arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۵۹۱۶
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۶ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹

با گذشت زمان چه بر سر کرونا خواهد آمد؟

این روزها مردم سراسر دنیا برای مقابله با ویروس کرونا تلاش می‌کنند با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه سرعت انتشار ویروس را کم کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این روزها مردم سراسر دنیا برای مقابله با ویروس کرونا تلاش می‌کنند با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه سرعت انتشار ویروس را کم کنند.

اما نیاز است کشورهای مختلف با هر سطح از موفقیت در مقابله با این تهدید، خود را برای عواقب بعدی انتشار این ویروس آماده کنند. براساس منحنی‌های آماری که نحوه انتشار کرونا را پیش‌بینی می‌کنند، این احتمال وجود دارد که موج شیوع فعلی کووید - 19، آخرین موج شیوع آن نباشد.

با مطالعاتی که استفان کسلر و همکارانش در دانشگاه هاروارد روی این بیماری انجام داده‌اند به نتیجه رسیده‌اند‌ که احتمال دارد شاهد موج بعدی این سرایت به دنبال اولین موج باشیم. البته دو متغیر مهم بر زمان‌بندی و تعداد شیوع مجدد اثر می‌گذارد:

نخست این‌که آیا شیوع ویروس در ماه‌های گرم سال ادامه دارد و نکته دوم، ایمنی افرادی که از این ویروس بهبود یافته‌اند، چقدر طول می‌کشد.کسلر اعتقاد دارد بعید است این شیوع همان‌طور که برخی کارشناسان اظهار داشته‌اند در تابستان از بین رود. مطالعات تیم او نشان می‌دهد این ویروس می‌تواند هر زمانی انتشار یابد زیرا افراد مستعد زیادی برای پذیرش آن وجود دارند.

حال اگر انتقال ویروس در تابستان کاهش داشته باشد (اتفاقی که برای برخی از کروناویروس‌های دیگر و آنفلوآنزا رخ داده‌است) در این صورت می‌تواند به کاهش نرخ سرایت کمک کند.

برای شیوع‌های این چنینی، گرم شدن هوابه علت تاخیری که در گسترش بیماری ایجاد می‌کند یک مزیت محسوب می‌شود.با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد ممکن است شیوع مجدد کووید - 19 را در چند ماه تا یک سال بعد از پایان شیوع فعلی شاهد باشیم! بنابراین پاسخ به این سوال که ایمنی از این بیماری چه مدت دوام خواهد داشت، بسیار مهم است.

اگر این ایمنی کوتاه‌مدت باشد ـ مانند مواردی که در بیماری آنفلوآنزای فصلی یا سرماخوردگی ناشی از سایر ویروس‌ها می‌بینیم ـ می‌توان موج دیگری از این سرایت را در فصل پاییز شاهد بود همانطور که ما در همه‌گیری آنفلوآنزای خوکی اچ1ان1 (H1N1) در سال 1388/ 2009 دیدیم انتقال ویروس در تابستان کم شد ولی در فصل پاییز سرعت سرایت روندی رو به افزایش داشت.

بنابراین ممکن است مجبور شویم دوباره اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی را در فصل پاییز تشدید کنیم زیرا شیوع این ویروس به دلیل آب و هوا دوباره افزایش می‌یابد.

اما اگر این ایمنی چند سال طول بکشد یا اگر بین این ویروس و سایر ویروس‌های مرتبط که پیش از این در جهان شیوع پیدا کردند ایمنی متقابل (cross ــ immunity) وجود داشته باشد، احتمال می‌رود بیشتر از دو سال تا زمان شیوع مجدد زمان داشته باشیم که در این صورت تا آن زمان، ممکن است درمان‌های موثر یا واکسن‌هایی برای کووید -19 ارائه شده باشد.

با درنظر گرفتن این‌که افراد می‌توانند بدون هیچ نشانه‌ای به این ویروس مبتلا باشند امید به ایمنی طولانی‌مدت بعیدبه نظر می‌رسد که در این صورت احتمالا این ویروس در کنار دیگر ویروس‌ها در بین مردم رواج خواهد داشت.

این یعنی جوامع باید با شیوع دوباره و چندباره این ویروس در یک سال آینده مقابله کنند یا این‌که اینکووید - 19 می‌تواند به یک بیماری فصلی مانند دیگر بیماری‌ها مثل آنفلوآنزا یا ویروس‌های معمول سرماخورگی تبدیل شود.مطالعات در مورد فصلی بودن یا طول مدت ایمنی این ویروس همچنان ادامه دارد.

پیشرفت شیوع این ویروس در تابستان پیش رو، فصلی بودن آن را نشان خواهد داد. ولی برای تعیین زمان ایمنی از این بیماری به فرصت بیشتری نیاز خواهیم داشت که ممکن است ماه‌ها یا حتی یک سال به طول بینجامد.

آنچه مسلم است این است که ویروس کووید-19 متولد شده‌است و مانند سایر بیماری‌ها فعلا با ما همراه خواهد بود! بنابراین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی بگیرید.

 

 روزنامه جام جم 

نظرات بینندگان