوزه صنایع‌دستی خوشبختانه طرح تجاری‌سازی را از دو سال و نیم پیش آغاز کردیم که نتایج خوبی گرفتیم و از فله فروشی صنایع‌دستی جلوگیری شد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: ۲۸۹ میلیون دلار مجموع صادرات صنایع‌دستی رسمی ما از مبادی گمرکی در سال گذشته است که به همین میزان نیز صادرات چمدانی داریم و درمجموع می‌توان گفت حدود ۶۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی در سال گذشته داشته‌ایم.

ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی به هتل‌ها و ادارات کل میراث فرهنگی

او سپس به شیوع ویروس کرونا و اثر این ویروس بر هر سه حوزه وزارتخانه متبوع خود اشاره کرد و افزود: درحالی‌که در حوزه گردشگری و نیز حوزه صنایع‌دستی شاهد رشد بودیم، شیوع ویروس کرونا باعث شد برنامه‌ریزی‌های ما در این خصوص تغییر کند و در اولین قدم با در دستورالعملی پروتکل‌های بهداشتی را به مراکز اقامتی سراسر کشور ابلاغ کردیم. نوروزگاه‌ها و بازارچه‌های صنایع‌دستی که همه‌ساله در تعطیلات نوروزی برگزار می‌شد، لغو شد و موزه‌ها نیز تعطیل شدند.

اعتقاد ما بر این است که در نوروز امسال بیش از ۹۰ درصد کاهش سفر داشتیم و غالب سفرهایی که انجام شد سفرهای تفریحی و نوروزی نبود.

او ادامه داد: شیوع ویروس کرونا باعث آسیب‌هایی به صنعت گردشگری شده است و اگر دولت کمک نکند شاهد ورشکستگی در این حوزه خواهیم بود. در حال حاضر ۸۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم در صنعت گردشگری فعال هستند که عدم‌حمایت و برنامه‌ریزی از این صنعت می‌تواند باعث بیکاری ۸۰ هزار نفر در کشور شود.

مونسان در ادامه با قدردانی از توجه معاون اول رئیس‌جمهوری به سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خطاب به جهانگیری ادامه داد: از شما چند تقاضا دارم، نخست این‌که پیش‌تر درخواست تخصیص رقم ۳۸هزارمیلیارد ریال برای جبران خسارت‌های ناشی از کرونا به شاغلان حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی داشتیم که ۳۰ درصد آن به‌صورت بلاعوض و ۷۰ درصد آن به‌صورت تسهیلات است؛ حال پیشنهاد من این است که این رقم در با نظارت مستقیم دستگاه‌های متولی و نظارتی، در اختیار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار گیرد.

در خصوص امهال تسهیلات اعطایی به فعالان حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز با توجه به شرایط پیش‌آمده، این افراد قادر به بازپرداخت این تسهیلات نیستند؛ لذا از شما درخواست داریم تا این امهال یک‌ساله شود. هم‌چنین زمان پرداخت بیمه حق کارفرما نیز تا پایان شهریورماه تمدید شود.

ایجاد محرک‌های سفر بعد از مهار کرونا

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: در شرایط فعلی که بسیاری فعالان حوزه گردشگری دچار مشکل شده‌اند به نظر می‌رسد مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند به آن‌ها کمک کند این است که بعد از مهار کرونا با ایجاد محرک‌هایی برای سفر، بخشی از زیان‌های واردشده به این قشر جبران شود که به همین منظور برگزاری سفرهای اقساطی برای کارمندان دولت و تعیین چند روز تعطیلی عمومی در یک فرصت مناسب (به‌عنوان‌مثال مانند عید فطر) می‌تواند باعث رونق مجدد سفر و گردشگری در کشور شود.

پیش‌بینی تنفس در تسهیلات اعطایی

عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در این نشست با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تأثیرات آن بر صنعت گردشگری گفت: شرایطی که اکنون به وجود آمده است شرایطی است که همه باید کمک کنیم تا از این وضعیت و از این دوران سربلند عبور کنیم؛ لذا برای عبور از این مرحله نیازمند همراهی و همکاری و مشارکت همگانی هستیم.

او افزود: حوزه گردشگری یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها در بخش اقتصادی جامعه است که ارزآوری و اشتغال‌زایی را به دنبال دارد لذا تمهیداتی را برای حمایت از این حوزه اندیشیده‌ایم که به‌عنوان‌مثال می‌توان به تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد اشاره کرد.

همتی افزود: در همین رابطه برای سهولت در بازپرداخت اقساط این نوع از تسهیلات تنفس نیز پیش‌بینی کردیم و تا اول مهر برای بازپرداخت این تسهیلات تنفس در نظر گرفته‌شده است. پیشنهاد مونسان پیشنهاد خوبی است و ما نیز موافق این هستیم که برای تسهیلات برای جبران زیان‌های واردشده به هر بخش، به وزارتخانه مرتبط با همان بخش ارائه شود.

در این نشست هم‌چنین معاونان وزارتخانه گزارش‌هایی را ارائه دادند و مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سه استان یزد، اصفهان و فارس نیز به‌صورت ویدئو کنفرانسی به ارائه گزارش پرداختند.

اخبار کرونا ایران

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۵۵ هزار و۷۴۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۵۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به ۳۴۵۲ نفر رسیده است.

کیانوش جهانپور روز شنبه درباره آخرین وضعیت ابتلای قطعی به کرونا در کشور و فوت ناشی از آن بیان کرد: از ظهر دیروز تا امروز ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند.

مجموع بیماران شناسایی شده بر اثر این بیماری به ۵۵هزار و ۷۴۳ مورد رسید. خوشبختانه تاکنون ۱۹ هزار و ۷۳۶ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری در کشور به ۳۴۵۲ نفر رسید. ۴۱۰۳ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند. مردم برای خوداظهاری غربالگری کرونا به سامانه salamat.gov.ir مراجعه کنند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان