arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۹۶۱۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / جزئیات قیمت‌گذاری تمامی خودرو‌های ایران‌خودرو و سایپا / چرا شاخص بورس تهران ۳۰ هزار واحد کاهش پیدا کرد؟ / نفتکش‌های ایرانی در معرض تهدید ۴ ناو جنگی آمریکایی در دریای کارائیب / تاکید ایران بر فروش نفت در بازار جهانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / جزئیات قیمت‌گذاری تمامی خودرو‌های ایران‌خودرو و سایپا / چرا شاخص بورس تهران ۳۰ هزار واحد کاهش پیدا کرد؟ / نفتکش‌های ایرانی در معرض تهدید ۴ ناو جنگی آمریکایی در دریای کارائیب / تاکید ایران بر فروش نفت در بازار جهانی

زیر پوست اخبار: دیروز -شنبه- همانند چند هفته اخیر همچنان بحث بازار بورس و خودرو کانون اصلی توجه عمومی و رسانه‌ای بود. در بحث خودرو براساس اعلام شورای رقابت ایران خودرو و سایپا اعلام کردند که در آینده تمامی خودروهای آن‌ها قیمت‌گذاری خواهد شد که این پدیده می‌تواند نقشی موثر در ایجاد تعادل در قیمت بازار بورس داشته باشد. در بازار بورس نیز برخلاف دو روز گذشته شاخص بورس به کانال 900 هزار بازگشت که این امر از نگرانی بسیاری از سرمایه‌گذاران نیز کاست. در سطحی دیگر نیز به نظر می‌رسد که تنش‌های میان ایران و آمریکا در حوزه انرژی در حال افزایش است؛ از یک سو، ایران بر فروش نفت در بازار جهانی تاکید دارد و از سوی دیگر، آمریکا قصد دارد این روند را مسدود کند و حتی قصد دارد مسیر نفت‌کشی‌های ایرانی عازم شده به سوی ونزوئلا را نیز مسدود کند و در همین راستا 4 ناو جنگی را در دریای کارائیب مستقر کرده است.

با نظر به این مقدمات، در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

روایت مدیرعامل بورس تهران از کاهش ۳۰ هزار واحدی شاخص بورس: شاخص کل بورس تهران که هفته گذشته مرز یک میلیون واحد را هم رد کرده بود، امروز هم مانند سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته نزولی بود. به طوریکه ۳۰ هزار واحد کاهش و به زیر یک میلیون واحد بازگشت. در این راستا، علی صحرائی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه شاخص کل بورس در روزهایی ۴۰ هزار واحد رشد کرده است، اظهار کرد: هفته‌هایی بوده که شاخص کل در تمام روزهای آن صعود کرده است. در این شرایط طبیعی است که برخی شناسایی سود ‌کنند و اقدام به فروش سهام خود در شرایطی که سود کرده‌اند، بکنند.

جزئیات قیمت‌گذاری تمامی خودرو‌های ایران‌خودرو و سایپا: رضا شیوا، رئیس شورای رقابت با اعلام نتیجه جلسه دیروز شورا در رابطه با تعیین فرمول قیمت‌گذاری خودرو‌ها گفت که از این پس تمامی خودرو‌های ایران‌خودرو و سایپا مشمول قیمت‌گذاری خواهد شد؛ چراکه اکنون واردات ممنوع و بازار تمامی خودرو‌ها انحصاری است. شیوا گفت: تا پیش از این خودرو‌های گروه سایپا از جمله خانواده پراید و تیبا و در ایران‌خودرو خودرو‌های خانواده سمند و پژو مشمول قیمت‌گذاری بودند، اما از این پس تمامی خودرو‌های آن‌ها در این گروه قرار خواهند گرفت.

تاکید ایران بر فروش نفت در بازار جهانی: «علی ربیعی»، سخنگوی دولت با بیان این که تبادلات تجاری ایران و ونزوئلا به عنوان دو کشور مستقل در دنیا به کسی ارتباط ندارد، گفت: ما دست روی دست نمی‌گذاریم و نفت خود را می‌فروشیم. سخنگوی دولت به برخی شایعه پراکنی‌ها در هفته‌های اخیر درباره تبادلات تجاری میان تهران و کاراکاس نیز اشاره کرد و افزود: ایران کالا‌هایی به ونزوئلا می‌دهد و اجناسی هم می‌گیرد، این موضوع در دنیا به کسی ارتباط ندارد.

۴ ناو جنگی آمریکایی برای مقابله احتمالی با نفتکش‌های ایران: اسامی ۴ ناو جنگی نیروی دریایی آمریکا که به همراه هواپیمای «پی ۸ پوسایدون» از اسکادران VP-26 به منطقه کارائیب اعزام شده‌اند، مشخص شد. اسامی کشتی‌های جنگی اعزام‌شده از سوی آمریکا به منطقه کارائیب برای مقابله احتمالی با نفتکش‌های ایران، بدین شرح است: 1- کشتی جنگی یواس‌اس دیترویت USS Detroit (LCS-7) ۲- کشتی جنگی یواس‌اس لاسن USS Lassen (DDG-82) ۳- کشتی جنگی یواس‌اس پربل USS Preble (DDG-88) ۴- کشتی جنگی یواس‌اس فاراگات USS Farragut (DDG-99). ایران و ونزوئلا به صورت غیرقانونی و در اقدامی یک جانبه از سوی آمریکا تحریم شده‌اند.

جزئیات مبلغ وام کرونا و زمان پرداخت آن: براساس اعلام وزارت کار در راستای پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده و پرداخت تسهیلات به بنگاه‌ها از اوایل خرداد ماه آغاز می شود.

هشدار پنتاگون نسبت به شکست نظامی آمریکا از چین: مقامات پنتاگون و تحلیلگران آمریکایی با هراس از توان نظامی چین گفتند که در وزارت دفاع، خارجه و کاخ سفید، چین به عنوان بزرگترین تهدید نگریسته می‌شود. مقامات پنتاگون به تازگی هشدار داده‌اند در هرگونه نبرد محتمل بین نیرو‌های ایالات متحده و چین در اقیانوس آرام، ارتش آمریکا بازنده است.

شمار فوتی های کرونا به کمتر از ۴۰ تن رسید: کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی یک هزار و ۷۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. به گفته وی، از بین مبتلایان جدید، ۳۲۵ مورد بستری و ۱۴۳۲ مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. وی افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. به این ترتیب مجموع جان باختگان این بیماری به ۶ هزار و ۹۳۷ نفر رسید.

تاکید نماینده مجلس بر پرداخت غرامت ۲۷ میلیاردی سفارت انگلیس از سوی خودسرها: حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ارتباط با پرداخت خسارت 27 میلیارد تومانی به سفات انگلیس تاکید کرد: اگر دولت بخواهد از جیب ملت چنین خساراتی را پرداخت کند، این امر نشان از بی‌کفایتی دولت است، چرا که در مورد حمله به سفارت عربستان و انگلستان دادستان به عنوان مدعی العموم وارد شد، اما بعد از گذشت نزدیک به ۹ سال، مسببین این حوادث محاکمه نشدند، این درحالیست که چنین گروه‌های از قدرت بسیار زیادی در کشور برخوردارند و همچنین به منابع مالی عظیمی نیز دسترسی دارند، بنابراین آن‌ها باید خودشان این خسارت ۲۷ میلیارد تومانی را پرداخت کنند.

بازگشت شاخص بورس به کانال ۹۰۰ هزار واحد: شاخص بورس دیروز (شنبه) در نخستین روز هفته در ادامه اصلاح‌های اخیر، روند خود را منفی آغاز و به کانال کمتر از یک میلیون واحد بازگشت. براساس این گزارش همه شاخص‌های اصلی بورس مانند شاخص قیمت (وزنی - ارزشی)، شاخص کل (هم وزن)، شاخص قیمت (هم وزن)، شاخص آزاد شناور، شاخص بازار اول و شاخص بازار دوم در کنار شاخص کل با افت همراه شده‌اند.

انجام راهپیمایی خودرویی روز قدس با هدایت سپاه در تهران: کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری راهپیمایی روز قدس در سراسر کشور گفت: راهپیمایی روز قدس به جز در مناطق سفید که به صورت تجمع در محل نماز جمعه ها خواهد بود، در شهر تهران به صورت خودرویی و با هدایت سپاه برگزار می شود.

زمان برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه آزاد اعلام شد: دکتر جواد علمایی مسئول ستاد مرکزی آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به زمان برگزاری امتحانات پایان ترم نیمسال جاری  این دانشگاه، گفت: براساس مصوبات جلسه امروز هیأت رئیسه دانشگاه، کلاس‌های آموزشی و جبرانی دانشگاه تا ۱۷ خرداد به صورت مجازی ادامه خواهد داشت و پس از آن دانشجویان یک هفته برای آماده‌سازی حضور در امتحانات، فرجه خواهند داشت.

نظرات بینندگان