arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۰۲۷۷
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۸ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹

لابی اسرائیل برای الحاق کرانه باختری تا پیش از انتخابات آمریکا

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که سفیر این رژیم در آمریکا در تلاش است مقامات دولت ترامپ را برای الحاق هر چه سریع‌تر بخش‌هایی از کرانه باختری تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آبان ماه، قانع کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شبکه ۱۳ اسرائیل به نقل از منابع مطلع شامگاه گذشته (دوشنبه) گزارش داد که «رون درمر» سفیر اسرائیل در آمریکا در هفته‌های اخیر با فشار بر اعضای کنگره و مجلس سنا و نیز رسانه‌ها و افراد تاثیرگذار بر افکار عمومی در تلاش است دولت ترامپ را برای سرعت بخشیدن در روند الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری از جمله دره اردن (غور اردن) و شهرک‌های موجود در این منطقه به اراضی اشغالی قانع کند.

به گزارش ایرنا، به گفته رسانه‌های اسرائیلی، سفیر اسرائیل در واشنگتن در جلسات خود با مقامات آمریکایی تاکید کرده است که باید هم‌اکنون، قدمی برای الحاق کرانه باختری برداشته شود، زیرا معلوم نیست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر (آبان) چه رخ بدهد، ممکن است رقیب ترامپ، «جو بایدن» به عنوان رییس جمهور انتخاب شود.

وی افزوده که امروز ما فرصت اجرای الحاق کرانه باختری به اسرائیل را داریم و این طرح باید همین الآن اجرا شود.

رسانه‌های اسرائیلی دلیل تلاش‌های مقامات این رژیم برای الحاق هرچه سریع‌تر بخش‌هایی از کرانه باختری را نگرانی از پیروزی «جو بایدن» رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ایجاد عقب‌گرد در تصمیمات اخیر اسرائیل برای الحاق مناطق فلسطینی می‌دانند.

«گابی اشکنازی» وزیر جدید خارجه اسرائیل نیز روز گذشته (دوشنبه) در اولین سخنرانی خود، طرح صلح ترامپ موسوم به "معامله قرن" را فرصتی تاریخی برای آینده اسرائیل و ترسیم مرز‌های این رژیم دانست.

وی همچنین افزود که اسرائیل برای الحاق شهرک‌ها در کرانه باختری با آمریکا هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد و در تلاش است این موضوع به روابط اسرائیل با دو کشور اردن و مصر لطمه‌ای وارد نکند.

«عبداله دوم» شاه اردن نیز در مقابل در گفتگو با مجله آلمانی «اشپیگل» نسبت به اجرای این طرح هشدار داده و تاکید کرده است که چنانچه طرح الحاق مناطقی از کرانه باختری به اسرائیل اجرایی شود این موضوع به درگیری گسترده میان اردن و رژیم اسرائیل منجر خواهد شد.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل و «بنی گانتس» رئیس ائتلاف «آبی و سفید»، چندی قبل ضمن توافق برای تشکیل کابینه ائتلافی در خصوص آغاز الحاق دره اردن (غور اردن) و شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری به این رژیم از ابتدای ماه جولای (تیر ماه) توافق کردند.

پیش‌بینی می‌شود که اسرائیل در این گام بیش از ۳۰ درصد از خاک کرانه باختری را به سرزمین‌های اشغالی الحاق کند.

این تصمیم تل‌آویو مخالفت شدید گروه‌های فلسطینی و سازمان‌های منطقه‌ای از جمله اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد را در پی داشته‌است.

نظرات بینندگان