arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۹۵۳۸
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۷ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹

ترکیه: اجاره نمی‌دهیم آمریکا و روسیه به کرد‌های سوریه مشروعیت ببخشند

وزیر امور خارجه ترکیه گفت، آنکارا اجازه نمی‌دهد تلاش‌های آمریکا و روسیه برای مشروعیت بخشیدن به نیرو‌های سوریه دموکراتیک (قسد) عملی شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش عربی۲۱، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی نسبت به تلاش آمریکا و روسیه برای ادغام یگان‌های مسلح کرد در روند سیاسی سوریه تحت عناوین «قسد» یا «کرد‌های سوریه» واکنش نشان داد.

وی در این باره گفت: روسیه پیش از آن که یگان‌های مدافع خلق کرد تحت کنترل آمریکا قرار بگیرند، کاملاً جدی بر ادغام آن‌ها اصرار داشت و برای تحقق این هدف تلاش می‌کرد. ما نیز بار‌ها به آن‌ها اعلام کردیم که هیچ تفاوتی میان این یگان‌های کرد مسلح و حزب تروریستی کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) وجود ندارد.

چاووش‌اوغلو افزود: ترکیه مخالف کرد‌ها نیست، اما پس از شکست طرح تشکیل دولت‌های کوچک کردها، اکنون آمریکا در صدد ادغام آن‌ها در نظام سیاسی و به ویژه ادغام شورای ملی کرد‌ها با یگان‌های مدافع خلق است. نمایندگی کرد‌ها نباید بر عهده تروریست‌ها باشد. موضع ما کاملاً روشن است و اجازه ایجاد یک گذرگاه تروریستی در منطقه و مشروعیت بخشیدن به تروریست‌ها را نخواهیم داد.

وزیر خارجه ترکیه درباره لیبی نیز عنوان کرد: خلیفه حفتر فرمانده نیرو‌های نامشروع در شرق لیبی و حامیان او با حمله به غیرنظامیان و ملت لیبی پرخاشگرتر شده‌اند.

وی تأکید کرد: آن‌ها غیرنظامیان و مناطق غیرنظامی از جمله بیمارستان‌ها را هدف قرار می‌دهند. دلیل این تجاوز نیز روشن است؛ چراکه آن‌ها برتری میدانی را از دست داده‌اند.

چاووش‌اوغلو ادامه داد، ترکیه معتقد است که تنها راه حل بحرال لیبی حل و فصل سیاسی آن است و به همین منظور برای برقراری آتش‌بس در این کشور تلاش می‌کند.

از سوی دیگر، دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به گروه‌های مخالف از گشت‌زنی انفرادی نیرو‌های روسیه در حومه غربی الدرباسیه و منطقه أبو رأسین خبر داد.

طبق این گزارش، نیرو‌های ترکیه در این گشت‌زنی حضور نداشتند و در روستا‌های عباس، تورات، ظهر العرب، ملک، قرمانیه و قنیطره انجام شد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان