arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۴۹۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۱ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹

رفتار‌ دوگانه آلمان در فروش تسلیحات به مناطق درگیر جنگ / دویچه وله: آلمان تا کنون ۳۳۰ میلیون یورو سلاح به طرف‌های درگیر در لیبی فروخته است

تارنمای خبری دویچه وله روز یکشنبه افشا کرد که آلمان با وجود حمایت از تحریم‌های تسلیحاتی، تا کنون ۳۳۰ میلیون یورو سلاح به کشور‌های درگیر در جنگ لیبی صادر کرده است. صادرات تسلیحات آلمان به کشور‌های درگیر در جنگ لیبی در حالی انجام می‌شود که در ژانویه (دی ماه ۹۷) سال جاری برلین میزبان اجلاس سران جهانی کشور‌هایی بود که به لیبی تسلیحات و یا نیروی نظامی ارسال می‌کردند. در بیانیه پایانی اجلاس برلین، ۱۶ کشور و سازمان‌های بین المللی موافقت خود را برای تحریم تسلیحاتی برای لیبی اعلام کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دویچه وله به نقل از خبرگزاری DPA آلمان نوشت: از زمان میزبانی اجلاس لیبی در چهار ماه پیش، دولت آلمان تا کنون صادرات تسلیحات به ارزش ۳۳۱ میلیون یورو (۳۵۸ میلیون دلار) را به کشور‌هایی که متهم به حمایت از گروه‌های متخاصم در لیبی هستند، تصویب کرده است.

براساس گزارش وزارت اقتصاد آلمان، همچنین از ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) تا سوم مه (۱۴ اردیبهشت)، آلمان صادارت ۳۰۸.۲ میلیون یورو سلاح به مقصد مصر را تصویب کردهاست. این اطلاعات در پاسخ به درخواست حزب چپ آلمان ارائه شده است.

دولت آلمان همچنین ۱۵.۱ میلیون یورو صادرات اسلحه برای ترکیه و ۷. ۷ میلیون یورو برای امارات متحده عربی (امارات) را که از گروه‌های درگیر در لیبی حمایت می‌کنند، تصویب کرده است.

صادرات تسلیحات آلمان به کشور‌های درگیر در جنگ لیبی در حالی انجام می‌شود که در ژانویه (دی ماه ۹۷) سال جاری برلین میزبان اجلاس سران جهانی کشور‌هایی بود که به لیبی تسلیحات و یا نیروی نظامی ارسال می‌کردند.

در بیانیه پایانی اجلاس برلین، ۱۶ کشور و سازمان‌های بین المللی موافقت خود را برای تحریم تسلیحاتی برای لیبی اعلام کردند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیرو‌های ناتو که با هدف برکناری «معمر قذافی» دیکتاتور این کشور روی داد، با بحران سیاسی گسترده‌ای رو به رو است و به ۲ دولت موازی در شرق با محوریت نیرو‌های ارتش ملی و فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر و دولت مستقر در غرب لیبی با محوریت دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج تقسیم شده است.

اوضاع در لیبی بار دیگر از فروردین سال ۹۸ همزمان با دستور ژنرال حفتر به نیرو‌های تحت امرش برای حمله به طرابلس، متشنج شد.

امارات متحده عربی، عربستان، مصر، فرانسه و روسیه از ارتش حفتر و دولت شرق لیبی حمایت می‌کنند؛ در حالی که ترکیه، قطر، الجزایر، ایتالیا، آمریکا و اتحادیه اروپا حامی دولت السراج در غرب لیبی هستند.

تاکنون تلاش‌های سازمان ملل متحد و برگزاری نشست‌های بین المللی از جمله نشست برلین در اوایل سال جاری میلادی با هدف حل بحران لیبی و رسیدن به آتش بس، نتیجه بخش نبوده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان